|
Role speciálního pedagoga v sekundárním vzdělávání
SVOBODOVÁ, Tereza
V bakalářské práci zkoumám roli školního speciálního pedagoga v sekundárním vzdělávání. Cílem tohoto výzkumu je zjistit význam, důležitost a potřebu sekundárních vzdělávacích institucí pro zaměstnání školního speciálního pedagoga. Zda je tento pracovník pro školu, kde působí, přínosný a jak jsou s jeho prací spokojeni ostatní pedagogičtí pracovníci. Naopak u škol, kde tento specialista nepůsobí, mě zajímalo z jakých důvodů. Jestli by o něho měli zájem a kdo má na starosti plnění jeho úkolů. Na danou problematiku byl důležitý i názor odborníka, proto jsem oslovila speciální pedagožku z pedagogicko-psychologické poradny. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je především zaměřena na školního speciálního pedagoga, na jeho činnosti, vzdělání i jeho cílové skupiny. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum. Jako metodu pro získání informací jsem zvolila polo strukturovaný rozhovor. Cílovou skupinu tvoří zástupci vybraných středních škol v jihočeském a západočeském regionu. Mezi respondenty se objeví vedení šetřených středních škol, pedagogičtí pracovníci a pochopitelně školní speciální pedagog. Z výsledků je patrné, že o školního speciálního pedagoga zájem není. Velkou roli v zájmu o speciálního pedagoga hraje nedostatek finančních prostředků. Avšak větší význam přisuzuji nedostatečné informovanosti pracovníků středních škol o náplni práce školního speciálního pedagoga. Mnohdy jsem se setkala se záměnou úsudku o náplni práce speciálního pedagoga s výchovným poradcem. Vzhledem k plánované inkluzi se ale někteří pracovníci středních škol do budoucna přiklání ke zřízení funkce školního speciálního pedagoga v rámci sekundárního vzdělávání.
|