Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,717 záznamů.  začátekpředchozí1683 - 1692dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
MONITORING UŽÍVÁNÍ SPOLEČENSKY TOLEROVANÝCH NÁVYKOVÝCH LÁTEK U DĚTÍ ZÁKLADNÍCH ŠKOL
TEPLÁ, Simona
Cílem této bakalářské práce je zmapovat problematiku užívání společensky tolerovaných návykových látek (alkohol, tabák, nadužívání léků, kofein, anabolické látky) u dětí na základních školách a nalézt odlišnosti či naopak podobu mezi žáky žijícími ve městě a žáky žijícími na venkově z hlediska jejich preference a postoje k návykovým látkám. Tato práce také ověřuje dvě stanovené hypotézy. Ke sběru dat byl použit dotazník určený žákům 9. tříd základních škol. V současné době se zvyšuje riziko užívání návykových látek. Tato bakalářská práce může být použita jako zdroj informací o současném stavu užívání návykových látek a může být také užitečná k poskytování účinné prevence.
Syndrom vyhoření u terénních sociálních pracovnic orgánu sociálně-právní ochrany dětí
FELENDOVÁ, Eliška
Problematika syndromu vyhoření je dnes často diskutované téma, které se dotýká všech profesí, zejména však pomáhajících. Sociální pracovnice orgánu sociálně-právní ochrany dětí na obecních úřadech obcí s rozšířenou působností se každý den setkávají s náročnými životními situacemi druhých lidí. Cílem mé práce je zmapovat míru zatížení a míru informovanosti o syndromu vyhoření a jeho prevenci u terénních sociálních pracovnic na orgánu sociálně-právní ochrany dětí v jihočeském kraji. Výsledky výzkumu odhalily, že terénní sociální pracovníci mají znalosti o syndromu vyhoření i o způsobech prevence a přesto se cítí subjektivně ohroženi vyhořením. Terénní sociální práce se jim jeví jako velice stresující a neustále narůstající administrativa je nejčastějším důvodem nedostatečné přímé práce s rodinou.
Sociální důsledky závislosti na pervitinu.
LIŠKOVÁ, Monika
Má práce je kvalitativní studií o jednom člověku. Pokusila jsem se o podrobný rozbor rodinné i osobní anamnézy, rozvoje, setkání s drogou, závislosti, průnik do rodinných i širších sociálních vztahů. Při sběru potřebných údajů jsem použila metodu obsahové analýzy dokumentů, pozorování a techniku nestandardizovaného rozhovoru s vybraným jedincem a s její matkou i otcem. Pokusila jsem se přijít na příčiny a souvislosti, které jí pomohly vyléčit se ze závislosti. V kvalitativní studii nabízím přehled o rozvoji závislosti na pervitinu, o sociálních důsledcích a možnostech nápravy. Možno použít jako příklad pro výukové potřeby nebo při práci se závislými na budivých látkách.
Prevence vzniku závislosti na návykových látkách u žen ve věku starší dospělosti
ČMUGROVÁ, Žaneta
Práce obsahuje obecnou charakteristiku fyzických a psychických změn u žen v období starší dospělosti, stručné vymezení nejčastěji zneužívaných návykových látek v rámci dané cílové skupiny a faktory ovlivňující vznik závislosti na návykové látce. Podrobně jsou analyzovány příčiny typické pro vznik závislosti u žen ve věku starší dospělosti. Závěrečná část je věnována stávajícím možnostem předcházení vzniku závislosti u žen ve zmíněné věkové kategorii. Zároveň jsou zde navrženy i nové formy včasné prevence v oblasti zdravotnictví, médií a volného času založené zejména na ovlivnění individuálních postojů žen.
Míra informovanosti o problematice osteoporózy u žen ve věku pod 40 let
KRÝDLOVÁ, Michaela
Abstrakt Osteoporóza je onemocnění skeletu - kostí těla, které je charakterizováno úbytkem množství kostního minerálu, poklesem kostní hustoty a změnou mikroarchitektury kostí. Důsledkem těchto změn je snížená kvalita kostní tkáně a zvýšené riziko zlomenin kostí. A toto riziko, které je vysoké, je hlavním problémem, který pacienta ohrožuje. Osteoporózou může trpět každý, ale přece jen jsou skupiny, které jsou ohroženy daleko více. Osteoporóza nejčastěji postihuje ženy v postklimakterickém období, tedy několik let po přechodu. Hlavními faktory vzniku jsou věk, pohlaví, genetika, nedostatek pohybu, nesprávná výživa, užívání škodlivin (kouření, káva, alkohol), užívání některých léků, některá onemocnění endokrinního a trávicího systému a další. Zásadní význam pro prevenci i léčbu je úprava životního stylu s dostatečnou tělesnou aktivitou a správnou výživou, vyhýbání se škodlivin jako je kouření, alkohol, a pití kávy. Užívání minerálů a vitamínů předcházející vzniku onemocnění osteoporóza a chození na preventivní prohlídky k lékaři. Pro tuto práci byla zvolena metoda dotazování techniku dotazníku. Byl vytvořen dotazník, který obsahoval 17 uzavřených otázek a 8 polootevřených otázek. Bylo rozdáno celkem 120 dotazníků, celkový počet vrácených dotazníků bylo 113, z nichž 12 bylo vyřazeno pro neúplnost. Návratnost dotazníku byla tedy 84,2 %. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 101 respondentek ve věku 18 {--} 40 let z Českých Budějovic. Cíle bakalářské práce byly splněny. Hypotéza H1 byla potvrzena a H2 byla potvrzena. Výsledky práce budou použity jako podklad pro seminář o problematice osteoporózy a její prevence určený pro laickou veřejnost.
PSYCHOHYGIENA DÍTĚTE PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU SE ZAMĚŘENÍM NA MEDIÁLNÍ VLIVY
KOLÁŘOVÁ, Jaroslava
Tato bakalářská práce pojednává o vzájemném propojení psychického a fyzického zdraví dětí předškolního věku. Kladen je důraz zejména na prevenci ve formě relaxačních metod, se změřením na muzikoterapii. Jsou zmíněny pokroky a vyspělost dnešní doby, které se konkrétně zabývají problematikou relaxačních metod a muzikoterapie. Je zde popsána konkrétní aplikace muzikoterapie ve školském zařízení, a její následné zhodnocení. Práce je doplněna výzkumným šetřením a grafy, zaměřenými na výsledky působení muzikoterapie u předškolních dětí.
Je těhotenství nemoc?
KOUPALOVÁ, Martina
Těhotenství je přirozeným obdobím v životě ženy. Žena se stává těhotnou obvykle z plného zdraví, bývá v psychické pohodě, očekává se svou rodinou pozitivní, tedy příznivý výsledek. Český výraz {\clqq}žena je v jiném stavu`` je současně výstižný i nepravdivý. Pravdivý ve vystižení fyzické i psychické změny, které těhotnou poznamenávají, avšak tento výraz již nepostihuje míru a dynamiku těchto změn. Těhotenství není stav. Je to zvláštní proces, který bývá dnes i přes svou fyziologii někdy pokládán spíše za nemoc a to zvláště v situacích, kdy se zvýrazní fyziologické změny mateřského organismu těhotenství doprovázející. Cílem této práce bylo zjistit, jak se ke svému fyziologickému těhotenství staví samotné ženy. Na začátku byly stanoveny tři hypotézy. První hypotéza zní: Těhotné ženy vnímají projevy fyziologických změn mateřského organismu. Druhá hypotéza byla stanovena takto: Těhotné ženy mají dostatek vědomostí o způsobu, jak negativním projevům těhotenských změn (doprovázejícím fyziologicky probíhající těhotenství) předejít nebo je zmírnit. A konečně třetí hypotéza: Těhotné ženy fyziologicky probíhající těhotenství nevnímají jako nemoc. První hypotéza byla výzkumem potvrzena {--} ženy vnímají fyziologické změny mateřského organismu a jejich projevy. Druhá hypotéza byla také potvrzena {--} výzkum prokázal, že těhotné ženy mají dostatek informací o tom, jak negativním projevům fyziologických změn mateřského organismu předejít, nebo jak je zmírnit. I třetí hypotéza se potvrdila {--} těhotné ženy skutečně své fyziologicky probíhající těhotenství nevnímají jako nemoc. Výzkum byl prováděn kvantitativní metodou pomocí dotazníků, kterou jsem zvolila, protože umožňuje v poměrně krátkém časovém úseku poskytnout velké množství empirických údajů a také umožňuje dotazovaným zůstat v anonymitě. Dotazníky byly rozdávány v gynekologických ordinacích v Českých Budějovicích a na gynekologicko-porodnické ambulanci v Táboře během měsíce února a března roku 2007. Celkem bylo zpracováno 108 vyplněných dotazníků. Práce bude využita v rámci výuky na Jihočeské Univerzitě a publikována na internetu. Těhotné ženy nevnímají fyziologické těhotenství, i přes negativní projevy fyziologických změn mateřského organismu, jako nemoc. To je potěšující výsledek mé práce, protože ačkoli se každé těhotenství může stát procesem rizikovým až patologickým (a proto je také vhodné podstoupit základní prenatální péči), pokud se tak neděje, mělo by být jedním z nejkrásnějších a nejšťastnějších období v životě ženy a žena by ho také tak měla prožívat a vnímat.
Týrané dítě
ŠTĚPKOVÁ, Miloslava
Práce se zabývá problematikou týraného dítěte a zmiňuje opomíjení nebezpečí tohoto jevu ze strany veřejnosti a její neochotu spolupracovat. Popisuje jednotlivé formy, rizikové faktory, vývoj postavení dítěte ve společnosti a zachycení jeho práv v různých zákonech. Zdůrazňuje důležitost prevence. V závěru zmiňuje i několik forem náhradní rodinné péče. V diskusi se věnuje problému užití tělesných trestů ve výchově dítěte.
Hepatitida typu B - způsoby ochrany, zdravotní rizika
TOPIČOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se věnuje problematice hepatitidy typu B. Cílem práce bylo zjistit stav znalostí veřejnosti o této nemoci a zároveň zjistit, zda občané používají vlastní hygienické potřeby a ochranné pomůcky. Z výzkumu vyplývá, že občané z řad nezdravotnické veřejnosti starší 15 let v Českých Budějovicích a Pelhřimově nemají znalosti o způsobech přenosu a ochrany u hepatitidy B, ale znají její zdravotní rizika. Při výzkumném šetření bylo i zjištěno, že občané nepoužívají vlastní hygienické potřeby a že občané Českých Budějovic používají ochranné pomůcky častěji než občané Pelhřimova. Hepatitida B je závažné a komplikované onemocnění, kterému jsou denně vystaveni všichni občané. Vzhledem k výsledkům výzkumu je proto důležité, aby občané získali více informací o hepatitidě typu B, zejména o možnosti očkování, o používání pouze vlastních hygienických potřeb a o používání prezervativu a lékařských gumových rukavic v rizikových situacích. Občané by mohli získat informace z bakalářské práce, nebo na seminářích vedenými všeobecnými sestrami.
Možnosti využití zásad edukační činnosti sestry v primární péči
DRAXLEROVÁ, Milena
Cílem této bakalářské práce bylo zjistit využívání zásad edukační činnosti sestry v primární péči. Edukace je důležitým aspektem ošetřovatelské praxe a s primární péčí jde ruku v ruce již od počátků ošetřovatelství. Edukace jako výchova, vzdělávání a vyučování je v posledním období zdůrazňovaná jako samozřejmá součást profesionální činnosti sestry. Edukační činnost sestry v primární péči má svá specifika, která jsou podrobně popsána v teoretické části této bakalářské práce. Dnešní moderní koncepce ošetřovatelství vyzdvihuje důležité aspekty role zdravotní sestry {--} edukátorky a koordinátorky péče o pacienta. Tomuto musí odpovídat i sesterské vzdělání tak, aby sestry mohly vykonávat svoji profesi jako kvalifikovaný zdravotník. Oblast primární péče je nedílnou součástí teoretické části této práce. Komunitní ošetřovatelství jako první linie péče se v posledních letech neustále rozvíjí a zdůrazňuje se role primární sestry hlavně v podpoře a udržování zdraví lidí. Jejich služby jsou poskytované v široké škále v různém prostředí a pokrývají celý životní cyklus od početí po paliativní péči při umírání. Edukace v primární péči má velký význam. Jejím cílem je neustále zvyšovat zdravotní uvědomělost obyvatelstva. V praktické části práce byl proveden kvantitativní výzkum, použita dotazníková technika sběru dat. Výzkumný soubor tvořilo 62 sester primární péče. Výzkum provedený v rámci této práce u sester pracujících v primární péči prokázal celkem dobrou znalost a i využívání zásad edukační činnosti v ošetřovatelské praxi. Následně se bohužel prokázalo, že sestry nemají v současném systému primární péče dostatečné možnosti a hlavně časový prostor pro provádění edukace. I přes dobrou znalost zásad edukace, zůstává zde prostor pro další upevňování a zdokonalování znalostí v této oblasti. Následně se otevřel prostor pro eventuální další výzkum v oblasti prevence týkající se podpory a udržování pozitivního zdraví.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 1,717 záznamů.   začátekpředchozí1683 - 1692dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.