|
Vliv výukových metod na praktické schopnosti žáků poznávání nerostů a hornin
DAŇKOVÁ, Soňa
Předkládaná bakalářská práce analyzuje vliv aplikování různých výukových metod na praktické schopnosti žáků 9. třídy ZŠ v oblasti geologie, a to konkrétně v oblasti poznávání nerostů a hornin. Sběr dat byl proveden prostřednictvím strukturovaného rozhovoru s učiteli geologie, resp. přírodopisu, didaktickým testem vědomostí žáků a analýzou používaných učebnic na zapojených základních školách v Jihlavě a jejím blízkém okolí. Výzkumem bylo ověřeno, že si žáci lépe osvojují znalosti z geologie, pokud je při výuce aktivně používaná sbírka nerostů a hornin, a že projevují více zájmu o učivo geologie při použití praktických výukových metod, než při slovních metodách výuky.
|
|
Zpřístupnění základních geologických procesů žákům 6. třídy ZŠ formou publikace
DVOŘÁKOVÁ, Jana
Hlavním cílem této práce bylo vytvořit publikaci s geologickou tématikou pro děti ve věku asi 11 12 let, která by mohla být využitelná pro mimoškolní vzdělávání. Výsledkem byla desetistránková černobílá publikace o velikosti A4, která může sloužit i ve formě jednotlivých pracovních listů. Publikace byla otestována na skupině 87 dětí. Větší části dětí se publikace líbila, ale část z nich ji označila za příliš dětinskou. Proto se nabízí otázka, zda v příští práci nevyzkoušet publikaci na skupině mladších dětí.
|
| |
| |
|
Srovnání úrovně znalostí geologie na nižších gymnáziích a 2. stupni základních škol v Českých Budějovicích
ŠÍREK, Vladimír
Předkládaná bakalářská práce se zabývá hodnocením úrovně znalostí neživé přírody u žáků 9. ročníků základních škol a kvart víceletých gymnázií na vybraných školách v Českých Budějovicích. K ověřování úrovně je přistupováno pomocí didaktického testu. Před samotným ověřováním byl nejprve proveden předvýzkum na menším vzorku respondentů a na jehož základě byly upraveny otázky testu, který už byl následně použit ve školách pro účely výzkum. Práce si klade za cíl poodhalení skutečných výsledků žáků na obou vzdělávacích stupních a také možnost poukázat na oblasti ve výuce geologie, s kterými mohou mít žáci potíže. Tato bakalářská práce byla vypracována v rámci projektu GAJU 065/2010/s.
|
| |
|
Návrh komplexní geologické exkurze do okolí Českého Brodu
VIDUMSKÁ, Eva
Tato diplomová práce se zabývá shrnutím poznatků o geologických poměrech v okolí Českého Brodu a předkládá návrh na exkurze pro žáky devátých tříd základních škol do tohoto území. Cílem práce je poskytnout informace o tomto území a nabídnout návrh trasy, která zahrnuje komplexní pohled na geologickou minulost a přítomnost na tomto území.
|
|
Metodika výuky přírodovědy regionu na příkladu Klatovska
NOVOTNÁ, Anežka
Diplomová práce se zabývá metodikou výuky přírodovědy regionu na příkladu Klatovska. V první části je z odborné literatury vytvořen teoretický úvod, který popisuje Klatovsko z různých hledisek. Je zde probírána charakteristika, vymezení a členění území, fyzickogeografické údaje, socioekonomické údaje a ochrana krajiny a přírody. Práce se nezaměřuje pouze na obor přírodovědy, ale věcně a logicky ho doplňuje o informace z vlastivědy, které společně dávají ucelený pohled na řešené území. Nezbytnou částí diplomové práce je vlastní šetření, které provádí průzkum znalostí žáků 4. a 5. tříd základních škol. Pro tento výzkum používá metodu mentálního mapování doplněnou dotazníkovým šetřením. Výsledky šetření jsou následně v práci analyzovány a interpretovány pomocí přehledných grafů. Na základě zjištěných údajů o znalostech žáků týkajících se zájmového regionu Klatovska jsou připraveny praktické učební pomůcky pro pedagogy vyučující regionální přírodovědu a vlastivědu v daném regionu. Vytvořeny jsou učební texty pro přímou výuku žáků a navazující pracovní listy pro kontrolu hloubky znalostí a kvalitu výuky. Jako alternativní možnost výuky jsou zde předkládány zábavné projekty použitelné pro výuku celého Klatovského regionu.
|
| |
| |