|
Jazykovězeměpisný výzkum nářečí metodou korespondenčních anket
Bachmannová, Jarmila
Příspěvek se věnuje počátkům systematického výzkumu našich nářečí metodou korespondenčních anket, který byl organizovaný Ústavem pro jazyk český v polovině minulého století. Přibližuje způsob nynějšího elektronického zpracování některých vybraných jazykovězeměpisných dat zakomponovaných v podobě izoglos do geografického informačního systému GIS a hodnotí výsledky korespondenčních anket v porovnání jak s předchozím výzkumem Frintovým (1913), tak i s výzkumem pro Český jazykový atlas (1965–1972).
|
| |
|
Český jazykový atlas a čeština
Kloferová, Stanislava
Český jazykový atlas představuje stav českých dialektů na konci 20. stol. Díky originální koncepci díla jsou zde názorně představeny a vysvětleny tendence, které probíhají v našich dialektech již od středověku. Areálově tak lze zdůvodnit např. posuny v gramatickém plánu, specifika lexikální zásoby, ale též existenci nářečních předělů známých i doposud neznámých. Není pochyb o užitečnosti ČJA pro interdisciplinární, zejména diachronně orientovaná studia (např. etymologická nebo onomastická). Dílo je cenné také pro studium současné češtiny – pro pochopení normativních/kodifikačních regulí/pravidel nebo vývoje a podoby běžné mluvy.
|
| |
|
Možné typy nářečního slovníku
Šipková, Milena
Autorka se pokouší charakterizovat některé z možných typů diferenčních slovníků a upozornit na jejich přednosti (výhody) a nedostatky (nevýhody). Do protikladu s tím staví celostní slovníkové zpracování rozsáhlého nářečního materiálu, upozorňuje na jeho problémy, těžkosti, ba i nebezpečí, a na druhé straně na jeho nepopíratelné hodnoty.
|
|
K názvům hospod, hostinců, šenků, krčem a pajzlů
Šipková, Milena
Na materiálu Slovníku pomístních jmen na Moravě a ve Slezsku věnuje autorka pozornost některým typům názvů hospod na Moravě a ve Slezsku. V první části uvádí frekventovaná obecná označení těchto zařízení (hospoda, hostinec, šenk, krčma, pajzl) spolu s krátkými etymologiemi, v druhé části udává sémantické skupiny pojmenování spolu s jejich motivacemi.
|
| |
| |
| |
| |