Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 91 záznamů.  začátekpředchozí82 - 91  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Stupnice jako základ technického vybavení klavíristy
Hanžlíková Krafová, Viktoria ; Palkovská, Jana (vedoucí práce) ; Tichá, Libuše (oponent)
Diplomová práce "Stupnice jako základ technického vybavení klavíristy" řeší problematiku hry stupnic a stupnicového komplexu na všech úrovních výuky klavírní hry. Uvádí podnětné zásady klavírní pedagogiky s možností jejích aplikace v systémovém nácviku stupnic. Práce je rozdělená do osmi kapitol, přičemž každá je věnována určitým technickým cvičením, vztahujících se ke stupnicím diatonickým i chromatickým. Velká pozornost je dána akordům, rozkladům a hře stupnic ve dvojhmatech. Každá kapitola je doplněná praktickými příklady a prstokladovými systémy. Rozsahem svého zaměření je práce adresovaná pedagogům, studentům středních a vysokých hudebních škol.
Vliv moravské lidové písně na klavírní dílo Leoše Janáčka, Vítězslava Nováka a dalších skladatelů s využitím ve výuce klavírní hry
Grygarová, Jana ; Tichá, Libuše (vedoucí práce) ; Palkovská, Jana (oponent)
Moravská lidová píseň je velmi blízká mému srdci. Přestože pocházím z Valašska, kde se mnohé lidové tradice stále více či méně uchovávají (a pečuje se o ně především ve Valašském muzeu v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm), můj vřelý vztah moravskému folkloru se utvářel až postupem času. Poznávala jsem, jak hluboká je studnice bohatství moravské (a potažmo i slovenské) lidové písně. Fascinovala mě hra na cimbál a zvuk cimbálové muziky. Na Valašsku i na Slovácku v dnešní době existuje řada kvalitních národopisných souborů, folklorních kroužků a cimbálových muzik. Moravská lidová kultura je součástí národního dědictví a je dobře, že se i v dnešní moderní době stále těší zájmu jak starší, tak mladé generace. Tradice se díky tomu zachovává i pro další pokolení. Volba tématu mé diplomové práce byla tudíž docela nasnadě. Konečně jsem měla pádný důvod podrobněji se zabývat charakteristickými znaky, které činí moravskou lidovou píseň tolik působivou a originální. Vybrala jsem si téma, které je mi milé, a dala jej do kontextu s oborem, kterému se věnuji - hře na klavír a její výuce na základní umělecké škole.
Zdena Janžurová a její podněty pro vyučování klavírní hry
Ptáčková, Veronika ; Tichá, Libuše (vedoucí práce) ; Gregor, Vít (oponent)
Paní profesorka Zdena Janžurová svou pedagogickou činností ovlivnila široké spektrum veřejnosti, a to nejen učitele, ale také rodiče, kteří se museli na výuce podílet. Usilovala o to, aby její metody byly srozumitelné, a pořádala přednášky pro učitele lidových škol umění, na kterých předváděla v praxi se svými žáky i s cizími dětmi, jak při výuce tvořivě pracovat. U každého dítěte se snažila hledat ty nejlepší varianty jeho dalšího hudebního rozvoje a neustále vzbuzovat jeho zájem o klavírní hru. V této práci se zabývám problematikou klavírního vyučování a vlastním popisem metod práce a metodických postupů, jež publikace Zdeny Janžurové obsahují, protože dle mého přesvědčení umožňují tvořivou a hravou formou položit základ ke klavírní hře od předškolního věku dítěte. Teoretické poznatky budou propojeny s praxí analýzou některých vybraných skladeb a doplněny o mé vlastní zkušenosti ze studií u paní profesorky nebo z vlastní pedagogické praxe.
Klavírní dílo Leoše Janáčka a jeho využití v ZUŠ.
Procházková, Lenka ; Gregor, Vít (vedoucí práce) ; Tichá, Libuše (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s osobností a klavírní tvorbou Leoše Janáčka. Je zaměřena zejména na specifika interpretace Janáčkových klavírních skladeb, což je problematika, s níž se setkávají nejen školení pianisté, ale i učitelé a studenti různých stupňů a typů hudebních škol. Z tohoto důvodu jsem se snažila tuto práci koncipovat tak, aby poznatky v ní obsažené byly co nejvíce využitelné v praxi.
Klavírní dílo Bedřicha Smetany a jeho využití pro pedagogické účely
Flemrová, Magda ; Tichá, Libuše (oponent) ; Kopecká, Věra (vedoucí práce)
Práce Klavírní dílo zaměřena na komplex je nedílnou součástí děl Smetany a jeho využití pro pedagogické tohoto skladatele, určených účely je pro sólový klavír. Klavírní dílo Smetanovy tvorby, v jejímž celku zaujímá významné postavení. Zahrnuje kompozice raného, středního i závěrečného tvůrčího období, s výraznou etapou vrcholné klavírní tvorby reprezentovanou cykly Sny a České tance. Jedním z cílů je aktualizace pohledu na Smetanovo klavírní dílo v rámci jednotlivých tvůrčích etap a či žánrového interpretační zařazení. Pozornost bude problematiku jednotlivých zaměřena především děl, na charakteristiku v souvislosti s využitím Smetanova klavírního díla pro pedagogické účely .
Klavírní školička a Nová klavírní škola Z Janžurové a M.Borové - Moderní ucelený systém klavírní výuky
Janíková, Hana ; Tichá, Libuše (vedoucí práce) ; Palkovská, Jana (oponent)
Má diplomová práce je zaměřena na problematiku instruktivní klavírní metodiky. Mým cílem bylo představit Klavírní školičku, čtyři díly Nové klavírní školy a doplněk "Od peřinky ke školičce a ještě trochu dále..." jako komplexní klavírní školu, která postihuje etapu od tříletého dítěte až po žáka druhého cyklu základní umělecké školy a používá moderní metodické postupy. Toho jsem docílila rozborem metodických postupů v jednotlivých dílech a srovnáním klavírní školy s dalšími třemi vybranými klavírními školami. Výběr škol závisel na hojnosti jejich užívání u nás v minulosti i v současnosti a na metodickém postupu. Praktickou stránku problematiky dotváří dotazník zaměřený na práci učitelů s Novou klavírní školou ve zlínských základních uměleckých školách.
K metodice práce na klavírní technice
Křesálková, Magda ; Kopecká, Věra (oponent) ; Tichá, Libuše (vedoucí práce)
Název mé diplomové práce zní: "K metodice práce na klavírní technice". Dobrá nástrojová technika je pro každého instrumentalistu podstatnou podmínkou kvalitní interpretace. O to větší důraz je v metodice hry na nástroj kladen na hledání co nej účinnějších způsobů práce na technice, na její správné pěstování a rozvíjení. Oblast klavírní techniky je nesmírně rozsáhlá, proto jsem se snažila vybrat z ní to, co mě jako klaviristku a začínající učitelku hry na klavír zajímá nejvíce, a zároveň by mohlo být obecně užitečné podrobněji popsat. V první kapitole "Metodické principy významných klavírních pedagogů" jsou zachyceny cenné vyučovací postupy, poznatky a názory klavíristů - pedagogů, jejichž um potvrzuje nejen množství vynikajících žáků - světově proslulých interpretů, ale i četné odkazy současné klavírní metodiky na jejich způsoby práce. Druhá kapitola "Technické aspekty v elementárním klavírním vyučování (s důrazem na vývoj v české klavírní pedagogice)" popisuje práci na technickém rozvoji v počátečním klavírním vyučování. Že jsou právě začátky nesmírně důležité, je věcí obecně platnou, právě zde se budují základy, na kterých se v budoucnu vše staví a dále rozvíjí. Metodických prací, zabývajících se elementární výukou je celá řada, já jsem se v souvislosti s prostředím, ve kterém se pohybuj u, zaměřila...
Klavírní tvorba Roberta Schumanna se zaměřením na instruktivní skladby
Znamenáčková, Simona ; Gregor, Vít (vedoucí práce) ; Tichá, Libuše (oponent) ; Gregor, Vít (oponent)
Při volbě tématu pro svou diplomovou práci jsem vycházela z pohledu klaviristky. Mým cílem bylo zvolit si téma, které mi bude blízké, které budu s nadšením rozebírat a které mi zároveň poskytne hlubší poznání. Již od začátku jsem věděla, že se chci zabývat klavírní tvorbou některé významné skladatelské osobnosti. Musela jsem si ujasnit, čemu se budu v diplomové práci chtít věnovat konkrétně, protože výběr autorů je opravdu široký. Na konečném rozhodnutí se podepsaly tři aspekty. Měl by to být skladatel, kterého mám v oblibě, jehož hudba mi je něčím blízká. Autor, jehož skladby se během studií objevovaly v mém repertoáru. Z hlediska pedagogického - skladatel, který svou tvorbu zaměřil i na děti. Jelikož druhým rokem vyučuji hru na klavír, přikládala jsem tomuto hledisku největší důraz. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Práce na rozvoji talentu interpreta - klavíristy
Tichá, Libuše ; Tichý, Vladimír (vedoucí práce) ; Vlasáková, Alena (oponent) ; Pavlovská, Jana (oponent)
Talent je jedním ze základních předpokladů hudebně interpretační činnosti. Je jedním z faktorů, které vstupují do interpretačního procesu, ovlivňuje jej a zároven je jím dále formován a rozvíjen. Péče o talent je nedílnou součástí hudebně interpretačního umění. Talent je spoluurčován vrozenými a dědičnými předpoklady a zároven vlivy prostředí a výchovy. vyznačuje se všeobecnou hudebností, anatomicko-fyziologickými dispozicemi a vlohami: hudebním sluchem, smyslem pro rytmus, smyslem pro komplexní hudební prožitek atd. Klavíristický talent je pak též vázán na specifika klavírní hry. Rozvoj hudebních schopností sledujeme v procesu vývoje duševního růstu jedince od narození do dospělosti. Ve shodě s názory moderní psychologie věnujeme pozornost rozvoji schopností, důležitých pro hudebně interpretační činnost: je to sluchová představivost, senzomotorická inteligence, koordinace mezi sluchem a pohybem, tvarová představivost, sémiotická funkce myšlení, estetický cit, sebekázen aj. V procesu rozvoje hudebního talentu hraje významnou úlohu pedagog. V počátku se soustředuje na objevování a odkrývání talentu a poté na jeho tvořivý rozvoj od počátečního pojetí interpretační činnosti jako hry až po výchovu k interpretačnímu výkonu jako výkladu hudebního díla. V tomto procesu věnuje pozornost rozvoji přirozené tvořivosti a fantazie při budování hudební představy, čtení a výkladu notového zápisu, specifikům klavírního zvuku a klavírní techniky, metodice cvičení. Zastřešujícím cílem pedagogického procesu je pak dosažení fáze rozvinutého klavírního myšlení jako specifické oblasti obecného hudebního myšlení. Klavírní myšlení v našem pojetí zahrnuje syntézu všech mentálních složek klavíristického talentu. Specifické projevy vyspělého klavírního myšlení jsou pozorovatelné ve výkonech zralých interpretačních osobností a promítají se i do kompozičního myšlení - zejména v případech skladatelů, věnujících se zároveň klavírní interpretační činnosti a obohacujících významně svým dílem klavírní literaturu o skladby, výrazně respektující specifika klavírní hry.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 91 záznamů.   začátekpředchozí82 - 91  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.