|
To the time heteronymous damping in a non-linear parametric planetary systems
Hortel, Milan ; Škuderová, Alena
The present world development of mobile machines leads to a high-powered high-speed constructions with minimum dimensions and masses. By such light high-speed systems as are for example the speed reducers of turbines onto propellers occur in a discs of the cog wheels the lightening holes, which cause the speed heteronomy in the damping properties of wheel discs and thereby the total damping incidence in gear meshes. This study elaborates the methodology of analysis of the influence of time variable damping in gear mesh of kinematic pairs on the internal dynamics of non-linear parametric systems.
|
| |
| |
| |
|
Amplitudová modulace časově heteronomní - parametrické tuhostní funkce ozubení v dynamické analýze vysokoparametrických převodových soustav
Hortel, Milan ; Škuderová, Alena
Pro zajištění spolehlivosti strojních systémů je obecně zapotřebí dokonalá jejich dynamická analýza. U převodových soustav s kinematickými vazbami – ozubenými koly je především nutná analýza vnitřní dynamiky těchto časově heteronomních slabě a silně nelineárních systémů, zvláště v oblasti vysokootáčkových lehkých a vysoce namáhaných soustav. Práce se zabývá vlivem amplitudové modulace výsledné tuhostní funkce ozubení v záběru resp. jejího modifikovaného tvaru v podmínkách rázových jevů na vnitřní dynamiku zvláště v pseudoplanetových převodových soustavách s děleným tokem výkonu. Numerická simulace matematicko-fyzikálního modelu jedné větve výkonového toku pseudoplanetové převodové soustavy je provedena v prostředí MATLAB/Simulink.
|
|
K analytické dynamické analýze nelineárních parametrických převodových soustav s ozubenými koly
Hortel, Milan ; Škuderová, Alena
Na rozdíl od matematických metod řešení lineárních dynamických úloh jsou analytické metody řešení a analýza neli- neárních a nad to ještě analýza nelineárních časově heteronomních, tj. parametrických, úloh mnohem složitější a náročnější. Tyto soustavy mohou vykazovat mnohostranná dynamická chování, kde se v jistých senzibilních oblastech naladění objevují nové, mnohdy nečekané jevy, jako zákonitosti víceznačností řešení, bifurkace a štěpení amplitudofrekvenčních charakteristik, přechody pohybů regulárních v pohyby iregulární, až deterministického chaotického charakteru apod. Výše uvedené a další jevy se mohou vyskytovat při přesnějším fyzikálním modelování v třídě vysokoparametrických, tj. vysokootáčkových lehkých konstrukcí, např. u leteckých turbovrtulových motorů, kde otáčky hnacích turbín dosahují v současnosti hodnot až 80 tisíc otáček za minutu. Pro analýzu uvedených jevů relativních pohybů v záběru ozubení kinematických dvojic pseudoplanetových soustav s větvenými toky
|
| |
| |
| |
|
K numerické analýze singularit v rezonančních charakteristikách nelineárních parametrických systémů s rázovými jevy v záběru ozubení
Hortel, Milan ; Škuderová, Alena
Rázové jevy v záběru ozubení jsou specifickým fenoménem v dynamickém výzkumu vysokorychlostních lehkých převodových systémů s kinematickými vazbami. Jsou způsobeny většími dynamickými než staticko-elastickými deformacemi zabírajících zubových profilů. V podmínkách vnitřní dynamiky jsou způsobeny mj. heteronomními tuhostními funkcemi v záběru ozubení a rezonančním naladěním tuhostní hladiny. Tlumení v záběru ozubení a v soustavě významně ovlivňuje amplitudový vývoj, velikost a fázový posuv relativního pohybu vůči tuhostní funkci resp. vůči jejímu modifikovanému tvaru v záběru ozubení. V souvislosti s tím a dalšími vlivy vystupují v rezonančních charakteristikách jistá singulární místa se skokovým amplitudovým průběhem.
|