| |
|
Komparace řešitelských strategií matematických úloh žáků 1. st. ZŠ
Wasilewská, Eliška ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent)
Cílem této diplomové práce je popsat úlohu pojetí výuky zejména v oblasti matematiky a porovnat řešitelské strategie matematických úloh žáků I. stupně ZŠ, jež jsou vedeni odlišnými přístupy. V teoretické části se zaměřuji na různé způsoby pojetí výuky a jejich charakteristiku, dále na faktory, jenž ovlivňují vyučovací proces a v neposlední řadě na slovní úlohy, jejichž způsoby řešení odráží mimo jiného matematickou schopnost žáka. Empirická část zkoumá vliv pojetí výuky na strategie řešení matematických úloh žáků 3. ročníků ZŠ za použití metody experimentu, jehož součástí byl didaktický test a rozhovory s vybranými žáky. Výsledkem práce je přinesení důkazů o vlivu pojetí výuky na způsoby řešení matematických úloh žáky. KLÍČOVÁ SLOVA Pojetí výuky, učitel, žák, slovní úlohy, experiment.
|
|
Děda Lesoň jako motivační výukové prostředí pro hospitalizované a nemocné děti
Králová, Michaela ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Hejný, Milan (oponent)
Diplomová práce se zabývá použitím sémantického aritmetického prostředí "Děda Lesoň" při experimentální výuce nemocného dítěte. Prvním cílem práce bylo ověřit motivační sílu tohoto prostředí. Za tímto účelem byl realizován experiment s hospitalizovaným žákem 4. ročníku. Druhým cílem práce bylo zpracovat výukový materiál, který by bylo možné použít při výuce matematiky dětí 2.-5. ročníku ZŠ při jejich dlouhodobějším pobytu v nemocnici vedle jejich běžných učebnic. Pro úplnost je práce doplněna obecným materiálem o dětských pacientech, jejich zvláštnostech, potřebách a právech a též o vzdělávání nemocných dětí. V práci jsou přiloženy jak písemné materiály experimentu, tak veškeré materiály, které byly v rámci zpracování diplomového úkolu vytvořeny.
|
|
Prostředí Rodokmen v matematice na 1. st. ZŠ
Bartošová, Zuzana ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Hejný, Milan (oponent)
Prostředí Rodokmen je jedním z mnoha matematických prostředí uvedených v učebnicích nakladatelství FRAUS, jež vychází z koncepce RVP pro ZV. Toto prostředí je nástrojem pro budování matematických schémat v oblasti pojmů a vztahů mezi nimi a pro rozvoj logiky. V teoretické části diplomové práci začleňuji prostředí Rodokmen do koncepce RVP pro ZV, uvádím základní matematickou a genealogickou terminologii, vymezuji relace v množinovém pojetí, klasifikuji příbuzenské svazky a zabývám se metodikou řešení úloh o věku. V praktické části pak formou experimentu zjišťuji, jak žáci rozumí daným pojmům a v jakých souvislostech, jakým způsobem terminologii aplikují na řešení relačních úloh a úloh o věku, kde do hry vstupují navíc matematické operace a práce s čísly.
|
|
Pohyb v matematice
Muchová, Zuzana ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Hejný, Milan (oponent)
V této práci se zabývám využitím pohybových aktivit v hodinách matematiky. Za použití metod dotazníku a experimentu jsou zpracovány kapitoly, jež nabízí řadu pohybových aktivit. Některé z nich jsou již v současné době realizovány v hodinách matematiky u učitelů 1., 2. a 3. ročníků ZŠ, jiné jsou součástí učebnic určených pro tuto věkovou kategorii. Navíc přidávám i nabídku dalších pěti možných pohybových úloh, jež jsou evidovány a vyhodnocovány v rámci šesti experimentů. Cílem této diplomové práce je ukázat, že pohyb je neoddělitelný od života dítěte ve věku 6 - 9 let a nabídnout možné pohybové aktivity pro rozvoj matematických schopností a dovedností.
|
|
Záporná čísla v současné výuce matematiky na 1. stupni ZŠ
Skálová, Tereza ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem vyučování záporných čísel v matematice na 1. stupni ZŠ. Práce mapuje úlohy vyskytující se v učebnicích pro 1. i 2. stupeň ZŠ, kde je možno pracovat se zápornými čísly. Hlavní část práce je věnována třem druhům experimentu - experimentu žákovskému, učitelskému a společenské hře. V žákovském experimentu analyzuje úspěšnost a obtíže žáků 4. a 5. ročníku při vyplňování pracovního listu zaměřeného na různé modely záporných čísel. Učitelský experiment, který proběhl formou dotazníkového šetření, ukazuje názory učitelů 1. stupně na zavádění a užitečnost záporných čísel. Společenská hra dokazuje schopnost žáků uchopit pomocí hry matematický jev. Klíčová slova: aditivní operace se zápornými čísly experiment modely záporných čísel: teploměr, podlaží, hladina prostředí Krokování prostředí Schody slovní úlohy společenská hra záporná čísla
|
|
Cesty a strategie žáků 10-12letých při řešení vybraného typu slovních úloh
Strnádková, Ivana ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Hejný, Milan (oponent)
Název: CESTY A STRATEGIE ŽÁKŮ 10-12 LETÝCH PŘI ŘEŠENÍ VYBRANÉHO TYPU SLOVNÍCH ÚLOH Abstrakt Diplomová práce je zaměřena na problematiku vybraných slovních úloh, které dělají všeobecně žákům problémy při jejich řešení. V první, teoretické části diplomové práce, jsou vymezeny a charakterizovány používané slovní úlohy, kterými se zabývá tato práce. Jedná se o slovní úlohy s antisignálem, dynamické, komplementární a grafické. V další části je jejich typologie a postupy, jak tvořit slovní úlohy. Dále jsou zde nastíněny strategie řešení slovních úloh a práce s chybou žáka i učitele. Ve druhé části práce je realizován experiment u každého z typů slovní úlohy, které jsou popsány v teoretické části, a jeho následná analýza na základě strategií žákovských řešení. Tyto strategie jsou dále podrobněji popsány, analyzovány a komentovány. Klíčová slova slovní úloha, strategie řešení, chyba, příčiny chyby, uchopení slovní úlohy
|
|
Grafy v didaktice matematiky
Lacková, Kateřina ; Hejný, Milan (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent)
Diplomová práce má experimentální charakter s možným výstupem do učitelské praxe. Zabývá se aplikací teorie grafů do didaktiky matematiky. Stručně představuje různé typy úloh využívající teorie grafů a detailněji se zaměřuje na využití tzv. rovnicového šipkového grafu pro žáky mladšího školního věku. Těžištěm práce je experiment realizovaný ve 2. ročníku ZŠ. Experiment je popsán a analyzován. Hlavní pozornost je věnována řešitelským strategiím žáků. Získané výsledky je možné aplikovat ve vyučování nejen ve 2. ročníku.
|
| |
|
Budování aritmetické triády ve dvou matematicko-didaktických prostředích: "Sousedé" a "Barevné trojice"
Otradovcová, Dana ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se věnuje budování matematického schématu aditivní triády u žáků 1. stupně ZŠ pomocí dvou matematicko-didaktických prostředí "Sousedé" a "Barevné trojice", která se vyskytují v učebnicích matematiky, jež vytvářejí prof. RNDr. Milan Hejný, CSc., RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. a jejich kolegové a vydává je nakladatelství Fraus. V textu se budu věnovat teoretickým poznatkům z dané oblasti matematiky a důvodům pro vznik nové koncepce vyučování matematiky po reformě českého školství. Žákům budou předkládány k řešení matematické úlohy z výše jmenovaných dvou prostředí. Žáci se budou s podobnými úlohami setkávat poprvé. Bude pozorováno, jak si s danými úlohami poradí a zda budou schopni proniknout hlouběji do problému úloh a vymyslet zadání k úlohám či vytvořit vlastní úlohy. Dále se pak tato práce bude zabývat způsoby řešení podobných úloh studenty pedagogické fakulty UK a jejich poznámkami, které vzniknou při procesu řešení.
|