Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15,028 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.36 vteřin. 

Útvary civilní ochrany v armádě v České republice od roku 1989
ŽÁKOVÁ, Markéta
Tato práce má dvě části a to teoretickou část a praktickou část. Teoretická část má pět podkapitol a ty jsou rozděleny do několika částí. V první podkapitole popisuji, co znamená pojem civilní ochrana a také její dlouholetou historii, která se píše již od roku 1929 a překonala i 2. světovou válku. Podkapitola dvě obsahuje vysvětlení, co jsou to služby zařazené v civilní ochraně a jejich stručný popis. Tyto služby byly složeny z určených jednotek civilních osob a vojáků z povolání. Sloužily k záchranným a likvidačním pracím, pokud nastaly mimořádné události, havárie, epidemie, epifytie a další. Ve třetí podkapitole je podrobně popsán legislativní vývoj civilní ochrany. Tato podkapitola je rozdělena do osmi částí, kdy každá z nich popisuje konkrétní období legislativních změn. První legislativou spojenou s civilní ochranou byl zákon č. 82/1935 Sb., o ochraně a obraně proti leteckým útokům, který položil základy další legislativě. V období 2. světové války se legislativa neměnila, změnil se jen název civilní ochrany na Luftschuz. Avšak oficiálně se pojem civilní ochrana objevil až roku 1992. Po tomto roce začaly významné změny v této oblasti. Podkapitola čtyři obsahuje popis předválečného vývoje československé armády v období 1918 až 1938. Popisuji zde i následnou modernizaci a reorganizaci československé armády, která směřovala k obraně před jediným tehdejším protivníkem, kterým bylo Německo. Naše armáda patřila mezi nejlepší armády z celé Evropy, i přesto byla z důvodu okupace rozpuštěna. V páté podkapitole je rozebrán poválečný vývoj armády. Pátá podkapitola má šest částí, ve kterých je vývoj rozdělen do určitých časových období. Největší změny v armádě nastaly v roce 1948 kvůli nástupu komunismu v naší republice, poté rozsáhlou reorganizací roku 1968 po vpádu sovětských vojsk a nakonec v roce 1993 po rozdělení Československé republiky na dva samostatné státy. Praktická část mé bakalářské práce je pouze teoretická, a to z důvodu názvu práce a cíle práce. Skládá se ze čtyř kapitol, jimiž jsou výzkumná otázka a metodika, výsledky, diskuze. Druhá kapitola obsahuje dvě podkapitoly, ve kterých je výzkumná otázka a metodika. V podkapitole, která se zabývá výzkumnou otázkou, je popsáno pouze znění výzkumné otázky, a to je "Jaký je trend vývoje civilní ochrany v armádě v České republice od roku 1989? Trend vývoje je velmi klesající z důvodu, že vojáci civilní ochrany nesmějí vyjíždět za hranice našeho státu a nemohou bojovat. V druhé podkapitole popisuji metodiku, podle které jsem zpracovávala svou práci. Kapitola 3 obsahuje výsledky mé bakalářské práce, ve kterých popisuji historii a změny ve struktuře 15. ženijního pluku. Dále historii ženijních praporů, jejich strukturu, úkoly, možnosti využití, vybavení a techniku. Popsány jsou zde i jednotlivé zákony, předpisy, směrnice, smlouvy a dohody, které jsou v souladu s nasazením sil a prostředků vojenských záchranných útvarů Armády České republiky. Výsledky obsahují i tabulky počtů ženijních a záchranných pracovníků v 15. ženijním pluku, jak se měnily s postupem času od roku 2003 až do roku 2013, od kterého ke změnám v počtech nedošlo. Tyto počty jsou zobrazeny v grafu, tak aby byl vidět právě klesající trend v počtu vojáků civilní ochrany u nás. Čtvrtou kapitolou je diskuze, ve které popisuji změny počtů vojenských útvarů civilní ochrany a důvody proč k těmto změnám vlastně došlo. Tyto útvary byly buď převedeny na jiné typy útvarů, zrušeny a záchranný prapor Hlučín byl dokonce převeden do podřízenosti Hasičského záchranného sboru České republiky.

Logistika Hradní stráže při řešení a zabezpečení mimořádných událostí.
ZATLOUKAL, Miroslav
Tématem bakalářské práce je logistika Hradní stráže při řešení a zabezpečení mimořádných událostí. Práce je rozdělena do několika kapitol. V teoretické části je vymezena základní terminologie, je zde uvedena definice logistiky, její funkce a prioritní úkoly na území České republiky. Další kapitola je věnována historii a vývoji logistiky. Je zde zmíněn vznik logistiky v Armádě české republiky, místo a její úloha v armádě ve 20. století, etapy a priority, logistika armády České republiky na počátku 21. století a ve vzdálenější perspektivě. V kapitole týkající se velení a řízení logistiky je zmíněn strategický, operační a taktický stupeň velení. Následuje přehled členění vojenského materiálu, zbraní a munice. Další část je zaměřena na specifika Hradní stráže, zmíněna je organizační struktura, působnost a zejména specifická výzbroj a výstroj. Následující kapitola je věnována logistice Hradní stráže při řešení mimořádných událostí, kterou byly povodně na území České republiky v roce 2013. Popsáno je působení jednotek 1. a 2. praporu při odstraňování škod po povodních. Cílem bakalářské práce bylo porovnat logistiku Hradní stráže při standartním výkonu služby a při zabezpečení a podílení se na řešení mimořádných událostí. Práce byla zpracována na základě studia odborné literatury, internetových stránek, sběrem informací získaných rozhovorem s Náčelníkem Štábu Hradní stráže a Náčelníkem Odboru logistiky Hradní stráže. K analýze logistického zabezpečení povodní v roce 2013 byl využit dotazník pro příslušníky Hradní stráže, kteří se této mimořádné události zúčastnili. Veškeré údaje odpovídají skutečné realitě. Ve výsledcích je popsáno logistické zabezpečení nasazených vojsk, spolupráce v místě nasazení, zabezpečení střídání, je zmíněno logistické a materiální zabezpečení jednoho dne při povodních 2013 (přeprava, výdej stravy, vydané prostředky pro jednotlivce). Veškeré náklady logistiky na zajištění mimořádné události jsou uvedeny v tabulkách v příloze. Součástí práce bylo sestavení dotazníku pro příslušníky Hradní stráže, kteří se účastnili mimořádné události. Dotazováno bylo 186 vojáků, kteří odpovídali na 20 otázek k danému tématu. Vyhodnocení dotazníku bylo pro přehlednost zpracováno 3 do tabulek a grafů (uvedeny v příloze). Většina dotazovaných příslušníků se vyjádřila kladně k hodnocení logistického zabezpečení mimořádné události. Na základě tohoto průzkumu lze říci, že tato situace byla zvládnuta na velmi dobré úrovni. Vojáci Hradní stráže prováděli zejména úklidové práce, nakládku zničeného majetku při vyklízení budov a v některých případech jejich přípravu k demolici. Dále se podíleli na údržbě, kontrole, kompletaci a ukládání protipovodňových zábran do kontejnerů. V některých lokalitách se jednalo o vyklízení obytných prostorů, pozemků a rekonstrukci oplocení. Přítomen byl i kaplan Hradní stráže, který poskytoval duchovní pomoc obyvatelům nejvíce postižených oblastí. Logistika Hradní stráže pracovala velice pružně a systematicky. Povodně v roce 2013 znamenaly pro Hradní stráž obrovskou a zatím ojedinělou zkušenost, která byla z hlediska logistického zabezpečení zvládnuta na velmi dobré úrovni. Přes toto kladné hodnocení si vedení logistiky Hradní stráže uvědomuje možnost dalšího nasazení jednotek a na ty se připravuje ještě s větší pečlivostí a precizností. Vzhledem ke stále častějšímu výskytu povodní na území České republiky se dá předpokládat, že tato mimořádná událost nebude zdaleka poslední, na které se bude Hradní stráž v budoucnu podílet.

Spolupráce Adolfa Hitlera a finančního kapitálu před jeho nástupem k moci v roce 1933
REIZIGOVÁ, Aneta
Bakalářská práce se zabývá spoluprací Adolfa Hitlera a finančního kapitálu před jeho nástupem k moci v roce 1933. Práce je rozdělena do 6 hlavních částí. Cílem bakalářské práce je deskripce a analýza finančního kapitálu Adolfa Hitlera a Národně socialistické německé dělnické strany (NSDAP). Práce také představí Hitlerův život od školních let až po vstup do národně socialistické německé dělnické strany. Hlavní pozornost je věnována především představitelům velkých národních koncernů, pocházejících jak z Německa, tak i ze zahraničí.

Léčebné konopí ve zdravotně sociální perspektivě
ŘÁDKOVÁ, Klára
Tato diplomová práce se zabývá zdravotně-sociálním pohledem na užívání léčebného konopí. Jedná se o teoretickou práci, která je vypracována na základě analýzy dostupných českých a zahraničních informačních zdrojů a odborných publikací. Cílem práce je prostřednictvím informací z dostupné cizojazyčné a české literatury zmapovat problematiku užívání léčebného konopí. Práce je zaměřena na nejdůležitější otázky, kterými se odborná a laická společnost v této oblasti zabývá, a na vývoj, kterým prochází řešení problematiky tohoto tématu. Tato problematika mě zaujala po absolvování stáže v Belgii, kde jsem měla možnost procestovat sousední Nizozemí a poznat, z pohledu cizince, názory a přístup tamních obyvatel ke konopí jako léčebnému a rekreačnímu prostředku. První kapitola pojednává o využití léčebného konopí v historickém kontextu. Konopí představuje jednu z nejstarších plodin, tudíž jsou popisovány dějiny konopí v souvislosti s obdobím starověku, středověku, novověku a moderní doby. Následující kapitola je zaměřena na jednotlivé látky obsažené v konopí. V této kapitole je popisován endokanabinoidní systém a tři druhy látek, které odrůdy konopí obsahují kanabinoidy (THC), kanabidioly (CBD), kanabinoly (CBN). Kapitola přináší profil jedné z nejvýznamnějších tváří spojených s konopím, profesora Raphaela Mechoulama, hlavní ikony a objevitele THC. Kapitola třetí se věnuje toxikologii a závislosti při užívání konopí, která u uživatelů konopných drog vzniká poměrně vzácně. V této kapitole se dále probírá vztah konopí a ovlivnění paměti uživatele, vliv konopí na vznik plicních onemocnění, o kterém se v souvislosti s kouřením konopí neustále diskutuje, a v poslední části této kapitoly je podán popis závislosti a vliv konopí na psychiku uživatele. Nadcházející kapitola se věnuje problematice drogové politiky, zejména ukotvení léčebného konopí v zákoně, samotnému výzkumu léčebného konopí a legalizaci konopí v České republice. Obsáhle se tato kapitola věnuje oblasti legalizace konopí ve světě, zejména ve státech, mezi které patří Kalifornie, Izrael, Kanada a Nizozemí, kde bylo již před lety konopí legalizováno k léčebným účelům. Současná věda přináší široké spektrum klinických výzkumů zkoumajících účinky konopí při léčbě mnoha onemocnění. Z tohoto důvodu nesmí být v práci opomenuta kapitola zabývající se konopím v souvislosti s medicínou. Z jednotlivých medicínských oborů bylo vybráno šest oblastí, na které je tato kapitola zaměřena. Čtenář se dozví o léčebných účincích konopí v oblasti onkologických onemocnění, psychiatrických onemocnění, tišení bolesti, dermatologických onemocnění, roztroušené sklerózy a HIV/AIDS. V poslední kapitole jsou popsány názory a zkušenosti odborné veřejnosti v souvislosti s problematikou konopí. Tato část se zabývá přínosem nejnovějších poznatků, které byly prezentovány na pražské konferenci o léčebném konopí. V této části práce nechybí pohled na mezinárodní konopný veletrh Cannafest, který se konal v roce 2015 v Praze. Z diplomové práce je patrné, že zdravotně-sociální problematika spojená s léčebným konopím je v odborné a laické veřejnosti tématem obsáhlých debat a neutuchajících diskuzí. V oblasti laické veřejnosti se objevuje zájem o tuto formu léčby a dostává se jí velké podpory. Práci je vhodné použít jako informační materiál pro zdravotně-sociální pracovníky a organizace věnující se prosazování legálního užívání léčebného konopí. Mohla by představovat podklad odborného článku do časopisu zabývajícího se touto problematikou, např. odborný časopis Legalizace nebo Zdraví. V neposlední řadě by práce mohla sloužit jako soubor informací pro osoby, které se rozhodly konopí užívat, či o této možnosti uvažují.

Předurčenost jednotek požární ochrany Kraje Vysočina v oblasti ochrany obyvatelstva.
KADLEC, Radek
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na splnění cíle, zjistit provádění odborné přípravy členů předurčených jednotek a vytvořit přehled technických prostředků ve vybavení jednotek sborů dobrovolných hasičů Kraje Vysočina předurčených k řešení úkolů týkajících se ochrany obyvatelstva. Výzkumné otázky hledaly dvě odpovědi: jsou v Kraji Vysočina předurčeny jednotky požární ochrany k řešení úkolů ochrany obyvatelstva, a mají členové těchto jednotek odbornou způsobilost k provádění těchto činností. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a část výsledkovou. V části teoretické je popsána Ochrana obyvatel a její vývoj na území České republiky. Dále se zde věnuji organizaci požární ochrany v České republice, jednotkám požární ochrany, jejich úkolům a předurčenosti. V závěru teoretické části je popsáno provádění základní odborné přípravy a získávání odborné způsobilosti členů jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí na území České republiky. V rámci kvalitativního výzkumu bylo pro získání informací použito dotazníkového šetření a metoda řízených rozhovorů. Dotazníkové šetření proběhla v předurčených jednotkách sborů dobrovolných hasičů Kraje Vysočina a bylo zaměřené na jejich předurčenost, zajišťování a provádění odborné přípravy členů. U velitelů jednotek předurčených k poskytování humanitární pomoci na dálnici D1, byly otázky rozšířeny o otázky, zda jsou jednotky vybaveny technickými prostředky k poskytnutí pomoci, kdo tyto prostředky vlastní. Dále dotazník zjišťoval, zda byla již jednotka krajským operačním a informačním střediskem vyslaná k poskytnutí humanitární pomoci při hromadné havárii na dálnici D1. Rozhovory s příslušníky na odděleních ochrany obyvatelstva a krizového řízení byly rozděleny na tři části. V první části rozhovoru byly otázky vedeny k zjištění, zda jsou v Kraji Vysočina a okrese Pelhřimov předurčené jednotky dobrovolných hasičů obcí k plnění úkolů ochrany obyvatelstva,jaké mají potřebné vybavení. Druhá část rozhovorů byla zaměřena na provádění odborné přípravy a způsobilosti členů předurčených jednotek v Kraji Vysočina. V poslední části rozhovoru jsem kladl otázky týkající se kurzu technik ochrany obyvatelstva, který bude HZS Kraje v roce 2016 pořádat pro všechny předurčené jednotky. Výsledková část bakalářské práce prezentuje pomocí grafů zjištěné informace dotazníkového šetření v jednotkách sborů dobrovolných hasičů obcí předurčených k plnění úkolů ochrany obyvatelstva. Dále jsou zde uvedeny otevřené odpovědi rozhovorů na pracovišti a oddělení ochrany obyvatelstva a krizového řízení. Na první výzkumnou otázku, zda jsou v Kraji Vysočina předurčené jednotky k řešení mimořádných událostí v oblasti ochrany obyvatelstva, může bakalářská práce odpovědět, že se v Kraji Vysočina takové jednotky dobrovolných hasičů nachází. Z vyhodnocení obdržených odpovědí vzešlo, že k plnění těchto úkolů jsou přednostně jmenovány jednotky kategorie JPO II a JPO III. Co se týká otázky vybavenosti jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí speciálními technickými prostředky, jsou v Kraji Vysočina vybavovány pouze předurčené jednotky k poskytnutí krátkodobé humanitární pomoci na dálnici D1. Ostatním předurčeným dobrovolným jednotkám požární ochrany je vybavení k zajištění jejich předurčené činnosti dovezeno ze skladů nebo požárních stanic HZS kraje. Z tohoto důvodu jsem navrhl k řešení takto vzniklých mimořádných událostí předurčovat i jednotky kategorie JPO V. Co se týká cíle, zjistit provádění základní a cyklické odborné přípravy, bylo zjištěno, že se odborná příprava členů jednotek PO provádí. Zde bych ale doporučil zavedení více praktického výcviku. Z informací týkajících se druhé výzkumné otázky o odborné způsobilosti členů jednotek PO, bylo zjištěno, že doposud členové předurčených jednotek odbornou způsobilost nemají. Kurz k zajištění odborné způsobilosti bude organizován až v roce 2016 pro všechny předurčené jednotky Kraje Vysočina. Zde jsem doporučil kurz technika OO provádět přímo na stanicích územního odboru.

Strategie bezpečnosti České republiky v otázce mezinárodní migrace v důsledku regionálních konfliktů v euroatlantickém prostoru a okolí
KORČÁKOVÁ, Simona
V teoretické části jsou představeny jednotlivé mezinárodní organizace zabývající se bezpečnostní situací v Evropě a zároveň migrační politika České republiky a Spolkové republiky Německo. Migrační politika Německa je zde zařazena z toho důvodu, že právě SRN se stala zemí, která v roce 2015 čelila největšímu přílivu migrantů, a to až do té míry, kdy počet zaregistrovaných žadatelů o mezinárodní ochranu v tamějším azylovém systému přesáhl hranici 1 milionu. Německo, na rozdíl od ČR, má v oblasti azylové a migrační politiky dlouhodobé zkušenosti. Navíc se k přistěhovalectví snaží přistupovat pozitivně, mimo jiné i ve snaze o zaplnění mezer na trhu práce. Poskytnutí pomoci lidem prchajícím před válkou Německo bere jako morální povinnost a ke stejné solidaritě nabádá i ostatní země. ČR jako členský stát Evropské unie a dalších organizací musí jednat podle pravidel, která si jednotlivá mezinárodní společenství prosadí, čímž se do jisté míry vzdává suverenity v rozhodování v těchto otázkách. Cílem této práce bylo vymezit hrozby, které s sebou nese přijímání imigrantů a navrhnout možnosti, jak tyto hrozby minimalizovat. Dílčím cílem bylo porovnat systém přijímání uprchlíků v ČR a v zahraničí, konkrétně v německém Bavorsku, které migrační vlna v roce 2015 zasáhla nejvíce ze všech spolkových republik. Za účelem získání podkladů nezbytných k dosažení stanovených cílů byla ve městě Goldbach (Německo) zahájena spolupráce s majiteli ubytovacího zařízení určeného žadatelům o mezinárodní ochranu. Zde byl sledován azylový a integrační proces ubytovaných uprchlíků. Pro porovnání přístupu v ČR byl vybrán průběh a vývoj českého projektu Generace 21 na přesídlení Iráckých uprchlíků do ČR. Další informace byly čerpány prostřednictvím přednášek a panelových diskuzí s odborníky na tuto problematiku. Všechny tyto údaje přispěly k zodpovězení výzkumné otázky, zda je strategie ČR z hlediska přijímání uprchlíků perspektivní. Kapitola "Výsledky" se věnuje snaze EU o vytvoření nového účinnějšího mechanismu, který by reagoval pružněji než dosavadní systém migrační a azylové politiky EU. V květnu roku 2015 byl v EU členským státům předložen "Evropský program pro migraci", který mimo jiné navrhoval tolik veřejně diskutovaný mechanismus přemístění, přesídlení, systém hotspotů a návratové politiky. V tomto případě byl v práci hodnocen předložený návrh, a to pomocí statistických dat získaných z oficiálních databází EU, a také za přispění poznatků od českých expertů. Dále tato kapitola předkládá statistická data průběhu migrační vlny za rok 2015, která jsou prokládána konkrétními údaji, získanými přímo od vybraných pozorovaných imigrantů. Prvními sledovanými žadateli o mezinárodní ochranu v Německu byli cizinci z Iráku a Etiopie, k nimž po půl roce přibyli státní příslušníci Sýrie. Výzkum na místě ukázal reálné fungování migračního a azylového systému. Do Německa mířilo 30 % všech žadatelů o azyl z celé EU. Prioritou této cílové země se stala především azylová politika. ČR se jako tranzitní země s podílem žadatelů menším než 1 % soustředila na kontrolu nelegální migrace. Tento postoj byl jedním z faktorů, které vedly k selhání projektu Generace 21. Ten v průběhu fungování přesídlil 89 uprchlíků z Iráku, z nichž se poté více než polovina zřekla azylu s cílem odcestovat do Německa. Právě sekundární pohyb imigrantů ohrožuje existenci Schengenského prostoru a poukazuje na neuspokojivou účinnost mechanismů navržených EU.

Vývoj a působení teroristických skupin s ohledem na situaci po roce 2001
LIŠKA, Jaroslav
Terorismus je velice složitý a neustále se vyvíjející fenomén, který lze chápat jako cílevědomé použití organizovaného násilí proti nezúčastněným osobám za účelem dosažení politických, kriminálních nebo jiných cílů. Boj proti němu je velice složitý, avšak nezbytný. V současné době si mnozí lidé s tímto termínem spojují především islámské náboženství. Extrémním chápáním svaté knihy Koránu ospravedlňují islámští radikálové provedené teroristické útoky a prohlašují se za svaté bojovníky za svobodu. Minulá léta však ukázala, že se terorismus rozšířil po celém světě, a nyní s masovou migrací představuje jednu z největších hrozeb pro dnešní společnost. Stejně rychle, jako se vyvíjí naše společnost, vyvíjí se i terorismus, který se pyšní čím dál tím větší oblibou sponzorů různého druhu s různými zájmy, kteří svou nemalou finanční podporou umožňují teroristickým skupinám páchat čím dál tím více sofistikovanější a ničivější útoky. Z pohledu České republiky lze říci, že náš stát je naštěstí možné považovat, na rozdíl od jiných členských států EU, za relativně bezpečný. Je však nutné brát na vědomí účast ČR v mezinárodních protiteroristických operacích, které bezesporu staví ČR do možného cíle případného teroristického útoku. Účast v těchto misích je však nutná. V současné době největší teroristická skupina Islámský stát zařadila ke konci roku 2015 ČR do svého seznamu "křižácké koalice", na kterém jsou uvedeni všichni nepřátelé tohoto "pseudostátu". Tuto skutečnost jistě není možné s přihlédnutím k událostem posledních měsíců jakkoli podceňovat.Teoretická část diplomové práce na téma Vývoj a působení teroristických skupin s ohledem na situaci po roce 2001 se věnuje především problematice islamistických teroristických skupin. V úvodu práce jsou objasněny stěžejní pojmy dané problematiky jako terorismus, islám, džihád, islamismus a islámský fundamentalismus. Druhá část teoretické části práce se zabývá teroristickými organizacemi. Vzhledem k aktuální bezpečnostní situaci byla hlavní pozornost přikládána vývoji a činnosti předních islamistických teroristických skupin, tedy Hizballáhu, Hamásu a samozřejmě Al-Káidě a Islámskému státu. Tyto vybrané teroristické organizace jsou v práci osvětleny co nejpodrobněji včetně jejich vůdců. Na tyto teroristické skupiny následně navazují další vybrané teroristické organizace, a to Gama'a Islámíjja, Palestinský islámský džihád a Tálibán. V úvodní kapitole výzkumné části diplomové práce je uvedena výzkumná otázka, která byla stanovena takto: "Jaká je hrozba teroristického útoku na území České republiky?", která přímo navazuje na cíl práce, za který bylo stanoveno: "Posouzení hrozby teroristického útoku na území České republiky v závislosti na vývoji teroristických skupin." Dále je uvedena metodika výzkumu. V následující kapitole výzkumné části s názvem "Výsledky" se čtenář seznámí s doposud největšími teroristickými útoky, které se odehrály v USA, dne 11. září 2001 a byly historickým mezníkem v dosavadních dějinách terorismu. Poslední stránky této části práce pojednávají o útocích islámských radikálů a situaci na Západě po 11. září 2001. Druhá část této kapitoly čtenáři přibližuje hrozby terorismu pro Českou republiku s akcentem na islámský terorismus. Pozornost je také věnována muslimským komunitám žijícím v ČR a EU a projevům radikálního islámu v EU. V poslední části této kapitoly jsou uvedeny rozhovory s vybranými odborníky. V závěrečné kapitole s názvem "Diskuse" je provedena analýza zjištěných dat. Na závěr práce je provedeno zodpovězení výzkumné otázky a cíle práce.

Společensko-historické souvislosti československo-vatikánských styků po roce 1945
KOCHÁNEK, Martin
Předložená práce se zabývá osudem československo-vatikánských diplomatických styků od roku 1945 až po odjezd internuncia Saveria Rittera z Prahy. Sleduje tedy dění spojené s katolickou církví v Československu a Vatikánu od konce druhé světové války až do roku 1948 a následné přerušení diplomatických styků. V práci je věnována pozornost obnově diplomatických vztahů po druhé světové válce. Část práce se věnuje odsunu německé menšiny a s ním spojeným problémům týkajících se československo-vatikánských diplomatických styků. Rovněž jsou zde nastíněny počáteční rozpory Československa a Vatikánu. Pozorovány jsou také problémy mezi Československem a církví jako například konfiskace církevního majetku, školská reforma na církevním školství nebo revize pozemkové reformy a jejich ohlas ve Vatikánu. V práci jsou prezentovány důležité církevní a politické události, které se uskutečnily v poválečném vývoji. Sledován je postupný vývoj vzájemných vztahů a jejich zhoršování až po úplné přerušení. Klíčovým zdrojem byly materiály z Archivu Ministerstva zahraničních věcí České republiky v Praze a zprávy československých a vatikánských diplomatů. Část práce se věnuje také problémům, které se ve vztazích Československa a Vatikánu vyskytly.

Změny venkovské obce na jižní Moravě po roce 1990: případ Lanžhota
Štáhlová, Lucie
Bakalářská práce se zabývá změnami malého města od roku 1990. Konkrétním vybraným objektem je město Lanžhot, které se nachází v nejjižnějším cípu České republiky na hranicích se Slovenskem. První část práce slouží jako popsání základních pojmů a zhodnocení literatury, týkající se změn venkova po roce 1990. Následuje charakteristika města z hlediska demografického, ekonomického, sociálního s využitím dat sčítání lidu. Třetí část práce pojednává o změnách města, které nastaly od roku 1990 doplněny o vlastní fotografie. V poslední části této bakalářské práce je vlastní zhodnocení zjištěných poznatků ve vztahu k podnikání v agrobyznysu. Výsledkem mého poznání na základě shromážděných poznatků je, že celkový rozvoj srovnatelně velkých obcí v určitém regionu primárně ovlivňuje zejména lidský potenciál.

Narušení zákonnosti ČR cizinci - migrační vlna velkého rozsahu
ŠKOLKA, Michael
V roce 2004 se ČR stala členem EU a v roce 2007 vstoupila do tzv. Schengenského prostoru. Tyto dva historické okamžiky byly pro ČR důvodem pro vytvoření legislativních změn, které souvisí zejména s ochranou vnějších státních hranic, zajištění veřejného pořádku na území ČR a také zavedení různých směrnic a zákonů, které upravují mimo jiné pohyb zboží a pobyt cizinců na území ČR. Součástí strategie zajištění veřejného pořádku na území ČR je mimo jiné typový plán ?Migrační vlna velkého rozsahu?. Je důležité uvést, že vstupem ČR do Schengenu došlo ke zrušení pozemních hranic a hraničních přechodů a tedy k volnému pohybu osob včetně cizinců. ČR se stala zemí, která má pozemní hranice vnitřní a vnější hranice má pouze na mezinárodních letištích. Tato skutečnost sice přinesla pro občany ČR velké usnadnění např. při cestování, ale zároveň se zde otevírá velký prostor pro mezistátní trestnou činnost, kam bezesporu patří i nelegální migrace spojená s převaděčstvím, obchod s lidmi, narkotiky a zbraněmi. Na základě výše uvedených skutečností je dostatečně odůvodněn závěr, že typový plán Migrační vlna velkého rozsahu má v současné době své reálné opodstatnění a existuje zde riziko, že migrační vlna cizinců může do ČR přijít. Tento předpoklad je podložen výzkumem migračních toků do Evropy a dále do ČR, rovněž je ovlivněno nestabilní politickou situací v afrických a asijských zemích. Tento typový plán upravuje postupy a činnosti vlády, ministerstev, krajských úřadů a obcí. Řadu úkolů plní MV ČR, zejména Odbor azylové a migrační politiky, a dále složky Policie ČR, zejména Služba cizinecké policie v současné době Odbory cizinecké policie zařazené ve struktuře Krajských ředitelství Policie ČR. Dnem 1.1.2011 došlo k zásadní reorganizaci Služby cizinecké policie, jejíž součásti plní úkoly z tohoto typového plánu. Do současné doby nebyly ustanoveny útvary Policie ČR, které by úkoly po orgánech Služby cizinecké policie převzaly, a proto bude z mé strany vytvořen návrh aktualizace tohoto typového plánu.