Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 63 záznamů.  začátekpředchozí54 - 63  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Existentionalism in the Works of John Fowles/Existencionalismus v díle Johna Fowlese
PETRÁNOVÁ, Eva
Tato diplomová práce je zaměřena na téma být a vlastnit v konkrétních dílech Johna Fowlese. Cílem práce je analýza literárního existencialismu v díle tohoto významného britského prozaika. Práce se zabývá především prvním Fowlesovým románem Sběratel (The Collector) v návaznosti na tématiku moci peněz a otázek lidské svobody fyzické i mentální. Práce dále konfrontuje Fowlesovu esejistickou tvorbu s románem Sběratel a zaměří se zejména na sbírku soukromé filosofie The Aristos a Fowlesovy eseje o přírodě Seeing Nature Whole, The Tree, The Enigma of Stonehenge.
J.P.Sartre Mouchy
Soulioti, Maria - Ioanna ; DUŠEK, Jan (vedoucí práce) ; KORČÁK, Jakub (oponent)
Diplomová práce shrnuje celý proces zpracování scenografického návrhu a analýzu postupu práce a závěry plynoucí ze hry Mouchy od J.P.Satra. Zpracování vychází z mnohostranného pozorování současné společnosti ve vztahu k Satrovým teoriím o existencionalismu. Obsahuje vlastní analýzu hry a klíčových dramatických situací doplněnou grafickými návrhy a fotografiemi poskytující detaily o mém finálním zpracování.
Albert Camus - Cizinec komplexní scénografický projekt
Strmisková, Denisa ; DUŠEK, Jan (vedoucí práce) ; GLOGR, Karel (oponent)
Ve své diplomové práci se věnuji významnému francouzskému autorovi Albertu Camusovi a následně analyzuji vlastní scénografické řešení jednoho z jeho předních děl - Cizinec (1942). V první části představuji tuto osobnost v kontextu dějin filosofie, literatury a dramatické tvorby. Přibližuji zde historické pozadí jeho života v první polovině dvacátého století, zejména pak vliv jeho původu v Alžíru, té doby politicky a kulturně ovládaném Francouzi, v kontrastu s pozdějším pobytem v samotné Francii. Právě tato životní zkušenost zásadně ovlivnila osobitost Camusovy tvorby a jasně ho nasměrovala k vlastnímu výkladu a literárnímu vyjádření existencialismu. Dále nastiňuji základní principy této filosofie a představuji jeho nejvýznamější literární a dramatická díla. V konkrétnějším rozboru se pak věnuji samotné novele Cizinec. Tématem dalších kapitol je ztvárnění vybraných Camusových textů na českých i světových jevištích a jejich specifikace. V krátkosti také zmiňuji jejich filmové adaptace nebo prostředky filmové předlohy. V druhé části práce analyzuji vlastní zpracování Cizince se zaměřením na scénografii. Ta úzce souvisí s praktickou složkou diplomové práce, tedy s návrhy jednotlivých scén a maketami, které přikládám ve fotodokumentaci. Vysvětluji způsob práce se samotným textem novely a uzpůsobením jeho struktury v souvislosti se scénografií. Detailněji pak analyzuji jednotlivé dramatické situace a scény z hlediska scénografického řešení. V krátkosti se věnuji i technickému a světelnému řešení této inscenace. Závěr diplomové práce odkazuje na přínos Camusova díla a jeho vliv na umění 20. století.
Ontologie Jean-Paul Sartra, její důsledky a kritika
PAŠEK, Ivo
Práce se zabývá filosofií Jean- Paul Sartra. Jejími ontologickými principy rozebíranými v Bytí a nicota, důsledky těchto principů pro praktickou filosofii popsanými v Existencialismus je humanismus a konečně vybranými kritickými ohlasy. První část práce je zaměřena na pojmy bytí v sobě a bytí pro sebe. Druhá část se snaží představit Sartrovy myšlenky tak, jak je autor prezentuje v přednášce Existencialismus je humanismus. Třetí část se věnuje vybraným kritickým ohlasům.
Filozofické pojetí člověka a výchovy u Alberta Camuse
STRNAD, Radovan
Cílem bakalářské práce je odhalit život a dílo jednoho z nejvýznamnějších a nejkontroverznějších světových filozofů Alberta Camuse, a to ve vztahu k výkladu souvislosti existencialistické koncepce člověka a současného pojetí výchovy v kontextu sociální pedagogiky. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První část se zabývá představením velmi zajímavého života Alberta Camuse, vzhledem k tomu, že jeho filozofické myšlenky se často spojují s důležitými událostmi v jeho životě. Dále je uveden stručný rozbor děl Alberta Camuse. Díla jsou rozčleněna do vývojových etap. Posléze je provedena komparace názorů na otázky života a člověka v širším konceptu existenciální filozofie. V druhé části práce autor analyzuje Camusovo pojetí vztahu člověka, prostředí a výchovy, komentuje náhledy na role a možnosti výchovy v kontextu životních situací. Zároveň porovnává, do jaké míry je současné obsahové pojetí sociální pedagogiky jako teorie a praxe pomáhání člověku předznamenáno názory filozofa a spisovatele Alberta Camuse. Závěr druhé části tvoří autorův vlastní výzkum hodnot u vysokoškolských studentů oboru Sociální pedagogika.
Ztráta smyslu života - Úloha a odpovědnost pracovníka pomáhajících profesí při práci s klientem, který ztratil smysl života
MÍKOVÁ, Markéta
Práce se zabývá tím, jakou úlohu a odpovědnost má v současné době pracovník pomáhajících profesí při práci s klientem, který ztratil smysl života. Práce odpovídá na otázky, jaké okruhy znalostí by měl pomáhající o této problematice mít, aby mohl poskytnout klientovi kvalitní a odbornou péči. Jsou zde zmíněny životní situace, kde lze ztrátu smyslu života předpokládat, zhodnocena rizika ztráty smyslu života a nastíněno, jakou roli a odpovědnost má v této situaci pracovník pomáhající profese. Vycházím především z literatury existenciálně smýšlejících autorů a pak z odborné literatury zaměřené na psychologii, psychiatrii, sociální práci a etiku.
Pojetí smrti v existencialistickém myšlení
NAGYOVÁ, Andrea
Tato práce se zabývá otázkou, jakým způsobem nahlížejí na smrt existencialističtí filosofové. Hlavním záměrem práce je poukázat na možné rozlišné chápání smrti u jednotlivých autorů. Jejím cílem je nalézt odpovědi na otázky, zda můžeme najít různé podoby smrti. Otázky jakým způsobem se autoři ve svých spisech se smrtí vypořádávají, nebo zda přítomnost smrti ovlivňovala jejich tvorbu. V neposlední řadě také poukázat na otázku posmrtného života. Zda autoři věřili v posmrtný život nebo zda v jejich životech otázka posmrtného života nefigurovala. Práce je psána s vědomím, že smrt je zahalena tajemstvím, na které lze jen stěží odpovědět.
Česká próza v periodě 1945-1948
HÜBELBAUEROVÁ, Kristýna
Bakalářská práce se zaměřuje na recepci existencialismu v českém prostředí v letech 1945-1948. V teoretické části jednu kapitolu věnujeme Václavu Černému a jeho chápání pojmu existencialismus. Budeme se věnovat odborným a teoretickým textům Jaroslava Červinky, Jindřicha Chalupeckého, Václava Navrátila, Jana Patočky a Ladislava Riegra, které téma zpracovávají. V praktické části bude analyzováno dílo Dušana Paly, Miroslava Hanuše a Egona Hostovského, budeme sledovat, zda jsou reflektovány principy existenciální imaginace a jakými prostředky je tato imaginace vyjadřována.
Lyrický modus existenciální sebereflexe v poezii 30-40. let 20. století
LENCOVÁ, Pavla
Bakalářská práce se zabývá zkoumáním lyrického způsobu zobrazování existenciální sebereflexe v poezii 30. {--} 40. let 20. století. Pozornost je nejprve zaměřena na Václava Černého a jeho výklad existenciální filozofie. Dále se předmětem zkoumání stává skupina kolem Kamila Bednáře a její teoretické texty, které zasáhly do diskuze o této skupině, v neposlední řadě je reflektována koncepce {\clqq}nahého člověka``, která se měla stát programem mladých umělců. Pozornost je rovněž soustředěna na teoretické texty Jindřicha Chalupeckého a na poetiku Skupiny 42, která namísto meditativního přístupu přechází k předmětnému vidění světa. V díle Jiřího Ortena, Jana Hanče a Jiřího Koláře je analyzováno, jakým způsobem poezie reflektuje principy existenciální imaginace.
Dílo básníků ze skupiny kolem Kamila Bednáře
BRDEK, Zdeněk
Diplomová práce s názvem {\clqq}Dílo básníků ze skupiny kolem Kamila Bednáře`` pojednává o skupině literátů, jež se na přelomu 30. a 40. let 20. století utvořila kolem jmenovaného básníka, který platil za mluvčího své generace, označované jako {\clqq}protektorátní``. Pokoušíme se vysvětlit historické souvislosti tvorby této skupiny v kontextu české literatury 40. let a sledujeme její útlum během 2. sv. války, postupný rozklad v poválečných letech i definitivní konec po převratu v únoru 1948. Věnujeme se pouze básníkům, jejich poetické tvorbě a teoretickým textům, které zasáhly do diskuze o mladé generaci a její poezii. Snažíme se ozřejmit pojem a koncepci {\clqq}nahého člověka``, která naznačovala, že by mohla být považována za program mladých umělců nebo při nejmenším za jejich společnou základnu. Svou pozornost upínáme na tři patrně nejzajímavější básnické postavy, a sice na Kamila Bednáře, Hanuše Bonna a hlavně na Jiřího Ortena. Budeme si všímat podobností, rozdílností a také existenciálních fenoménů, které bývají se skupinou kolem Bednáře spojovány. Právě Jiří Orten se ukáže být nejtalentovanějším, nejinspirativnějším a zřejmě nejblíže filozofickému existencialismu. Zvláštní kapitoly tvoří Jarní almanach básnický, jakožto generační vystoupení mladých básníků, Kritický měsíčník {--} časopis, který pod vedením Václava Černého poskytl bednářovcům prostor, Ohnice, jako poslední počin skomírající skupiny a krátce se zmíníme i o pronikání existencialismu do Českých zemí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 63 záznamů.   začátekpředchozí54 - 63  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.