| |
|
Stanovení kritéria poškození hlavy pomocí konečnoprvkového modelu
Jiroušek, Ondřej ; Jíra, J.
Příspěvek se zabývá detailním MKP modelem lidské hlavy a jeho použitím pro určení kritéria poškození lidské lebky zejména při dopravních nehodách. Srovnání významu translačního a rotačního zrychlení pro stanovení kritéria poškození je v článku diskutováno. Popisovaný MKP model byl vytvořen na základě série CT a MRI snímků a skládá se ze tří částí: 1. lebka, 2. mozek, 3. subarachnoidální prostor. Model umožnuje definovat nová kritéria poškození mozku, např. na základě deformační energie.
|
|
Vliv tvaru pánevní kosti na pole napění po implantaci cerkvikokapitální endoprotézy
Kytýř, Daniel ; Jírová, Jitka ; Micka, Michal ; Jíra, J.
Článek popisuje využití parametrického modelu pro analýzu migrace hlavice umělé kloubní náhrady objevující se u všech pacientů po implantaci cervikokapitální endoprotézy. Je zde provedena analýza napětí v pánvi v závislosti na změnách velikosti stříšky kyčelní jamky (CE úhlu) a směru zatížení. Pro první přiblížení vlivu těchto parametrů a snadne porovnání z výsledky pooperčních vyšetření pacientů byl vytrořen rovinný model na základě rentgenových snímku, dále pak byl vytvořen objemový model na základě CT snimkování. Obě ulohy byly řešeny jako kontaktní a osově symetrické. Jako srovnávací veličiny jsou zde použity extémní hodnoty hlavních napětí a celkového posunutí.
|
|
Interakce acetabulární komponenty a pánevní kosti
Vyčichl, Jan ; Jiroušek, Ondřej ; Jíra, J.
Práce se zabývá porovnáním vlivu geometrie různých typů acetabulárních komponent na charakter kontaktního napětí v pánevní kosti při normální chůzi. Pro tento účel byl vytvořen ze sekvence 240 CT snímků detailní MKP model pánevní kosti a tři MKP modely acetabulárních komponent. Ty odpovídají v současnosti nejužívannějším typům implantátů používaných při totální endoprotéze kyčelního kloubu.
|
| |
| |
| |
| |
|
Analysis of local defects of high-pressure pipelines
Micka, Michal ; Jíra, Josef
In their surroundings the local defects of pipelines influence stress and strain state in the pipe wall. They are significant concentrators of the stress and they have fundamental effect on load-carrying capacity and service life of the pipe. The field of the stress and strain in the surroundings of defects may be detected experimentally or it may be used numerical modelling by FEM. In this paper are presented results of the numerical modelling of the stress state in the pipe wall due to ovality of the pipe also in the surroundings of corrosion pits and further at the place of local inward denting (buckling) of the pipe wall.
|
| |