Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 42 záznamů.  začátekpředchozí32 - 41další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Filosofie pro děti jako koncepce výuky náboženství a katecheze.
ODEHNALOVÁ, Barbora
Diplomová práce si pokládá dvě otázky, Jak promýšlejí děti ve věku 12 15 let biblické texty? A Jak lze pomocí Filosofie pro děti podněcovat promýšlení víry u dětí ve věku 12 15 let? Pro zodpovězení těchto otázek jsem zvolila postup kvalitativního výzkumu, který spočíval v jednotlivých diskuzích ve vybraných ohniskových skupinách. Tento dialog byl veden pomocí zásad Filosofie pro děti. Teoretická část práce se zabývá vymezením důležitých pojmů, jakými jsou výuka náboženství, katecheze z pohledu různých dokumentů církve a dalších vzdělávacích programů, a upřesněním zásadních rozdílů mezi těmito dvěma pojmy. Dále vymezení struktury a zásad Filosofie pro děti, ale také historicky vývoj tohoto programu. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem v ohniskových skupinách. Tento výzkum obsahuje diskuze vybraných ohniskových skupin, kde jednotlivé výpovědi jsou zakódovány a následně v tabulce četností výpovědí zařazeny. Podle těchto tabulek je výhodnocována diskuze z hlediska četnosti výpovědí. Následně je vyhodnocován i obsah diskuzí. Dále jsou kódy rozděleny do kategorií ze kterých jsou diskuze vyhodnoceny do závěrečného shrnutí a zodpovězeny položené otázky.
Vývoj metod, cílů a obsahů ve výuce náboženství od roku 1990 Sonda do vikariátu Sušice - Nepomuk
KOPELENT, Jiří
Práce se zabývá vývojem metod, obsahů a cílů ve výuce náboženství od roku 1990. Práce je rozdělena do 5 kapitol. v první kapitole jsou vypsány metody, obsahy a cíle v pohledu obecné didaktiky. Ve druhé kapitole jsou metody, obsahy a cíle v pohledu náboženské pedagogiky a rozdíl mezi katechezí a výukou náboženství. Ve třetí kapitole jsou obsahy a cíle a metody z pohledu církevních a školských dokumentů a popsány cíle a obsahy jednotlivých vydaných osnov. Ve čtvrté kapitole je potom šetření vývoje metod, cílů a obsahů a didaktické úrovně u vybraných vyučujících v Sušicko- nepomuckém vikariátu. v páté kapitole je pak shrnutí šetření.
Malá společenství církve jako prostor pro náboženskou edukaci
ŠÍDLOVÁ, Jana
Práce se zabývá problematikou malých společenství církve a jejich vztahem k náboženské edukaci - katechezi. Jsou zde navrženy tři ideální typy malých společenství v církvi: rodina, farnost a nefarní společenství. Vhodnými edukačními přístupy, které rozvíjí společenskou dimenzi křesťanství jsou náboženská výchova jako sdílená křesťanská praxe T. H. Grooma a mystagogie.
Konfesní výuka náboženství pro žáky přicházející ze sekulárního prostředí?
SMÍTKOVÁ, Alena
Hlavním tématem práce je snaha o zodpovězení otázky, zda je konfesní výuka náboženství vhodným způsobem, jak přistupovat k žákům přicházejícím ze sekulárního prostředí. V první části práce se zabýváme vymezením pojmu katecheze a jejím dějinám. Dále porovnáváme konfesní a nekonfesní způsob výuky, přičemž jako alternativu shledáváme výuku náboženství zaměřenou na kulturní kontext. Pozornost věnujeme pojmu sekulární společnost a z toho plynoucím důsledkům ohledně výuky náboženství. Hledáme cíle a obsahy výuky náboženství v jednotlivých církevních dokumentech s přihlédnutím na nevěřící žáky. V poslední části práce se věnujeme vývojové psychologii, vývoji náboženského úsudku dětí a osobnosti pedagoga. Samotný závěr pak hledá východiska k výuce zaměřené na kulturní kontext.
Prvky salesiánské spirituality ve výchovném díle Magdalény Morano
MRÁČKOVÁ, Marie
Práce se zabývá prvky salesiánské spirituality v životě a díle Magdalény Morano, sestry salesiánky, která se věnovala výchově chudých dívek na Sicílii na přelomu 19. a 20. století. První část práce představuje v hrubých rysech historicko-politický kontext Itálie a Sicílie v druhé polovině 19. století. Na to navazuje seznámení s životem Magdalény Morano a jejím působením na Sicílii. Stěžejní částí je salesiánský preventivní systém, jak ho realizovala Magdaléna Morano. Rozvíjí se zde cíl a adresáti výchovného působení, výchovné principy, metody, formy a prostředky. Kapitola je zakončena pojednáním o protagonistech vzdělávání. Poslední část ukazuje, v čem je osobnost Magdalény Morano a její výchovný styl aktuální pro současnou dobu.
Ekleziologické inspirace pro náboženskou edukaci
ŠÍDLOVÁ, Jana
Tato práce se zabývá ekleziologickými inspiracemi pro katechezi v církvi jako jedné z forem náboženské edukace. Je zde využito ekleziologie A. Dullese a jeho modelů katecheze v podobě ideálních typů, které jsou analyzovány a komparovány, aby se ukázala tato inspirace. K Dullesovým modelům katecheze, vycházejících z amerického prostředí, jsou nalezeny evropské paralely a jejich základ v církevních dokumentech. V závěru je naznačena možnost využití této teorie v praxi.
NEOKATECHUMENÁTNÍ CESTA JAKO PERSPEKTIVA NOVÉ EVANGELIZACE
BERNARDOVÁ, Alena
Práce se zabývá Neokatechumenátní Cestou jako perspektivou nové evangelizace. Úvodní část uvádí do souvislostí kritické zhodnocení současné společnosti a Druhý vatikánský koncil reagující na tento stav znovuzavedením katechumenátu. Následuje představení Neokatechumenátní Cesty, legislativní procesy spojené s jejím uznáním ze strany církve a seznámení s jednotlivými etapami duchovní cesty. Další část pojednává o Božím Slovu, Liturgii a Společenství. Závěrečná část práce je věnována plodům této duchovní cesty, laickému apoštolátu, povolání k zasvěcenému životu a seminářům Redemptoris Mater.
Program čtením a psaním ke kritickému myšlení v hodinách náboženství na 2. stupni ZŠ
ŠIRŮČEK, Libor
Práce se zabývá pedagogickým programem RWCT {--} Čtením a psaním ke kritickému myšlení a jeho aplikací v hodinách náboženství. Teoretická část zkoumá možnosti kritického uvažování v náboženství, ohlíží se za vývojem náboženské výchovy a katecheze a rozebírá samotný program RWCT v kontextu s právě probíhající reformou školství. Praktická část se věnuje výstavbě konkrétních lekcí náboženské výchovy podle modelu RWCT.
Uvádění dítěte do slavení mše svaté v rámci reflexe příprav na první svaté přijímání
ZRZAVÁ, Marie
Práce se zabývá přípravou dětí na první svaté přijímání a jejich uváděním do činného a vědomého slavení mše svaté. Teoretická část charakterizuje specifika křesťanské výchovy, typické znaky dětí mladšího školního věku a podstatu výuky náboženství a katecheze. Dále popisuje základní vymezení liturgie, její nositele a způsoby či možnosti opravdového slavení liturgických slavností. Praktická část práce je tvořena dvěma oblastmi. První oddíl vychází z teoretické části a na její podstatě charakterizuje základní kritéria, která by měla příprava na první svaté přijímání respektovat. Druhý oddíl obsahuje stručnou charakteristiku dvanácti publikací či řad věnujících se přípravě na první svaté přijímání. Tyto materiály jsou reflektovány ze tří hledisek ? zda jsou určeny spíše pro výuku náboženství nebo pro katechezi, zda počítají se spoluprací s rodinou, příp. s farností a zda v konečném důsledku připravují děti na jejich aktivní a vědomou účast na mši sv. Hodnocení není zaměřeno pouze kriticky, ale chce spíše vyzvednout možný přínos konkrétního materiálu a tedy jeho význam při systematickém uvádění dětí do slavení liturgie, z něhož je možné čerpat tu pravou radost a naději.
Biblická katecheze pro adolescenty
NOVOTNÁ, Jana
Práce se zabývá biblickou katechezí zaměřenou na mládež v období adolescence. Teoretická část popisuje adolescenci a problémy, se kterými se mládež v tomto období musí vypořádat. Na základě církevních dokumentů definuje katechezi a výuku náboženství, dále charakterizuje současnou situaci výuky náboženství v České republice a katechezi v současné praxi církve. Součástí teoretické části je charakteristika biblické katecheze: její teoretické zpracování z pohledu biblické vědy a její praktické zpracování. Praktická část obsahuje průzkum, který poskytne témata pro praktické zpracování biblické katecheze. Vybraná témata (Desatero, nebeské království) jsou zpracována teoreticky (z pohledu biblické vědy). Následuje didaktické rozpracování témat do konkrétních návrhů biblické katecheze.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 42 záznamů.   začátekpředchozí32 - 41další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.