|
Využitelnost jednotlivých volnočasových zařízení pro děti a mládež ve vybraných okresech Jihočeského kraje
MARKOVÁ, Jana
Zařízení pro zájmové vzdělávání zaměřené na děti a mládež jsou v této práci rozdělena do dvou základních skupin. První skupinu tvoří školská zařízení, jejichž činnost je upravena zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Tato zařízení se zabývají základním uměleckým vzděláváním, jazykovým vzděláváním a zájmovým vzděláváním. Do druhé skupiny patří nestátní neziskové organizace zabývající se výchovou a vzděláváním dětí a mládeže ve volném čase. Zpravidla se jedná o občanská sdružení, jejichž činnost je upravena zákonem č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů. Mezi tyto instituce řadíme například sdružení Junák {--} svaz skautů a skautek České republiky, občanské sdružení YMCA (křesťanské sdružení mladých lidí) nebo občanské sdružení Duha. Cílem této diplomové práce je stručně teoreticky popsat problematiku zařízení pro zájmové vzdělávání a posléze přinést informace o konkrétních organizacích působících v okrese Český Krumlov a v okrese Prachatice. K tomu účelu byla vytvořena databáze subjektů působících v těchto regionech, z níž bylo vybráno dvacet organizací, a ty byly podrobněji zkoumány a popsány. Vzhledem ke stanovenému cíli bylo využito metod kvalitativního výzkumu. Konkrétně byla zvolena technika rozhovoru a technika analýzy dokumentů. Zjištěné informace jsou tematicky rozděleny do šesti oblastí, jimiž jsou právní forma, financování, členská základna, zaměření činnosti, prezentace pro veřejnost a personální a materiální zajištění. Na základě získaných informací z těchto tematických okruhů jsou jednotlivá zařízení porovnávána a jsou zjišťovány jejich společné charakteristiky nebo naopak specifika jednotlivých respondentů. Tato práce je tedy určena každému, kdo chce získat základní představu o zařízeních pro zájmové vzdělávání a více poznat některé organizace z okresu Český Krumlov a z okresu Prachatice.
|
|
Ústavní výchova jako faktor využívání volného času
KAISERŠOTOVÁ, Marie
Práce se zabývá využíváním volného času v souvislosti s ústavní výchovou a dopady, které tato výchova přináší, kdy hlavní zřetel je kladen na formování vztahu jedince k volnému času v kontextu rodiny a zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy. Obšírněji je pojednáno o rodinném prostředí, jako přirozeném prostředí výchovy, které může významně podmínit vztah jedince k volnočasovým aktivitám. V závěru práce jsou zmíněny problémy, se kterými se mladí lide po odchodu z ústavního zařízení potýkají, a jež se odráží i v jejich nakládání s volným časem.
|
|
Vliv tyflopedické praxe na trávení volného času osob se zrakovým postižením
TLAPOVÁ, Jitka
Práce obsahuje krátký pohled do historie i současný pohled na přístup k osobám se zrakovým postižením. Dále jsou popisovány problémy se zrakovým postižením, středisko rané péče, možnosti verbální i neverbální komunikace osob se zrakovým postižením s okolím, průvodcovské a předčitatelské služby a některé kompenzační pomůcky, mezi které patří i vodící psy. Práce se dále soustřeďuje na volný čas osob se zrakovým postižením, především na kulturní a sportovní aktivity osob se zrakovým postižením se zaměřením na specifické druhy sportů pro tyto osoby. Též je zde zmínka o intuitivní kresbě a možnosti jejího využití u osob se zrakovým postižením spolu s ověřením a vyzkoušením v Základní škole a Mateřské škole pro zrakově postižené děti v Plzni. Krátce je zde popsáno i využití počítače při trávení volného času osob se zrakovým postižením. Cílem práce je porovnání názorů osob se zrakovým postižením a ostatní společnosti na život osob se zrakovým postižením a dále ověření stanovených hypotéz. K tomuto byl vytvořen i dotazníkový průzkum, který je v práci zhodnocen a diskutován. Bakalářská práce by měla sloužit v TyfloCentrech jako podklad pro osvětu na školách o přístupu ke zrakově postiženým a též k zhodnocení volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením.
|
|
Inspirace landartem ve volnočasových aktivitách
FILIPOVÁ, Pavla
Práce se zabývá uměním landartu a uplatněním jeho prvků v práci s dětmi ve volném čase. Mým cílem je v praxi ověřit a dokázat, že do volnočasových činnos-tí pro děti lze vnést prvky landartu. Teoretická část charakterizuje výchovu ve volném čase převážně ve vztahu k estetickým zájmovým činnostem a cílovou skupinu dětí v období pubescence. Popisuje samotný landart, jeho historii a nejvýznamnější zástupce. Dále se sou-středí na propojení landartu a pedagogiky volného času. Praktická část popisuje zrealizovanou akci, která byla landartem inspirovaná. Je zde zaznamenána její motivační část, průběh i zhodnocení.
|
|
Život a volný čas klientů v Domově pro seniory Telč
KLUBALOVÁ, Lucie
Bakalářská práce se zaměřuje na život a volný čas klientů v Domově pro seniory Telč. Teoretická část popisuje stárnutí a stáří, periodizaci stáří, změny spojené se stářím (tělesné, psychické, sociální), aktivní stáří a volnočasové aktivity (muzikoterapie, trénování paměti, arteterapie, canisterapie, ergoterapie, pohybová terapie ve stáří, reminiscenční terapie a tanečně pohybová terapie). V praktické části je popsán Domov pro seniory Telč (historie Domova pro seniory Telč, popis poskytovaných služeb a volnočasových aktivit). Nedílnou součástí praktické části je šetření, které bylo realizováno během ledna a února roku 2008 v Domově pro seniory Telč. Prvním cílem šetření je zmapovat, jaké možnosti trávení volného času seniorům nabízí Domov pro seniory Telč. Druhým cílem je zjistit, jak jsou senioři spokojeni s volnočasovými aktivitami a jaká volnočasová aktivita je mezi klienty Domova pro seniory Telč nejoblíbenější. Třetím cílem je zjistit, zda rodinní příslušníci navštěvují klienty Domova pro seniory Telč a jestli se účastní volnočasových aktivit v Domově pro seniory Telč. Byla stanovena hypotéza: ``Senioři v Domově pro seniory Telč jsou spokojeni s volnočasovými aktivitami", která byla šetřením potvrzena.
|
|
Volný čas seniorů
MALIŇÁKOVÁ, Věra
Práce se zabývá volným časem starých lidí. Smyslem práce je zpracování problematiky volného času seniorů se zaměřením na univerzity třetího věku v České republice. V první řadě je popsán volný čas obecně. V další části je zpracováno téma stárnutí a stáří. Jsou zde vymezená a popsaná období stáří se všemi změnami, které tento proces doprovází. Ve třetí části se práce zabývá univerzitami třetího věku jako možnosti smysluplného využití volného času. V závěru je provedena sonda formou dotazníku. Cílem dotazníku je zhodnocení spokojenosti seniorů se studiem na univerzitě třetího věku, problémům tohoto způsobu vzdělávání a vlivu studia na člověka
|
|
Předpoklady rozvoje cestovního ruchu na Prachaticku
MRÁZ, Pavel
Bakalářská práce je zaměřena na cestovní ruch na Prachaticku. Hlavním cílem práce byla analýza cestovního ruchu na Prachaticku, příprava produktového balíčku a provedení marketingového výzkumu. Z výsledků terénního šetření byl zjištěn profil nejčastějšího návštěvníka. Na základě profilu byl vytvořen nový produkt {\clqq}Na kole za přírodou, historií a adrenalinem Prachaticka``. Produkt se týká cykloturistiky, adrenalinových zážitků, poznávání měst, přírody a zámků. Součástí balíčku jsou ubytovací a dopravní služby, dále možnost uskutečnění adrenalinových sportů a návštěva technických, kulturních a historických památek.
|
|
Některé projevy sociální patologie u dětí a mládeže a možnosti jejich prevence z pohledu pedagoga volného času
BÁRTOVÁ, Lenka
Práce se zabývá problematikou sociální patologie v souvislosti s významem volného času u dětí a mládeže. V teoretické části se zabývá charakteristikou volného času a sociálně patologických jevů, vybranými projevy sociální patologie a možnostmi jejich prevence. V praktické části jsou zkoumány názory studentů a pedagogických pracovníků na problematiku sociální patologie a volného času. Výzkum se také zabývá analýzou preventivních a volnočasových aktivit a jejich realizací v různých typech zařízení, která pracují s dětmi a mládeží.
|
|
Edukační cíle pro práci s uprchlíky v azylových zařízeních Ministerstva vnitra
ZAJÍČKOVÁ, Agáta
Práce se zabývá uprchlíky v azylových zařízeních v České republice. Jejím cílem je popsat a navrhnout pro ně výchovné a vzdělávací cíle. Teoretická část přibližuje problematiku migrace v ČR, azylová zařízení, psychické problémy, které jsou typické pro jeho obyvatele. Uvádí edukační cíle z hlediska obecné pedagogiky a pedagogiky volného času. Praktická část popisuje život uprchlíků v pobytovém středisku v Kostelci nad Orlicí, jejich trávení volného času a vztahy mezi zaměstnanci a klienty centra. Dívá se na uprchlíka jako na klienta sociálních pracovníků a pedagogů volného času. Snaží se o kvalitativní analýzu rozhovorů se zaměstnanci pobytového střediska, věnuje pozornost jejich působení i osobním cílům v práci a formuluje edukační cíle pro pedagogy, kteří pracují s uprchlíky.
|
|
Motivace k výtvarným činnostem ve volném čase seniorů - projekt Řemesla a povolání
MÍČKOVÁ, Anna
Diplomová práce je rozdělena do dvou částí, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá definicí pojmů, jako je motivace, stáří a volný čas seniorů a jejich způsob trávení volného času a také se zaměřuje na procvičování paměti ve stáří. V této části jsou poznatky čerpány z knih a propojuje souvislosti mezi danými tématy. Praktická část navazuje na část teoretickou a snaží se ji aplikovat v praxi. Náplní projektu je téma Řemesla a povolání, které se formou vzpomínek pokouší motivovat seniory k výtvarným aktivitám. Dochází tak k trénování paměti, rozvoji tvořivosti, fantazie, procvičování jemné motoriky a také ke zlepšení společenských kontaktů.
|