|
Výuka tématu endokrinní soustava člověka na 2. stupni základní školy
KLOKOČKOVÁ, Markéta
Cílem bakalářské práce bylo vytvoření pěti autorských didaktických her k tématu endokrinní soustavy člověka pro žáky 2. stupně základní školy. Didaktické hry byly vytvořeny s cílem upevnit základní znalosti a osvojit si rozšiřující a doplňkové znalosti. Výuka prostřednictvím didaktických her a výuka konvenční proběhla na základní škole hlavního proudu, která se nachází ve Středočeském kraji, ve městě s počtem obyvatel 1 až 8 tisíc po domluvě s vedením školy a vyučujícím předmětu. Testování v kontrolní a experimentální skupině proběhlo pomocí pretestu, posttestu I. a posttestu II.
|
|
Výuka přírodopisu za pomoci hry
KOZLOVÁ, Marcela
Bakalářská práce se zabývá výukovými metodami v přírodopise a je konkrétně zaměřena na výuku formou her. Teoretická část práce obsahuje popis výukových metod, které jsou i dnes běžně používány a dále zaměřena na konkrétní formu výuky - didaktické hry. Praktická část práce je zaměřena na rozdíly mezi frontální výukou a výukou formou her.
|
|
Mezipředmětové vztahy fyzika - přírodopis ve výuce fyziky na ZŠ
PECHOVÁ, Veronika
Má bakalářská práce se věnuje mezipředmětovému vztahu fyziky - přírodopisu a jejímu vyučování na druhém stupni základní školy. V úvodu se zaměřuji na trend integrované výuky a mezipředmětovým vztahům obecně. V práci dále nalezneme jednotlivé fyzikální jevy, které se vyskytují v učebnicích přírodopisu. V kapitole "Analýza vytypovaných fyzikálních jevů v učebnicích přírodopisu" se potom zaměřuji na zvuk a světelné jevy. A nakonec můžeme v bakalářské práci naleznout pár návrhu na praktickou výuku ve školách.
|
|
Výuka přírodopisu a matematiky v modelové prostředí školních zahrad
KOSOVÁ, Kamila
Cílem diplomové práce bylo vypracovat vzdělávací nabídku využitelnou při výuce ve venkovním prostředí na 2. stupni základních škol. V sérii komplexních úloh jsou uplatňovány principy interdisciplinárního přesahu mezi přírodopisem a matematikou. Teoretická část sumarizuje problematiku RVP, ukotvení přírodopisu a matematiky v RVP ZV, mezipředmětových vztahů a využití školních zahrad. Hlavním přínosem práce je vypracování konkrétního výukového programu pro hodiny matematiky a přírodopisu. Skládá se z osmi aktivit aplikovaných při výuce na školní zahradě. Většina aktivit je však proveditelná i v prostředí parků nebo učebny. Jednotlivé aktivity obsahují metodický list pro učitele a pracovní list pro žáky. Pracovní listy byly v důsledky pandemie Covid-19 zhodnoceny patnácti učiteli z praxe při strukturovaném rozhovoru a na podkladě jejich připomínek upraveny do finální verze. Odpovědi respondentů strukturovaného rozhovoru jsou součástí kapitoly Diskuze.
|
|
Analýza výsledků žáků při řešení vybraných úloh z Biologické olympiády
BEJDOVÁ, Radka
Tato bakalářská práce je zaměřena na didaktickou analýzu vybraných úloh z Biologické olympiády. Snaží se objasnit úspěšnost a neúspěšnost žáků v okresních a krajských kolech soutěže. Také se snaží přijít na možné příčiny chyb. Výsledky didaktické analýzy jsou sepsány do tabulek. V závěru se zamýšlí nad možným začleněním těchto úloh do vyučovacích hodin.
|
|
Výuka vybraných témat první pomoci na 2. stupni základní školy
BARTOŠOVÁ, Barbora
Cílem bakalářské práce bylo navržení a ověření autorského výukového programu na vybraná témata první pomoci. Ověření programu vzhledem k dlouhodobému uzavření škol muselo proběhnout distanční formou ve dvou paralelních 8. třídách v jedné českobudějovické základní škole běžného typu. Před výukou žáci dostali k vyplnění Pretest, který zjišťoval dosavadní znalosti žáků k danému tématu první pomoci. Náhodně byla vybrána experimentální třída, ve které probíhala výuka pomocí navrženého autorského programu pomocí instruktážních videí, praktického nácviku, didaktické hry, křížovky a osmisměrky. Kontrolní skupina byla vyučována konvenčním způsobem prostřednictvím monologického výkladu s pomocí prezentace vytvořené v programu Microsoft Powerpoint a následným vyplněním pracovního listu žáky. V den výuky každá třída vyplnila Posttest I a dva týdny od výuky Posttest II, jednalo se vždy o naprosto stejný didaktický test. Princip Pretest - Posttest ověřil efektivitu příslušného výukového projektu a prostřednictvím statistické analýzy t-testu bylo zjištěno, že došlo ke statisticky významnému zvýšení úrovně znalostí žáků v obou skupinách. Jelikož se obě skupiny zlepšily a poté zhoršily o stejný podíl, zvolený typ výuky jejich úroveň znalostí neovlivnil. Rozdíl Pretestu, Posttestu I a Posttestu II se vždy statisticky významně lišil ve prospěch experimentální skupiny oproti kontrolní skupině a také ve prospěch chlapců oproti dívkám. Vnímání důležitosti tématu první pomoci se změnilo v závislosti na čase takovým způsobem, že žáci po výuce mu přikládali vyšší hodnotu. Ověřený autorský výukový materiál by mohl být přínosem pro výuku přírodopisu na 2. stupni základních škol.
|
|
Problematická místa učiva ekologie na základní škole z pohledu učitelů
PŘIBYL, Karel
Cílem diplomové práce je zmapovat problematická místa učiva ekologie na základní škole a vytvořit výukové aktivity, které by tato místa pomohly lépe zvládnout. Teoretická část práce shrnuje situaci učiva ekologie v rámci přírodo-pisu na základních školách. V praktické části práce bylo provedeno dotazníkové šetření mezi učiteli přírodopisu s cílem vytipovat kritická místa ekologie a ná-sledně byl realizován rozhovor s vybranými účastníky dotazníkového šetření. K problémovým místům učiva ekologie byly vytvořeny výukové materiály.
|
|
Sonda znalostí živé přírody u žáků na druhém stupni ZŠ
SKALICKÁ, Karolína
Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit úroveň znalostí o živé přírodě u žáků šestých tříd. Po absolvování didaktického testu byla s jednou ze šestých tříd uskutečněna vycházka naučnou lesní stezkou. Tam si měli možnost ověřit právě získané zkušenosti. K vyřešení didaktického testu žákům sloužily patřičné exponáty. Dané přírodniny byly vybírány na základě učebnic, dle kterých se žáci v předchozích letech učili. V jedné z kapitol je také zmiňována charakteristika didaktického testu nebo témata probíraná v předmětech prvouka, přírodověda a přírodopis. Praktická část obsahuje výsledky testování a popisuje průběh vycházky. Závěrem jsou porovnány výsledky této práce s podobnými studiemi.
|
| |
|
Didaktická hra ve výuce nervové soustavy člověka
NEUBAUEROVÁ, Marcela
Cílem bakalářské práce bylo vytvoření čtyř autorských didaktických her pro žáky 2. stupně základní školy a jejich ověření v praxi. Dvě didaktické hry byly primárně vytvořeny za účelem osvojení znalostí tématu nervové soustavy člověka. Další dvě didaktické hry byly vytvořeny s cílem upevnit znalosti tématu nervové soustavy a znalosti tématu trávicí, dýchací, oběhové a svalové soustavy. Ověření vytvořených didaktických her proběhlo na základní škole běžného typu, která leží v jihočeském městě s počtem obyvatel 1 až 5 tisíc. Ověření v praxi proběhlo pomocí pretestu, posttestu I a posttestu II.
|