|
Analýza a rozpoznání logopedických vad v řečovém projevu
Diviš, Jan ; Atassi, Hicham (oponent) ; Smékal, Zdeněk (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá logopedickou vadou dyslalií a její charakteristikou. Dále je popsán proces vytváření a reprezentace řeči. V práci jsou představeny základy zpracování a analýzy řečového signálu ( LPC, kepstrální, MFCC). V programu MATLAB jsou provedena zobrazení charakteristik řeči a výpočty LPC, kepstrálních a melovských koeficientů. Práce je především zaměřena na nesprávné vyslovování hlásek "r" a "ř".
|
|
Automatické rozpoznávání logopedických vad v řečovém projevu
Dušil, Lubomír ; Atassi, Hicham (oponent) ; Smékal, Zdeněk (vedoucí práce)
Práce se zabývá analýzou a automatickou detekcí logopedických vad v řečovém projevu. Dává si za cíl ulehčit a urychlit práci logopedů a zvýšit procento odhalených logopedických vad u dětí v co nejmladším věku a následné, co nejúspěšnější, vyléčení. Jsou zde uvedeny metody logopedické práce, dělení vad v jednotlivých stádiích vývoje dítěte a vhodná slova k identifikaci vady řeči a následné nápravě. Následně jsou zde rozebrány metody výpočtu koeficientů, které nejlépe vystihují lidskou řeč. Dále klasifikátory, které se používají k rozpoznávání a určení jestli se jedná o logopedickou vadu či nikoliv. Klasifikátory využívají pro svoji práci koeficienty. Koeficienty a klasifikátory jsou testovány a hledá se co nejlepší jejich kombinace, která by měla nejvyšší procento úspěšnosti v automatickém odhalování logopedických vad řeči. Všechno programování a testování se provádí v programu Matlab.
|
|
Vliv odlišných komunikačních schopností na výkon žáka ve škole
BÖHMOVÁ, Ivana
Práce pojednává o odlišných komunikačních schopnostech u dětí na ZŠ. Stěžejní jsou pojmy narušená komunikační schopnost (NKS) a omezená komunikační schopnost (OKS). Teoretická východiska mapují komunikaci z různých úhlů pohledu, tedy to, jak s pojmem komunikace pracují jednotlivé vědní obory (sociologie, lingvistika, pedagogika a logopedie), jež se úzce dotýkají samotné problematiky odlišných komunikačních schopností. Teoreticky jsou dále vymezeny i pojmy NKS a OKS. Závěr teoretické části patří charakteristice rámcového vzdělávacího programu, jakožto základního pilíře českého školství, a s ním spojenými cíli vzdělávání v podobě naplňování klíčových kompetencí ve vztahu k integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (konkrétně žáků s NKS či OKS) do hlavního vzdělávacího proudu. V rámci praktické části se pracuje s metodou dotazníkového šetření, kde se zkoumají odlišné komunikační schopnosti z pohledu pedagogů na ZŠ. Cílem je postihnout vztah učitele k žákům s NKS a OKS, tedy to, jak jsou žáci s odlišnými schopnostmi vnímáni pedagogy, jaké jazykové a řečové (komunikační) problémy se u žáků vyskytují a zda tyto nedostatky mají vliv na žákův školní výkon.
|
|
Vybrané aspekty logopedické péče u dětí předškolního věku
NOVÁKOVÁ, Zuzana
Tato diplomová práce nese název "Vybrané aspekty logopedické péče u dětí předškolního věku" a, jak už z názvu vyplývá, zabývá se především problematikou vad řeči a výslovnosti u předškolních dětí. Diplomová práce je rozdělena na dvě hlavní části, přičemž první je část teoretická, která popisuje poznatky týkající se logopedie jako takové a ostatních problémů spojených s tímto tématem. Druhá část praktická neboli výzkumná je zpracována na základě výzkumu provedeného v logopedické poradně v Českých Budějovicích a obsahuje tedy podrobnou analýzu získaných informací. Cílem teoretické části je tuto problematiku co nejlépe popsat, abychom na tyto poznatky mohli v praktické části navázat a rozebrat některé aspekty vad řeči a výslovnosti více dopodrobna.
|
|
Vady řeči dětí mladšího školního věku
DEMETEROVÁ, Tereza
Tato bakalářská práce s názvem: "Vady řeči mladšího školního věku" se zabývá vadami řeči v širším měřítku. Větší část práce se zaměřuje na dyslalické vady - vady výslovnosti u dětí mladšího školního věku, jelikož tento typ vad je frekventovanější právě ve školním prostředí. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou část, která se týká nejdůležitějších poznatků z oboru logopedie. Druhá část bakalářské práce je praktická - výzkumná. Snaží se potvrdit teze, které jsou nastíněny v teoretické části. Práce je určena pro širokou veřejnost zajímající se o zmíněnou oblast.
|
|
Role pěveckých činností při rozvíjení hudebního sluchu a hudebních schopností
LANGEROVÁ, Jitka
Cílem práce je ukázat význam a roli pěveckých činností v hudební výchově dětí předškolního věku pro kultivaci hudebního sluchu a hudebních schopností s využitím výsledků výzkumu rozvoje hudebnosti u dětí v závislosti na věkovém stupni. Teoretická část bude zaměřena na zmapování dosavadních poznatků v oblasti hlasové výchovy dětí a využití pěveckých činností jako základu pro činnosti hudebně-pohybové, poslechové a instrumentální.
|
|
K neurolingvistickým a logopedickým otázkám
NOVÁKOVÁ, Zuzana
Tato bakalářská práce se jmenuje "K neurolingvistickým a logopedickým otázkám" a zabývá se zejména problematikou vad řeči a výslovnosti. Bakalářská práce je rozdělena do dvou hlavních částí, první je část teoretická, která shrnuje nejdůležitější poznatky týkající se neurolingvistiky a logopedie. Druhá část, praktická, je zpracována na základě výzkumu a následné analýzy získaných informací. Cílem mojí práce je tedy hlavně přiblížit celou problematiku lidem, které toto téma zajímá, popřípadě napomoci lidem, kterým se může narodit dítě s některou vadou řeči a výslovnosti.
|
|
Péče o děti s narušenou komunikační schopností v podmínkách běžné mateřské školy.
BUCHALOVÁ, Kateřina
Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, jak je v současné době pečováno o děti s NKS v podmínkách běžné mateřské školy. V teoretické části jsem se podrobněji zabývala vymezením pojmu komunikace, vývojem lidské řeči od narození do období předškolního věku a definováním poruch komunikačních schopností u dětí navštěvujících běžnou mateřskou školu. V praktické části jsem analyzovala výsledky dotazníkového šetření, rozhovoru, pozorováni a zhodnotila, zda-li je péče o děti s NKS v podmínkách běžné mateřské školy dostačující.
|
|
Rozdíl mezi režimem dne v běžné a speciální mateřské škole pro řečově postižené
HUSÁKOVÁ, Iveta
Bakalářská práce je tvořena ze dvou částí, teoretické a praktické. Cílem teoretické části je seznámení s časovým plánem dne v běžné a ve speciální mateřské škole pro děti s vadami řeči. Popisuje a charakterizuje oba typy mateřských škol a zachycuje aktuální stav týkající se zejména věcného vybavení, personálního zajištění, životosprávy, psychosociálních podmínek a spolupráce s rodinou a odbornými institucemi. Tato část práce se opírá zejména o prostudované školní vzdělávací programy jednotlivých škol. Praktická část pojednává o vadách řeči, které se nejčastěji ve speciální mateřské škole vyskytují, a obsahuje praktické zkušenosti z praxe v rozmezí dvou let. Práce končí shrnutím a zhodnocením rozdílů obou typů škol.
|
|
Úroveň řečového projevu žáků mladšího školního věku
MAŠÍNOVÁ, Marie
ANOTACE Diplomová práce je zaměřena na problematiku úrovně řečového projevu žáků mladšího školního věku. Práce je rozdělena do dvou částí. V části teoretické se zabýváme shromážděním poznatků z odborné literatury, jež se tímto tématem zabývá, vysvětlujeme základní pojmy, hlouběji se věnujeme nejčastějším vadám výslovnosti, jejich prevenci, systému poskytování logopedické péče v ČR, správné a chybné výslovnosti jednotlivých hlásek. Ve výzkumné části mapujeme pomocí rozhovoru a pozorování vady výslovnosti u dětí v první a druhé třídě ZŠ na Českobudějovicku. Dále konfrontujeme naši hypotézu o stavu úrovně řečového projevu u těchto dětí s vedoucími pracovnicemi na logopedické škole a v SPC v Týně nad Vltavou. Součástí práce je i přílohová část, ve které nabízíme hravé formy, kterých by mohli využít nejen pedagogové, ale také rodiče.
|