Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Episodická paměť pro virtuální postavy
Pešková, K. ; Brom, C. ; Lukavský, Jiří
Episodická paměť je z psychologického hlediska pamětí na osobní události. Problematika episodické paměti v kontextu virtuálních lidí zatím nebyla příliš studována, navzdory tomu, že je poměrně klíčová pro věrohodnost postav z výukových simulací, virtuálního dramatu a určitého typu počítačových her. Postava bez episodické paměti například nedokáže odpovědět na otázku, co dělala včera, a bude mít problém s delším přerušováním úkolů, protože jí informace o přerušeném úkolu vymizí z krátkodobé paměti. Příspěvek předkládá původní symbolický model episodické paměti pro virtuálního člověka vycházející z Gibsonovy teorie afordancí a diskutuje prototypovou implementaci. Zabývá se jak aspekty uvěřitelnosti, například tím, jestli postava dokáže odvyprávět svůj „denní příběh“, tak technickými otázkami ohledně velikosti paměti a rychlosti přístupu. Příspěvek se též dotýká fenomenologického rozměru modelu a dále diskutuje rozdíly mezi zapomínám episod, jak ho popisuje psychologie, a zapomínáním navrženým v modelu.
Myšlení v projevech těla
Lukavský, Jiří
Příspěvek představuje vybrané metody pro nepřímé monitorování kognitivní aktivity. Lidské myšlení, soustředění i emoční vzrušení je možné sledovat ve změnách pupilární aktivity, elektrodermální reakce, očních pohybech a změnách reakčních časů. Užití jednotlivých metod bude představeno nejprve obecně, a dále je prezentováno srovnání výsledků získaných při sledování reakcí během slovního asociačního experimentu.
Asociační experiment - fyziologické reakce a sémantické podobnosti
Lukavský, Jiří
Příspěvek se zabývá sledováním fyziologických reakcí při slovním asociačním testu. Shrnuje výsledky pilotního experimentu (N=14), při kterém byly sledovány asociační odpovědi, fyziologické reakce (změny kožního odporu) a sémantické hodnocení podnětů pomocí Testu sémantického výběru. Výsledky umožňují vizualizovat na úrovni jednotlivých osob jejich sémantické mapy spolu s příslušnými intenzitami emocionálních reakcí.
Proč je hranice mezi virtuální bytostí a jejím světem neostrá
Brom, C. ; Lukavský, Jiří
V roce 2005 byl na MFF UK vyvinut softwarový projekt IVE – inteligentní virtuální prostředí. Jedná se o simulátor rozsáhlého virtuálního světa obydleného virtuálními bytostmi. Za účelem technického řešení problémů spojených s projektem jsme navrhli model ISMA („intention – suitability – materialisation – advice“), který je novou technikou pro representaci virtuálního světa. Model staví na Gibsonově teorii afordancí a Bratmanově teorii praktického rozhodování. Postupně se ukázalo, že některé výsledky projektu mají i psychologickou a filosofickou interpretaci. V článku nejprve představíme projekt IVE a model ISMA a poté se budeme zabývat tímto „netechnickým“ aspektem projektu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.