Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 64 záznamů.  začátekpředchozí45 - 54další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Adaptace dítěte v prostředí náhradní rodiny
TŮMOVÁ, Veronika
Hlavním cílem této práce je zmapovat faktory, které ovlivňují adaptaci dítěte do prostředí náhradní rodiny. V teoretické části jsou uvedeny formy náhradní rodinné péče v České republice a proces zprostředkování náhradní rodinné péče, od podání žádosti zájemců, ke vzniku nové rodiny. Následuje přehled faktorů, které se podílejí na adaptaci dítěte do rodiny a vzájemné adaptaci všech členů rodiny. Vzhledem k aktuálně schválené novele zákona o sociálně právní ochraně dětí, je uvedena i ona, s dopadem změn v oblasti náhradní rodinné péče. Praktická část mé bakalářské práce vychází z poznatků, které jsem získala při kontaktech s pěstounskými rodinami (rozhovor, pozorování, dětská kresba, hrové činnosti). Získané poznatky jsou porovnávány s uvedenými faktory v teoretické části a shrnují průběh, zákonitosti a možné problémy v adaptaci dětí do prostředí náhradní rodiny; mohou být případně využity jako prevence.
Jaké děti si přejí žadatelé o náhradní rodinnou péči
ČERNÁ, Klára
Bakalářská práce se zabývá problematikou náhradní výchovné péče v České republice. Rozlišuje náhradní výchovnou péči a náhradní rodinnou péči, která se dělí na osvojení a pěstounskou péči. V popředí zájmu práce je pak samotný proces osvojení či pěstounské péče v praxi, kdy nedílnou součástí je úloha krajského úřadu při poradenské a zprostředkovatelské činnosti. Cílem práce je zjistit a vyhodnotit údaje z dotazníků pro zájemce o náhradní rodinnou výchovu u krajských úřadů, jak jsou tolerantní, jaké děti by si pro sebe a svou novou rodinu představovali. Teoretická část charakterizuje rodinu a její význam pro vývoj dítěte, poukazuje na problémy psychické deprivace u dětí, rozdělení náhradní rodinné a výchovné péče včetně jejího historického vymezení. Zaměřuje se na popis všech forem náhradní péče se zaměřením na náhradní rodinnou péči a v neposlední řadě charakterizuje systém zprostředkování náhradní rodinné péče v České republice. Praktická část se zabývá analýzou dat žadatelů o náhradní rodinnou péči, ze které vychází sám název práce ?Jaké děti si přejí žadatelé o náhradní rodinnou péči? při Krajském úřadu v Českých Budějovicích za rok 2011.
Využití aktivit za přítomnosti psa u dětí v ústavní výchově
PAPEŽOVÁ, Zdeňka
Abstrakt Využití aktivit za přítomnosti psa u dětí v ústavní výchově Canisterapie je v současné době aktivně využívanou podpůrně rehabilitační technikou, než tomu bylo v předešlých letech. Canisterapie působí v mnoha oblastech, které se týkají dětí, dospělých s určitým typem znevýhodnění nebo také seniorů. Výzkumné práce se doposud nezabývaly působením canisterapie na velmi specifickou skupinu klientů a to dětí v ústavní výchově, konkrétně v dětských domovech. Děti umístěné v dětských domovech jsou obecně velmi rizikovou skupinou z hlediska působení společensky nežádoucích jevů a psychické deprivace. Především z důvodů těchto rizik je canisterapie zajímavou a vhodnou metodou pro zařazení do programu aktivit v dětských domovech. Teoretická část bakalářské práce je rozdělena na 2 oblasti, z nichž jedna prezentuje teoretické poznatky z oblasti ústavní výchovy a dále se věnuje psychické deprivaci. Druhá část teoretické části se zabývá problematikou canisterapie, jejímu vymezení, metodami a konkrétně se zaměřuje na vývoj osobnosti dítěte a potřebu přítomnosti psa při tomto vývoji. Pozornost je věnována také konkrétním aktivitám se psy. Cílem bakalářské práce bylo vymezení aktivit se psem v oblasti zlepšení sociálních vztahů a emočních prožitků u dětí v ústavní výchově. Z důvodu specifické oblasti výzkumu autorka zvolila kvalitativní výzkum, jenž je charakterizován hloubkovým popisem zkoumané problematiky. Technikou výzkumu bylo zúčastněné pozorování přímé ve vybraném dětském domově a dále polořízené rozhovory s canisterapeutkami a vychovateli. Výsledky výzkumu prezentují aktivity, které se v rámci zlepšení sociálních vztahů a emočních prožitků dětí osvědčili. Aktivity se zaměřují především na zvýšení sebedůvěry, zodpovědnosti a navození libých pocitů. Naplnění krátkodobých a dlouhodobých cílů u jednotlivých dětí se prokázalo jen částečně z důvodu krátkého výzkumného období, některé úkoly si vyžadují delší pole působení a bude v nich pokračováno i po skončení výzkumu Tato práce by měla sloužit jako příklad dobré praxe na využívání canisterapie v dětských domovech a v dalších typech zařízení v rámci ústavní výchovy.
Aktuální otázky pěstounské péče v České republice
JELÍNKOVÁ, Hana
Téma předkládané diplomové práce zní Aktuální otázky pěstounské péče v České republice. Orgány Evropské unie a organizace UNICEF na základě informací odborníků v posledních letech opakovaně upozorňují, že v České republice žije vysoké procento dětí do tří let věku v ústavních zařízeních. Je tedy potřebné, aby stát ve větší míře podporoval náhradní rodinnou péči, především pak péči pěstounskou, která jako důležitý článek v této problematice, může znamenat snížení počtu dětí v ústavech. Pěstounské rodiny jsou hledány především pro sociálně osiřelé děti. Je potřeba zaměřit se na efektivní způsoby podpory ze strany státu na několika úrovních. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a na část výzkumnou, praktickou. V části teoretické byly popsány funkce a poruchy rodiny, psychická deprivace u dětí, historie náhradní rodinné péče, institut pěstounské péče a její nové formy, zákonný postup zprostředkování náhradní rodinné péče, identita dětí a rodičů. V praktické části byl stanoven cíl výzkumu a hypotézy. Cílem práce bylo přispět k objasnění důvodů, pro které děti žijící v ústavech se hledá vhodná náhradní rodina obtížně. Výzkumný vzorek tvořilo 110 dětí ze všech krajů České republiky kromě Jihočeského. Spisová dokumentace těchto dětí byla v druhém pololetí roku 2007 předána na Krajský úřad Jihočeského kraje poté, co se v krajích, kde děti měly trvalé bydliště, nepodařilo nalézt vhodnou rodinu. Získaná data byla zpracována formou obsahové analýzy, která umožnila kategorizaci jednotlivých hledisek a vytvoření výsledné charakteristiky zkoumaného vzorku. V souvislosti s cílem práce byly stanoveny následující hypotézy: Hypotéza č. 1: Nejvíce dětí ve zkoumaném vzorku má závažné postižení. Hypotéza č. 2: Ve zkoumaném vzorku se jedná o děti převážně ve věku 7 {--} 10 let. Hypotéza č. 3: Nejčastější důvod pobytu dětí v ústavu je, že rodiče se o děti neumějí postarat. Výsledky výzkumu byly diskutovány a srovnávány s výsledky jiných autorů. Důležitou součástí práce je interpretace výsledků a návrh na využití poznatků v praxi.
Test kresby stromu a Test kresby lidské postavy u dětí z dětských domovů
VĚTROVSKÁ, Václava
Bakalářská práce se zabývá deskripcí způsobu zpracování Testu kresby stromu a Testu kresby lidské postav u dětí z dětských domovů. V teoretické části je podán výklad, prostřednictvím odborné literatury, o projektivních a kresebných projektivních technikách. Dále pak o náhradní výchově v ČR a psychickém vývoji dítěte v dětském domově. Empirická část je zaměřena na rozdíl mezi zpracováním Testu stromu a Testu lidské postavy u dětí z dětských domovů oproti dětem žijícím v úplných rodinách.
Arteterapie na pobytových akcích pro děti z dětských domovů
POHOŘELSKÁ, Alena
Bakalářská práce se věnuje arteterapii s dětmi z dětských domovů na pobytových akcích. Teoretická část pojednává o specifikách dětí žijících v dětském domově. Zabývá se zejména problematikou psychické deprivace a syndromu CAN a představuje výtvarnou tvorbu takto poznamenaných dětí. Praktická část představuje výzkumnou studii, jejíž cílem bylo vyhledat znaky výtvarného projevu deprivovaných dětí. Rovněž předkládá kazuistiku jednoho dítěte s analýzou jeho výtvarných děl. Dále se zabývá možnostmi a účinnými faktory arteterapie na pobytových akcích pro děti z dětských domovů.
Péče o ohrožené děti a děti žijící mimo vlastní rodinu
PŘIBYLOVÁ, Marta
Diplomová práce se zabývá psychosociální problematikou ohrožených a osamocených dětí, a to především ve smyslu ohrožení citovým strádáním. Teoretická část se zaměřuje na objasnění klíčových pojmů jako jsou potřeby dítěte, výchova, rodina a její zázemí, psychická deprivace a její důsledky, náhradní rodinná péče, socializace atd. Cílem teoretické části práce je nastínit problematiku výchovy dítěte v prostředí ústavu náhradní péče o dítě v komparaci s výchovou dítěte v prostředí rodiny. Těmito rozdíly jsem se zabývala ve výzkumné části práce. Hlavním cílem bylo oslovit několik zainteresovaných odborníků a zjistit jejich postoje a názory na situaci ohrožených dětí v ČR, která se s touto problematikou potýká. Semistrukturované interview, které jsem s nimi prováděla, bylo zaměřeno především na kladení otázek ohledně stávajících {\clqq}nedostatků`` v Zákoně o rodině a Zákoně o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. Cílem bylo poukázat na indikátory, které negativně ovlivňují zdárný psychosociální vývoj jedince v dětském věku. Pro dokreslení zkoumané problematiky jsem práci doplnila kasuistikou rodiny s osvojeným dítětem.
PROBLEMATIKA SOS VESNIČEK SE ZVLÁŠTNÍM ZŘETELEM NA PSYCHOLOGICKÉ OTÁZKY
TOMEŠKOVÁ, Renata
Diplomová práce se zabývá problematikou SOS vesniček se zvláštním zřetelem na psychologické otázky. Jejím cílem je ukázat na psychologické problémy, které souvisí s psychickou deprivací. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je představena činnost SOS vesniček. Dále vysvětluje pojem psychická deprivace, její vznik, historický vývoj, příklady a seznamuje s různými druhy náhradní rodinné péče. V praktické části práce je ukázán průzkum, pomocí dotazníkového šetření, který probíhal mezi maminkami-pěstounkami z SOS vesničky a maminkami-pěstounkami v penzi.
Subdeprivace a její následky pro školní vývoj dítěte
ČÍŽKOVÁ, Eva
Diplomová práce slouží k poznání syndromu označovaného jako psychická deprivace a subdeprivace. Teoretická část slouží k vymezení základních pojmů tykajících se psychické deprivace, její charakteristiky a projevu. Zároveň je část diplomové práce věnována tématu náhradní rodinné péče a dětským domovům. Praktická část se zabývá konkrétním výzkumem. Jsou zde srovnávány dvě skupiny (děti z dětského domova a děti z funkčních rodin), které jsou vzájemně porovnávány a hodnoceny na základě dosažených výsledků výzkumu profesora Matějčka.
Systém pěstounské péče v České republice. Doprovázení pěstounských rodin
TROJANOVÁ, Jana
Práce se zabývá problematikou pěstounské péče v České republice. V teoretické části bakalářské práce je nastíněna problematika rodinného společenství, význam rodiny, patologie rodiny, psychická deprivace a subdeprivace dítěte žijícího mimo vlastní rodinu. Dále je zde nastíněna historie a všeobecný přehled systému pěstounské péče, proces zprostředkování této formy náhradní rodinné péče, druhy pěstounských dávek a fungování pěstounské rodiny. Praktická část bakalářské práce obsahuje výzkum prostřednictvím dotazníku. Cílovou skupinu tvoří pěstouni na území obce správního územního obvodu Městského úřadu Prachatice, jako obce s rozšířenou působností. Zde bylo zjištěno jaké mají pěstouni zkušenosti s podáváním a vyřizováním žádostí, jaké je jejich povědomí o právech a nárocích, zda-li jsou spokojeni se stávajícím systémem pěstounské péče, jaké služby a případně odborníci jim v regionu chybí. Tato forma náhradní rodinné péče je velmi náročná. Uznání patří všem, kteří chtějí nabídnout pomoc opuštěným dětem. Vede je k tomu především velká láska a snaha pomáhat.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 64 záznamů.   začátekpředchozí45 - 54další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.