Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 218 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výukové aktivity pro podporu finanční gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ
BŘINEK, Michal
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku vyučování finanční gramotnosti na 2. stupni základních škol a je určena především jako podklad pro učitele, kteří hledají inspiraci pro výuku finanční gramotnosti. Práce vychází z revidované verze Standardu finanční gramotnosti z roku 2017, a tedy i z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Aktivity jsou vystaveny na doporučeních, která jsou charakterizována v dokumentu Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů a dále na to, kdo by měl být vzděláván ve finanční gramotnosti. V teoretické části je také vymezeno, co by se mělo vyučovat na 2. stupni základních škol z oblasti finanční gramotnosti a také na to, jakým způsobem je dobré výuku vést. Praktická část bakalářské práce obsahuje sedm aktivit, které byly vytvořeny v souladu s dokumenty popsanými v teoretické části. Aktivity se zaměřují na různé části Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a snaží se pokrýt co největší část učiva.
Finanční gramotnost a připravenost mladých lidí při odchodu z dětského domova
ZŮBKOVÁ, Irena
Bakalářská práce se věnuje tématu finanční gramotnosti a připravenosti na samostatný život mladých dospělých z dětských domovů a jejich vrstevníků, kteří vyrůstají v rodinném prostředí. Cílem práce je srovnání finanční gramotnosti obou skupin. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vymezeny pojmy ústavní výchova a dětský domov, včetně jeho funkcí se zaměřením na oblast financí. Dále definuji finanční gramotnost, a především pojmy úvěry (se zaměřením na krátkodobé a střednědobé úvěry), jejich splácení a rizika, která mohou mít negativní dopad do života dospělého člověka. Další část tvoří popis finančního vzdělávání v jednotlivých typech škol, které podstupují děti z rodin i dětských domovů. V praktické části byla použita kvalitativní strategie výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří 10 komunikačních partnerů ve věku 18 - 20 let. Jedná se o 5 osob z dětského domova a 5 osob vyrůstajících v rodinách. Výzkumné otázky byly zaměřeny na úroveň finanční gramotnosti, práci s osobním rozpočtem, příjmy a výdaje, názory na úvěrování. Část otázek je orientována na posouzení vlivu dětského domova a rodinného prostředí na finanční rozhodování mladých dospělých. Práce by mohla být přínosná v novém úhlu pohledu při srovnání finanční gramotnosti mladých lidí z dětských domovů a jejich vrstevníků vyrůstajících v rodinách. Může také pomoci se zaměřením přípravy na samostatný život pro pracovníky dětských domovů a sociální pracovníky, kteří se v rámci poradenství mohou setkat s klienty vyžadující pomoc s finančními záležitostmi.
Dopad zadluženosti mladistvých na subjektivní prožívání kvality jejich života
ŠVARCOVÁ, Anna
Bakalářská práce je zaměřená na problematiku zadluženosti adolescentů. Jedná se o téma, které není příliš reflektované, přesto je velmi aktuální. V empirické části byl aplikován kvalitativní výzkum. K dosažení stanovených cílů a získání potřebných dat byla využita metoda dotazování a technika polostrukturovaných rozhovorů. Cílem výzkumné části bylo zjištění, jaké je subjektivní prožívání kvality vlastního života zadlužených adolescentů. Během výzkumu bakalářské práce byl kladen důraz na jednotlivé aspekty jejich života. Navázala jsem cílem, který měl za úlohu zmapovat příčiny a důsledky zadlužení u této cílové skupiny. Posledním cílem výzkumné části bylo zjištění, zda adolescenti mají motivaci své dluhy splácet. Přítomnost dluhů v životě má negativní vliv na subjektivní prožívání kvality života. Zadluženost má vliv na několik životních oblastí, mezi které lze zařadit například zdraví, vztahy, volný čas a chování. Adolescenti disponují motivací dluhy splácet, ale v souvislosti s dluhy nejsou spokojeni s vlastním životem. Jednou z překážek ke spokojenosti je nedostatečná saturace potřeb, které nejsou uspokojeny v souvislosti s dluhy. Bakalářská práce by mohla být užitečná v oblasti sociální práce, především pro studenty tohoto oboru, kteří mají zájem o vhled do popsané problematiky. Práce by dále mohla být podnětem pro sociální pracovníky, kteří se doposud nevěnují prevenci vzniku zadlužení u dětí a mladistvých.
Sbírka příkladů z finanční matematiky pro SŠ ekonomického zaměření
STEHLÍKOVÁ, Andrea
Cílem této bakalářské práce bylo sestavit sbírku řešených příkladů z finanční matematiky pro střední školy s ekonomickým zaměřením. Řešené příklady jsou zaměřeny na mzdy, hospodaření domácnosti a investiční produkty (konkrétně na spořicí účty, termínované vklady, stavební spoření a doplňkové penzijní spoření). Východiskem pro tvorbu úloh byly Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro obchodní školy. Při tvorbě úloh byl kladen důraz na rozvoj klíčových kompetencí s RVP pro obchodní školy.
Sbírka příkladů rozvíjejících finanční gramotnost ZŠ
KVĚCHOVÁ, Petra
Tato bakalářská práce na téma Sbírka příkladů rozvíjejících finanční gramotnost na ZŠ je zaměřena na žáky 2. stupně základních škol. Sbírka obsahuje řešené příklady inspirované situacemi z běžného života. Sbírka je určená učitelům, kteří pěstují finanční gramotnost svých žáků. Témata, kterým se bakalářská práce věnuje, jsou peníze, formy placení, vlastnictví, nakupování, inflace, hospodaření domácnosti, tvorba ceny a daň z přidané hodnoty, úrokování a finanční plánování.
Finanční gramotnost na středních školách
POLICAROVÁ, Michaela
Bakalářské práce nejprve představí základní pojmy, které se týkají finanční gramotnosti. Zároveň se pokusím nastínit dnešní stav, jak se tato problematika řeší na středních školách. V praktické části bude navrženo několik pracovních listů a materiálů na vyučovací hodiny, kde bude cíleně zařazena finanční gramotnost. Zároveň bude tento materiál dán k posouzení učitelům, kteří by finanční gramotnost ve svých předmětech mohli realizovat. Jako výzkumná metoda bude využita metoda polostrukturovaného rozhovoru.
Sbírka příkladů z finanční matematiky pro ZŠ
HRUŠKOVÁ, Veronika
Tato bakalářská práce je zaměřena na úlohy a jejich řešení z finanční matematiky. Sbírka je určena pro 2. stupeň základní školy. Východisky pro tuto práci jsou Národní strategie finančního vzdělávání, RVP pro základní školy, ŠVP vybraných škol, učebnice matematiky pro druhý stupeň ZŠ. První část obsahuje vymezení pojmu finanční gramotnost, dále hodnocení současné situaci finanční gramotnosti. Druhá část předkládá úlohy, které jsou rozděleny podle učiva. Úlohy jsou zaměřeny na využití matematických operací při práci s financemi v každodenním životě. Ke každému tématu je stručně vymezena teorie.
Analýza vybraných učebnic 1. stupně ZŠ v oblasti finanční gramotnosti
MAREŠOVÁ, Anna
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou část a část praktickou. V teoretické části se práce zabývá rozborem učebnice. Její strukturou, teorií, obsahem, textem, funkcí, a výzkumem na bázi informační. Dále se zabývá přístupy a metodami ve zkoumání učebnic jako takových. Práce se také zaměřuje na didaktickou vybavenost učebnic a na obtížnost textu učebnic. Konec teoretické části představuje zahrnutí finanční gramotnosti do Rámcově vzdělávacího programu. Vpraktické části se práce zabývá analýzou tří různých učebnic finanční gramotnosti a dvou učebnic obsahujících kapitoly zaměřené na finanční gramotnost. Analýza učebnic byla provedena z hlediska didaktické vybavenosti a následně také z hlediska obtížnosti textu. Výběr analyzovaných učebnic měl být uskutečněn dle výsledků dotazníkového šetření.
Vymezení vztahu matematické a finanční gramotnosti žáka střední školy
KAZDA, Martin
Hlavním cílem disertační práce je vymezit vztah finanční a matematické gramotnosti žáka střední školy pomocí vhodně navržené metodologie. Jejím záměrem je zjistit, zda a v jaké míře se žákovy získané matematické znalosti a dovednosti promítají do rozvoje jeho finanční gramotnosti. Studované problematice finančního vzdělávání (zvyšování úrovně finanční gramotnosti jedince) je věnována v současné době velká pozornost. K životu v moderní společnosti je potřeba, aby jedinec byl finančně gramotný, tj. byl schopen se plně adaptovat měnícím se podmínkám na finančních trzích. Proces vzdělávání jedince započíná již v útlém dětství. Práce se zaměřuje na žáky středních škol, kteří se již v průběhu studia stávají právně dospělými, tj. mohou uzavírat závazné smlouvy. Dizertační práce je pro přehlednost rozdělena na dvě základní části, teoretickou a empirickou. Teoretická část nabízí čtenáři ucelenou rešerši dostupné odborné literatury věnované řešené problematice. V teoretické části jsou definovány obě gramotnosti, tj. finanční a matematická, a diskutován jejich vztah. Čtenář je dále seznámen s problematikou finančního vzdělávání v České republice a v zahraničí. V empirické části práce je popsána metodologie realizovaného smíšeného výzkumu, který propojil metody kvantitativního (dotazník, didaktické test) s metodami kvalitativního (rozhovor) šetření za pomoci metody triangulace dat tak, aby se zvýšila jeho validita. Respondenti byli žáci maturitních ročníků gymnázií a středních odborných škol s rozšířenou výukou ekonomických předmětů napříč Českou republikou. Podařilo se získat dostatečný vzorek tak, aby bylo dosaženo celkové úrovně 95 % spolehlivosti. Výzkum vztah finanční a matematické gramotnosti potvrdil. Prokázal, že žákovy matematické znalosti a dovednosti jsou jedním z efektivních nástrojů rozvoje jeho finanční gramotnosti. Dále ukázal, že finanční vzdělávání může být i přínosné pro samotnou výuku matematiky.
Rozvíjení pojmu peníze u dětí ve věku 5-7 let
Buzková, Klára ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem rozvíjení pojmu peníze u dětí ve věku 5-7 let. Hlavním záměrem práce je obohatit nabídku aktivit v oblasti finanční gramotnosti pro děti předškolního věku o aktivity spojené s rozvíjením pojmu peníze a dalších vybraných pojmů. Za tímto účelem je navrženo pět původních aktivit, které hravou formou s využitím prvků dramatické výchovy a diskuze osvětlují pojmy jako peníze, směna, šetřit, půjčka atd. Cílem diplomové práce je sestavit sérii vhodných aktivit pro děti předškolního věku, která se týká rozvíjení pojmu peníze. Práce se skládá ze tří částí. Teoretická část práce se zabývá vybranými pohledy na pojem peníze, finanční gramotnost, předmatematickou gramotnost a psychologii dítěte předškolního věku. Praktická část vychází z teoretické části a je založena na akčním výzkumu s prvky kvalitativního výzkumu. Metodou sběru dat bylo pozorování dětí při aktivitách. Z průběhu aktivit byla pořízena videodokumentace, která umožnila pozdější zhodnocení provedených aktivit a post-reflexi a vyústila v návrhy úprav aktivit a doporučení pro další praxi. KLÍČOVÁ SLOVA: Peníze, finanční gramotnost, předškolní dítě, platba, půjčka, šetřit si, obchod, hotovost, bankovka, mince, platidlo, měna, cena

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 218 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.