|
Representation of the House in British Fiction /1906-2009)
Hanzlová, Tereza ; Grmelová, Anna (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na různorodá ztvárnění domu ve vybraných britských románech od roku 1906. Romány byly vybrány na základě důležitosti připisované domům v rámci jejich "architektury" - v kontextu děje, postav a prostředí, každý nabízí jedinečný obraz domu. Dům je vnímán jako domov, jako majetek, či jako umělecké dílo. Romány E.M. Forstera, Johna Galsworthyho a Simon Mawera jsou nahlíženy optikou Fenomenologie, jmenovitě skrze eseje Martina Heideggera, Jana Patočky a Anny Hogenové. Takové zkoumání přináší vhled do motivace jednotlivých postav, ale také hlubší porozumění funkcí a rolí domu ve fikci stejně jako v realitě. Všechna díla jsou tudíž studována v kontextu širšího sociálního, kulturního a estetického pozadí. Klíčová slova: Britský román, Fenomenologie, Dům, Domov, Modernismus, Umělecké dílo
|
|
Blend of Historiography and Fiction in Pat Barker's Trilogy Regeneration
Duarte, Barbora ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Grmelová, Anna (oponent)
Tato práce zkoumá, jakým způsobem Pat Barker ve své trilogii Regeneration kombinuje fiktivní prvky s prvky historicky podloženými. Trilogie obsahuje romány Regeneration (1991), The Eye in the Door (1993) a The Ghost Road (1995). Cílem práce je najít různá historická fakta, jež Barker v trilogii využívá, a analyzovat jakým způsobem je autorka začleňuje do své fikce. V hledání faktického obsahu díla se práce soustředí na určité historické události, záležitosti a problematiky, které stojí na pozadí trilogie. Práce analyzuje některé z hlavních postav trilogie a jejich skutečné vzory. Práce se pokouší popsat trilogii jako protiválečné literární dílo tím, že poukazuje na dopad války na vojáky a ty, kteří s nimi přijdou do styku.
|
| |
| |
|
Modernist Narrative Techniques and Strategies in Selected Works of Virginia Woolf
Šavrdová, Iveta ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Grmelová, Anna (oponent)
Tato práce pojednává o modernistických strategiích a narativních technikách se zaměřením na vybraná díla Virginie Woolfové. Teoretická část stručně pojednává o Modernismu jako takovém. Také se věnuje skupině Bloomsbury, jež výrazně ovlivnila tvorbu Virginie Woolfové. Praktická část je zaměřena na analýzu dvou románů této autorky. Jedná se o romány Paní Dallowayová a K majáku. Tato část se zabývá přístupem autorky k vnitřnímu životu postav, gendrovým rozdílům, k tehdejší společnosti a k jejímu užití obrazných pojmenování.
|
|
Theme of Catholicism in David Lodge's novels
Piskačová, Anna ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Grmelová, Anna (oponent)
Předmětem této bakalářské práce je popsat a vyložit téma katolictví ve třech románech Davida Lodge. Jde o romány: Den zkázy v britském muzeu (1965), Kam až se může? (1980) a Zprávy z ráje (1991). Práce se zaměřuje na zobrazení katolíků v těchto románech, kteří jsou zde zdrojem komiky, a zároveň popisuje způsob, jakým Lodge o těchto lidech píše. Současně tato práce objasňuje vývoj pojetí katolictví, kterým Lodge prošel, a zdůrazňuje několik mezníků ve vývoji katolické církve v druhé polovině dvacátého století, na které Lodge reaguje.
|
| |
|
Human relationships in Virginia Woolf's Mrs. Dalloway
Leššová, Barbora ; Grmelová, Anna (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Táto bakalárska práca sa zaoberá novelou Mrs. Dalloway od Virginie Woolf, ktorá sa odohráva v priebehu jedného dňa. Hlavným cieľom je poukázať na to ako sa Woolfovej osobný pohľad na život a to čo je v ňom významné, spolu s jej výnimočým pozorovacím zmyslom ľudskej duše, odrážajú v jej zobrazení ľudských vzťahov v diele. Práca poukazuje na prepojenie postáv na sociálnej úrovni, ale aj na hlbšej úrovni, akejsi "vízie." Použitá metóda literárnej interpretácie vychádza z originálneho textu novely a názorov kritikov. Tie sú kombinované s vlastnými postojmi Virginie Woolfovej, ktoré sú vyjadrené v jej osobnom denníku a tým práca poskytuje čitateľovi lepší náhľad do autorovej mysle.
|
| |
|
Representation of the House in British Fiction (1906-2009). (E.M. Forster, John Galsworthy, Simon Mawer)
Hanzlová, Tereza ; Grmelová, Anna (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na různorodá ztvárnění domu ve vybraných britských románech od roku 1906. Romány byly vybrány na základě důležitosti připisované domům v rámci jejich "architektury" - v kontextu děje, postav a prostředí, každý nabízí jedinečný obraz domu. Dům je vnímán jako domov, jako majetek, či jako umělecké dílo. Romány E.M. Forstera, Johna Galsworthyho a Simon Mawera jsou nahlíženy optikou Fenomenologie, jmenovitě skrze eseje Martina Heideggera, Jana Patočky a Anny Hogenové. Takové zkoumání přináší vhled do motivace jednotlivých postav, ale také hlubší porozumění funkcí a rolí domu ve fikci stejně jako v realitě. Všechna díla jsou tudíž studována v kontextu širšího sociálního, kulturního a estetického pozadí. Klíčová slova: Britská fikce, Fenomenologie, Dům, Domov, Modernismus, Umělecké dílo
|