| |
|
Jak je list vyšší rostliny přizpůsoben k vykonávání své fotosyntetické funkce ?
Matušková, Eva ; Tichá, Ingrid (vedoucí práce) ; Nátr, Lubomír (oponent)
3 Abstrakt Fotosyntéza je souborem složitých biochemických dějů, který probíhá ve fotosyntetické struktuře, v našem případě v listu vyšší rostliny. List je hlavní fotosyntetický orgán vyšší rostliny, který je výborně přizpůsoben k vykonávání fotosyntetické činnosti. List bývá tenký (krátké transportní dráhy) a má velkou plochu, která umožňuje zachytit co nejvíce dopadajícího světelného záření. Světelné záření dopadá na pokožku listu. Epidermální buňky neobsahují chloroplasty a fungují v podstatě jako soustava čoček koncentrujících světelné paprsky do listového mezofylu a v něm se tak vytváří světelný gradient. Buňky palisádového parenchymu jsou válcovité a protáhlé a mezibuněčné prostory tvoří jakési "světlovody", které umožňují průnik světla hlouběji do listového mezofylu. Na površích palisádových buněk dochází ještě k mnohonásobnému odrazu fotonů, čímž se ještě zvyšuje pravděpodobnost, že se dostanou do fotosystémů v chloroplastech. Buňky houbovitého parenchymu mají velmi nepravidelný tvar a tak se ještě zvyšuje mnohonásobný odraz fotonů. Podstatným substrátem pro fotosyntézu je množství CO2. CO2 je obsažen v atmosféře obklopující rostlinu a proniká do listu nejvíce průduchy, což může být první bariéra omezující tok CO2 do listu, pokud jsou průduchy přivřené nebo zavřené. Dále difunduje plynný CO2...
|
| |
| |
|
Matematické modely vlivu vybraných faktorů na rychlost fotosyntézy pro střední odborné školy a gymnázia
Cinibulková, Renata ; Albrechtová, Jana (vedoucí práce) ; Tichá, Ingrid (oponent)
Cílem diplomové práce bylo vytvořit výukové materiály pro osvojení základů matematického modelování na příkladu procesu fotosyntézy a jejího ovlivnění různými faktory. Mezi výukové materiály patří modely vlivu vybraných faktorů prostředí na rychlost fotosyntézy, pracovní listy a metodické manuály sloužící jako podklad pro práci s modely a další podpůrné výukové materiály pro střední školy. Tyto výukové materiály mají současně studentům přiblížit základy modelování a jeho význam nejen ve vědě, ale také ve výuce. Tato diplomová práce vznikla na základě zapojení týmu z Katedry experimentální biologie rostlin PřF UK do mezinárodního projektu NSF v rámci programu GLOBE - Koloběh uhlíku1 . Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část zahrnuje literární přehled a úvod do matematického modelování (v softwaru Stella), které jsou zpracované s ohledem na výukové účely a slouží jako podklad pro praktickou část diplomové práce. Zároveň je teoretická část určena učitelům středních škol a případně studentům jako faktografický přehled. V závěru oddílu zabývajícího se modelováním a modely jsou zařazeny kapitoly pojednávající o počátcích vzrůstu zájmu využití modelování ve výuce a filozofickém pozadí softwaru Stella2 a programu GLOBE3 (zkratka "Global Learning and Observation to...
|
| |
|
Jak je list vyšší rostliny přizpůsoben k vykonávání své fotosyntetické funkce ?
Matušková, Eva ; Nátr, Lubomír (oponent) ; Tichá, Ingrid (vedoucí práce)
3 Abstrakt Fotosyntéza je souborem složitých biochemických dějů, který probíhá ve fotosyntetické struktuře, v našem případě v listu vyšší rostliny. List je hlavní fotosyntetický orgán vyšší rostliny, který je výborně přizpůsoben k vykonávání fotosyntetické činnosti. List bývá tenký (krátké transportní dráhy) a má velkou plochu, která umožňuje zachytit co nejvíce dopadajícího světelného záření. Světelné záření dopadá na pokožku listu. Epidermální buňky neobsahují chloroplasty a fungují v podstatě jako soustava čoček koncentrujících světelné paprsky do listového mezofylu a v něm se tak vytváří světelný gradient. Buňky palisádového parenchymu jsou válcovité a protáhlé a mezibuněčné prostory tvoří jakési "světlovody", které umožňují průnik světla hlouběji do listového mezofylu. Na površích palisádových buněk dochází ještě k mnohonásobnému odrazu fotonů, čímž se ještě zvyšuje pravděpodobnost, že se dostanou do fotosystémů v chloroplastech. Buňky houbovitého parenchymu mají velmi nepravidelný tvar a tak se ještě zvyšuje mnohonásobný odraz fotonů. Podstatným substrátem pro fotosyntézu je množství CO2. CO2 je obsažen v atmosféře obklopující rostlinu a proniká do listu nejvíce průduchy, což může být první bariéra omezující tok CO2 do listu, pokud jsou průduchy přivřené nebo zavřené. Dále difunduje plynný CO2...
|
| |