|
Výchova dítěte v problémové rodině
JÍLKOVÁ, Magdaléna
Bakalářská práce se věnuje tématu "Výchova dítěte v problémové rodině" a je zaměřena na druhy problémů v jednotlivých rodinách. Cílem bakalářské práce je zjištění daných problémů, jejich příčin, dopady na výchovu dětí, jak svoji situaci zvládají a jaká pomoc je jim nabízena. Teoretická část je věnována vymezení základního pojmu rodina, její funkce a definování druhů problémů. Praktická část se skládá z kvalitativního výzkumného šetření, jež byl veden na pozadí polostrukturovaného rozhovoru a rozpracován do podoby výpovědí jednotlivých respondentů.
|
|
Dítě, střed vesmíru? Dětství a jeho proměny v české společnosti v letech 1994-2014
PODLAHOVÁ, Kamila
Diplomová práce se bude zabývat fenoménem proměny dětství v České republice v posledním téměř čtvrtstoletí, a to z historicko-antropologické a sociálně-historické perspektivy. První kapitoly budou zaměřeny na proměny rodinného práva a práv dětí po roce 1989, zpracována bude rovněž tematika náhradní rodinné péče. V následujících kapitolách se posléze autorka zaměří na charakteristiku vzdělání a výchovy v rodině coby procesů formujících lidskou osobnost, na proměny rodiny a jejich dopady na vývoj dítěte. Pozornost bude rovněž věnována i specifikám dětského světa, charakteristického oblékáním, hračkami, hrami či odlišným vnímáním světa. Vedle interpretace zákonů, právních předpisů a opatření se stane hlavním východiskem analýza soudobých časopisů o životním stylu (především s tématem mateřství, dětí a výchovy), jejímž cílem bude odhalení hlavních proudů a proměn ve vztahu společnosti k dítěti. Součástí práce bude rovněž dotazníkové šetření. Klíčová slova:
|
|
Efektivita spolupráce rodiny a agentury domácí péče v ošetřovatelské péči o seniora v období po propuštění z nemocnice
ŠTĚPÁNOVÁ, Hana
Svou prací jsem chtěla podpořit a zviditelnit důležitost služeb poskytovaných Domácí péčí ČČK ve Strakonicích při péči o seniory v jejich vlastních domovech. Teoretická část je věnována charakteristice seniora, rodiny a domácí péče. Výzkumná část této bakalářské práce je zpracována pomocí metodiky kvalitativního výzkumu, kde dotazovanými byly sestry z domácí péče a klienti s rodinami, kteří využívali jejich služby. Cílem této práce bylo zjistit, jestli rodinní příslušníci využívají služeb domácí péče při péči o seniora, zda při této péči spolupracují a pokud ano, tak v jakých oblastech jejich spolupráce spočívá. Výsledky výzkumu vycházejí zejména z rozhovorů se sestrami z domácí péče a s rodinnými příslušníky a seniory. Jako hlavní výzkumné otázky byly položeny tyto: Jakým způsobem je pacient a jeho rodina informována o možnostech využití služeb domácí péče při propuštění z nemocničního zařízení? V jakém rozsahu využívají rodinní příslušníci služeb domácí péče? Chybí rodinným příslušníkům v nabídce služeb domácí péče určitá činnost? Jak spolupracuje rodina se sestrami z domácí péče v péči o seniora po jeho propuštění z nemocničního ošetření? Jakou činnost potřebují rodinní příslušníci vykonávat od sester domácí péče při péči o seniora po jeho propuštění z nemocničního šetření? Na základě těchto otázek jsem vytvořila podotázky k rozhovorům pro sestry z domácí péče a pro rodiny s klienty. Sestry odpovídaly na 16 otázek a rodina se seniory na 13 otázek. Tato práce je sepsána jako důkaz důležitosti a nezastupitelnosti domácí péče při ošetřování seniora v jeho přirozeném prostředí. Výsledek práce vypovídá o spokojenosti klientů s poskytovanými službami a současně o jejich nepostradatelnosti pro ně.
|
|
Psychologické aspekty péče o seniory
LACINOVÁ, Irena
Práce se zabývá psychologickými aspekty péče o seniory v závěrečné fázi života. Zaměřuje se na pečující profesionály a pečující laiky. Teoretická část popisuje fyziologické stárnutí a jednotlivé psychologické aspekty, které se mohou během péče o seniory v závěrečné fázi života vyskytnout. V praktické části zaznívají krátké výpovědi pečujících profesionálů a pečujících laiků, kteří mají zkušenost s péčí o umírající seniory. Práce se věnuje negativní pocitům a stavům, které se u pečujících profesionálů i laiků mohou vyskytnout a mohou vést k syndromu vyhoření. Nabízí i možnosti řešení tak, aby péče v poslední fázi života přinášela všem pečujícím vedle ztráty i naději.
|
|
Volba předškolní instituce s Montessori pedagogikou z pohledu rodičů
ŠIMANOVÁ, Iva
Tato bakalářská práce se zabývá Montessori pedagogikou a postoji rodičů, z jakého důvodu volí tuto vzdělávací alternativu pro své dítě v předškolním věku. Teoretická část je věnována předškolním institucím v České republice, její charakteristice, vymezením typů předškolních zařízení jako jsou běžné mateřské školy a alternativní předškolní instituce. Jedna podkapitola je věnována současné rodině a jejímu vztahu ke vzdělávání předškolního dítěte. Dále se zmiňuji o samotné Marii Montessoriové a jejích vzdělávacích metodách a principech. V praktické části je realizováno dotazníkové šetření s rodiči, jejichž dítě navštěvuje Montessori mateřskou školu. Výzkumná část zjišťuje postoj rodičů k předškolnímu vzdělávání, důvody jejich výběru předškolní instituce a jejich následnou spokojenost s vybranou mateřskou školou.
|
|
Sociální kompetence dětí v období předškolního věku
SOBOTOVÁ, Pavla
Bakalářská práce se zabývá významem sociálních kompetencí dítěte v předškolním věku, jejich projevy a také faktory, které ovlivňují jejich rozvoj a to jak v rodině, tak v mateřské škole. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy včetně charakteristiky předškolního dítěte a sociálních kompetencí v tomto období, zmíněna je i osobnost pedagoga a jeho vzdělání, které určuje Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praktická část se věnuje posouzení vztahu kvality rodinného prostředí a sociálních kompetencí dětí v prostředí mateřské školy za pomoci dotazníků.
|
|
Adaptace dítěte na vstup do mateřské školy
JANOUCHOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce se zabývá procesem adaptace dítěte na mateřskou školu. Úvodní část je teoretická. Je zaměřena na dítě v předškolním období. Mapuje fáze procesu adaptace dítěte na mateřskou školu a faktory ovlivňující proces adaptace. Zahrnuje také doporučení pro rodiče. Další část je praktická. Zabývá se výzkumným šetřením, které pozorováním poukazuje na možné potíže v období adaptace. Výzkumné šetření bylo realizováno kombinací pozorování dětí v mateřské škole a rozhovorů s rodiči. Následují kazuistiky dětí, u kterých se při adaptaci projevily nesnáze. Následuje interpretace výzkumných dat. Závěry, návrhy a doporučení pro výchovnou praxi.
|
|
Spoluúčast rodičů na vzdělávání v mateřské škole
KAHOUNOVÁ, Ivana
Bakalářská práce se zabývá současnou participací rodičů na vzdělávání dítěte v mateřské škole. Obsahem teoretické části je charakteristika současné rodiny s předškolními dětmi, vývoj vztahu školy a rodiny, charakteristika současné mateřské školy a spoluúčasti rodičů na vzdělávání dítěte v ní. Je zde vymezeno legislativní zakotvení participace rodiny na vzdělávání v mateřské škole a její zastoupení v různých programech mateřských škol. Praktická část je věnována výzkumnému šetření, které zjišťuje, jakým způsobem rodiče participují na vzdělávání svých dětí ve vybraných mateřských školách v Českých Budějovicích a okolních obcích. Následně je porovnána spoluúčast rodičů v jednotlivých typech mateřských škol ve městě a na vesnicích.
|
|
Školní a mimoškolní aspekty rozvoje čtenářství žáků 2. stupně ZŠ
MUŽÍKOVÁ, Lucie
Cílem bakalářské práce je zjištění, zda a jak je rozvíjeno a budováno čtenářství žáků středního školního věku ve školním a mimoškolním prostředí. Práce je tvořena dvěma částmi teoretickou a empirickou. Teorie vysvětluje hlavní pojmy vztahující se ke čtenářství, uvádí psychologickou charakteristiku období pubescence a podává informace o působení školního a mimoškolního prostředí na dítě a jeho vztah k četbě. Empirická část, jež je stěžejní částí práce, se věnuje vlastnímu výzkumnému šetření žáků 2. stupně základní školy, které je zaměřeno na budování a podporu dětského čtenářství především ze strany rodiny a školy. Není vynechán ani pohled na vlastní vztah žáků k vybraným titulům určeným pro děti a mládež. Obsahem závěru této části je konfrontace výsledků výzkumného šetření s výzkumem dětského čtenářství a také podněty pro podporu čtenářství žáků základní školy, na níž bylo šetření realizováno.
|
|
Dítě s mutismem v mateřské škole
ZEMANOVÁ ZLATUŠKOVÁ, Simona
Práce se zabývá projevy mutistického dítěte v mateřské škole. Cílem je snaha o zachycení konkrétních spouštěčů vzniku mutismu a popis specifického postupu při odbourávání komunikační bariéry. V teoretické části je popsaný řečový vývoj dítěte, charakteristika mutismu, jeho dělení, etiologie a terapie. Praktická část popisuje chování dětí v mateřské škole, komunikaci s učitelkami, s personálem a s ostatními dětmi. Dále popisuje výchovné postupy a uplatňovaný výchovný styl v rodině. Jsou uvedeny i záznamy z logopedických a psychologických vyšetření dětí. V závěru jsou rozebrány edukační postupy učitelek, které byly použity při práci s těmito dětmi a jsou zde popsány pravděpodobné spouštěče vzniku mutismu u sledovaných dětí.
|