Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Princip sociální spravedlnosti a jeho reflexe mezi VŠ studenty
CHMEL, Matěj
Bakalářská práce na téma Princip sociální spravedlnosti a jeho reflexe mezi VŠ studenty je příspěvkem k sociální spravedlnosti, k jednomu z principů moderní sociální politiky. Sociální spravedlnost je velice komplexní pojem a jednou z podmínek legitimity vlády uskutečňující sociální politiku státu je její pozitivní přístup k zásadám sociální spravedlnosti, které jsou akcentovány společností. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce je rozčleněna na 5 podkapitol. První podkapitola teoretické stati se zabývá vymezením spravedlnosti a jednotlivými zásadami sociální spravedlnosti. Druhá podkapitola je zaměřena na problematiku rovnosti v sociální spravedlnosti. V třetí podkapitole je hlubší zaměření na sociální spravedlnost v kontextu jednotlivých ideologií. Čtvrtá podkapitola popisuje sociální spravedlnost v České republice a poslední podkapitola se zabývá sociální spravedlností ve vzdělávání. Pro praktickou část jsem zvolil kvalitativní výzkumnou strategii za použití metody dotazování a jako techniku sběru dat jsem zvolil polostrukturovaný rozhovor. Koncepci rozhovoru tvořilo 20 otázek, které korelovaly s teoretickou statí a byly nastaveny tak, aby bylo dosaženo zvoleného cíle. Za pomoci účelového výběru bylo vybráno 10 komunikačních partnerů, přičemž 5 komunikačních partnerů bylo studenty ekonomických oborů a 5 komunikačních partnerů bylo studenty oborů v pomáhajících profesích. Hlavním cílem bylo zjistit, jak v rámci sociální politiky interpretují VŠ studenti princip sociální spravedlnosti. Na tento hlavní cíl navazovaly 3 cíle dílčí. První dílčí cíl měl zjistit, jak studenti interpretují zásadu oprávnění. Druhý dílčí cíl měl zjistit, jak studenti interpretují zásadu rovnosti výsledků. Poslední z dílčích cílů zjišťoval, jaké zásady sociální spravedlnosti studenti preferují ve vzdělávací politice. Pro výzkum byly stanoveny 2 výzkumné otázky. 1. Jaké faktory ovlivňují studenty při interpretaci sociální spravedlnosti? 2. Jaký je vztah mezi studiem VŠ a interpretací sociální spravedlnosti? Z výsledků vyplývá, že studenti vysokých škol nejčetněji akcentují model pevného dna a otevřeného stropu a zásadu oprávnění v kontextu dědictví. Ve vzdělávací politice respondenti nejvíce kladou důraz na zásadu rovností příležitostí, která je z jejich pohledu posilována zásadou rovností výsledků, meritokratickou zásadou a zásadou každému podle zásluh. Vliv studujícího oboru vysoké školy byl zřetelný především u zásady rovnosti výsledků, kde komunikační partneři studující obor zaměřený na pomáhající profese tuto zásadu interpretovali pozitivněji, než komunikační partneři, kteří studují na obory ekonomické. Práce by mohla sloužit jako pomůcka pro studenty vysokých škol k pochopení celé komplexnosti sociální spravedlnosti a jako podklad pro případnou diskuzi v rámci přednášek a seminářů dotýkajících se sociální politiky.

Viz též: podobná jména autorů
9 Chmel, Marek
2 Chmel, Martin
1 Chmel, Miroslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.