Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 117 záznamů.  začátekpředchozí58 - 67dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Významné cézury v postavení němčiny na českých školách od roku 1918 do současnosti s přihlédnutím k podpoře aktuálního rozvoje
Dobrá, Pavlína ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Bučková, Tamara (oponent)
Diplomová práce se zabývá významnými cézurami ve výuce němčiny na českých školách za posledních 100 let. V teoretické části je poskytnuta základní charakteristika jednotlivých období, která je úvodem do části praktické. Cílem teoretické části je poskytnout stručný a výstižný přehled událostí, jež měly na postavení němčiny vliv. Praktická část obsahuje analýzu jednotlivých programů na podporu němčiny. Programy jsou v práci rozděleny na kvalitativní, mezi něž jsou zařazeny školy, jejichž cílem je zajistit kvalitní výuku převážně v němčině, a programy kvantitativní, jejichž cílem je šíření a podpora volby němčiny jako cizího jazyka. V závěru je na základě srovnání statistik a programů konstatováno, zdali byly tyto programy pro postavení němčiny na českých školách přínosem.
Rozvoj písemného projevu jako jedné z řečových dovedností
Skřivanová, Martina ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
Rozvoj písemného projevu jako jedné z řečových dovedností Abstrakt Tato diplomová práce je věnována rozvoji písemného projevu, zejména s ohledem na samostatnou písemnou práci, která je vyžadována u maturitní zkoušky z cizího jazyka. V úvodních kapitolách byla představena definice psaní a celková teoretická východiska možností rozvoje psaní a skutečností, které ho ovlivňují. Došlo k seznámení s dalšími metodami, které se mohou využít při výuce, zejména se zaměřením na samostatný písemný projev. Prezentovány byly metody RWCT spolu s metodami tvořivého psaní. Tyto metody byly zúročeny na výzkumu, který mapoval dvě skupiny žáků a jejich rozvoj písemného projevu. Cílem bylo srovnání těchto dvou skupin, z nichž na jednu byly aplikovány alternativní metody. Cílem práce rovněž byla analýza učebnice a jejích cvičení ve vztahu k produktivní dovednosti psaní. Nedílnou součástí práce představovalo nastínění možných aktivit využitelných v hodinách za účelem zlepšení písemného projevu. V neposlední řadě byly prezentovány výstupy rámcového vzdělávacího programu a požadavky, jež jsou kladeny na žáky v rámci maturitní zkoušky z německého jazyka, obzvlášť požadavky na samostatnou písemnou práci a kritéria hodnocení této práce. Klíčová slova: řečové dovednosti, písemný projev jako produktivní řečová dovednost, výcvik...
Stav výslovnostních dovedností vybraných konsonantů u studentů v době zahájení bakalářského stupně studia
Kokešová, Michaela ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Bakalářská práce se zabývá stavem výslovnostních dovedností vybraných konsonantů u studentů v době zahájení bakalářského stupně studia. Cílem práce je zjistit úroveň výslovnosti konsonantů u studentů prvního ročníku germanistiky na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. V teoretické části je detailně popsán německý a český konsonantický systém. Následně je provedena komparace obou systému. V praktické části jsou na základě porovnání obou systémů stanoveny problematické výslovnostní jevy. Tyto jevy jsou zkoumány pomocí sluchové analýzy nahrávek studentů, kteří zahajují studium germanistiky. Studentům šetření byl předložen text, ze kterého byla vybrána slova obsahující výslovnostní problematické jevy. Zkoumanými výslovnostními jevy byly hlásky Ich-Laut ve slovech welcher a Veilchen, Ach- Laut ve slovech suchen, dachte, nach a macht, Ang-laut ve slovech ging, Jünglinge, Fasching a bringt, konsonantické /r/ ve slovech grüßten, fragten, April, prodlužující /h/ ve slovech ihr, blüht a geht, jevy aspirace (přídech) u slov Wald, schönste, April a Oktober, a asimilace (spodoba) u slov Veilchen, wird, gelb, webt a sind. Asimilace byla v práci zkoumána z pohledu znělosti. Pro vyhodnocení výsledků byla zvolena hodnotící škála správně-dobře- chybně. Nejproblémovější byla hláska Ang-Laut, protože se tento...
Využití tabletů ve výuce německého jazyka
Habartová, Eliška ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tematikou začleňování a využívání tabletů ve výuce německého jazyka. Ve třech kapitolách teoretické části jsou nastíněny základní fakta a poznatky, které jsou relevantní pro použití tabletu jako didaktické pomůcky. Dále pak v praktické části práce byly provedeny dvě metody výzkumného šetření, a to dotazníkové výzkumné šetření a akční výzkum. Tato práce se čtenářům snaží podat ucelený popis možností didaktického a metodického využití tabletů ve výuce cizích jazyků, především pak ve výuce německého jazyka. Z dotazníkového výzkumného šetření vyplynulo, že tablety zatím nemají své pevné místo ani ve školách, které jimi již disponují. Dalším zjištěním tohoto šetření byla i poměrně nízká frekvence využívání tabletů ve výuce cizích jazyků, kterou však žáci pociťují jako dostatečnou.
Michael Ende: Děvčátko Momo a ukradený čas, James Krüss: Tim Tolar aneb Prodaný smích, Cornelie Funkeová: Pán zlodějů. Interpretace děl a jejich srovnání. Didaktické využití románu Děvčátko Momo a ukradený čas
Blažková, Tereza ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Tato diplomová práce se v teoretické části zabývá literární analýzou a následným srovnáním knih Děvčátko Momo a ukradený čas, Tim Tolar aneb Prodaný smích a Pán zlodějů. Díla jsou analyzována z hlediska prvků, které mají společné. Jedná se o hlavní hrdiny a kouzelné motivy, které zasahují do situací z reálného života. Dílčím předmětem zkoumání jsou filmová/ seriálové zpracování těchto tří děl. Práci uzavírá praktická část, která se věnuje didaktické adaptaci románu Děvčátko Momo a ukradený čas. Praktickým výstupem jsou pracovní listy a jiné materiály určené žákům základních škol a žákům škol středních. Vypracované učební pomůcky se opírají o teoretický základ a obsahují didaktickou analýzu, metodickou analýzu i časové plány pro použití ve výuce německého jazyka. KLÍČOVÁ SLOVA Literatura pro děti a mládež, Děvčátko Momo a ukradený čas, Michael Ende, Tim Tolar, James Krüss, Pán zlodějů, Cornelia Funkeová, kouzelné motivy, didaktika literatury pro děti a mládež.
Issue of teaching the pronunciation of the German language at Czech primary schools
Habánová, Eva ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou německé výslovnosti na prvním stupni základní školy v Čechách. Teoretická část objasňuje důležitost výuky výslovnosti - fonetiky a fonologie - pro dosažení komunikativních dovedností. Vysvětluje termíny související s výslovností, popisuje jevy německého hláskového systému pro Čechy obtížné a pojednává metody výuky německé výslovnosti v kontextu prvního stupně základní školy. Poukazuje také na to, že zastoupení výuky německé výslovnosti v RVP je nedostatečné a ve školních vzdělávacích plánech velmi rozdílné. Praktická část nejprve představuje tři učebnicové soubory a analyzuje míru zahrnutí výuky výslovnosti do jejich konceptů. Následně představuje výzkum, který proběhl v pěti třídách prvního stupně. V rámci výzkumu probíhaly hospitace a rozhovory s učiteli a bylo zjišťováno zvládnutí nejobtížnějších německých hlásek žáky. Výsledky výzkumu v jednotlivých třídách jsou poté porovnány. Zjištěno bylo, že existují jisté souvislosti mezi učitelem, jeho výukou a výslovnostními dovednostmi žáků, avšak celkově žáci výslovnost německých hlásek po dvou letech němčiny příliš neovládají. KLÍČOVÁ SLOVA němčina jako cizí jazyk, výslovnost, výuka výslovnosti, chyby ve výslovnosti, segmentální rovina výslovnosti, hlásky, první stupeň
Propojení žánrů společenského románu a fantazy na příkladu tvorby Kirsten Boie. Didaktická adaptace románu "Alhambra"
Krulová, Tereza ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Diplomová práce na téma Propojení společenského románu a fantazy na příkladu tvorby Kirsten Boie. Didaktická adaptace románu "Alhambra" se zabývá využitím literatury ve výuce cizího jazyka. Teoretická část pojednává o jejím celkovém přínosu pro rozvoj klíčových dovedností k celistvému ovládnutí cizího jazyka žáka, o podmínkách a pravidlech jejího využití v hodině. Literatura použitá v hodině může představovat nový zdroj informací o cílovém jazyku a společnosti, jenž ho používá, lze ji tedy využít i k multikulturní výuce a mezi předmětovým projektům. Druhá část práce se zabývá přímo osobností Kirsten Boie a její tvorby, zejména románu "Alhambra" a jeho teoretických i praktických specifik, včetně případného přínosu pro vyučovací hodinu. Cílem této práce bylo kromě představení románu také vytvoření didaktického alternativního výukového materiálu, jenž pro žáky i samotného pedagoga představuje nový impulz a změnu v zaběhnutém způsobu výuky. Téma i stylistický styl společenského románu "Alhambra" s historickými a fantazijními prvky žákům nepřipomíná klasicky znějící články v učebnicích, tematicky je pro ně atraktivní a vzbuzuje zvědavost a motivaci k jeho přečtení. Prací s tímto alternativním materiálem si prohloubí nejen své cizojazyčné znalosti a dovednosti, ale získají tím nový náhled v oblasti...
Možnosti zařazení projektového vyučování do výuky německého jazyka na 1. stupni ZŠ
Havlíčková, Irena ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Tato práce se zabývá projektovým vyučováním a možnostmi zařazení této metody do výuky cizího jazyka na prvním stupni základní školy. Teoretická část je zaměřena na historii, příznaky, klasifikaci, fáze a výhody i úskalí projektového vyučování. Prostor je věnován také kapitolám o činnostně pojatém vyučování a o reáliích. Druhá část práce se opírá o pětihodinový projekt Berlin entdecken vytvořený autorkou a realizovaný v pátém ročníku základní školy s rozšířenou výukou cizích jazyků. Klade si za cíl zjistit postoj žáků k projektovému vyučování a na případové studii ověřit, zda je vhodná integrace této metody do vyučovacího procesu žáků s odlišnými vzdělávacími předpoklady. Při výzkumném šetření je využito metod kvantitativního i kvalitativního výzkumu (techniky dotazníku, přímého pozorování a strukturovaného rozhovoru). Z provedeného šetření vyplývá, že projektové vyučování je vhodnou metodou zařaditelnou do cizojazyčné výuky na prvním stupni základní školy. Podobně jako jiné metody má však i tato jisté hranice, které je třeba si uvědomovat a respektovat. KLÍČOVÁ SLOVA činnostně pojaté vyučování, projektové vyučování, výuka cizích jazyků, němčina jako cizí jazyk, výuka reálií, mladší školní věk

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 117 záznamů.   začátekpředchozí58 - 67dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.