| |
|
Agresivita dětí na 1. stupni ZŠ
KUDRNOVÁ, Eva
Cílem diplomové práce bylo dozvědět se základní údaje o agresivním chování dětí prvního stupně základní školy. Teoretická část definuje základní pojmy ? agrese a agresivita, dále se práce věnuje příčinám vzniku agresivního chování u dětí, jak se agresivní chování projevuje a hledá řešení při nápravě a prevenci agresivity dětí prvního stupně základní školy. Praktická část zkoumá, zda děti ví, co je to agresivní chování, zda už se s tímto chováním setkaly, jestli ví, co dělat v případě, že je někomu ubližováno, zda žáci důvěřují svým pedagogů a komu se svěřují. Práce zkoumá, kdo se ve škole chová agresivně, jak pedagogové trestají agresory a zda učí o této problematice své žáky. Vše se zkoumá pomocí dotazníku pro žáky a pro pedagogy. Ověřují se stanovené hypotetické výroky. Na konci práce je závěrečné shrnutí zkoumaných dat.
|
|
Vliv medií na agresivitu dětí základní školy.
JÍROVÁ, Monika
Cílem diplomové práce bylo, dozvědět se základní údaje o médích všeobecně a o vlivu médií na agresivitu dětí základní školy. Teoretická část definuje základní pojmy- média, masová média a agresivita. Dále se věnuje psychologii zkoumané skupiny, účinkům vlivu médií a zabývá se také nejoblíbenějšími médii mezi dětmi na základní škole. Praktické část zkoumá, jak děti nejraději tráví volný čas, zda hraní počítačových her a vysedávání u internetu je opravdu tak oblíbenou aktivitou. V neposlední řadě zjišťuje, zda není rodičům lhostejné, co jejich děti ve volném čase dělají. Vše pomocí dotazníku v pátých třídách základní školy. V závěru práce se ověřují stanovené hypotézy.
|
|
Agresivní projevy chování dětí v mateřské škole
PAÝROVÁ, Veronika
Záměrem bakalářské práce je upozornit na možnosti pedagogického přístupu k dětem s projevy agresivního chování v mateřské škole. V teoretické části se zaměřuje na pojem agrese a popis projevů a příčin agresivního chování dětí v mateřské škole. Na základě studia literatury doporučuje výchovné přístupy k dětem s agresivními projevy chování. V praktické části realizuje výzkum četnosti a způsobů projevů agresivního chování dětí v mateřské škole, definuje nejčastěji užívané metody působení učitelek MŠ na děti s projevy agresivity a porovná je s doporučeními vycházejícími ze studia odborné literatury.
|
| |
| |
|
Násilí jako projev trestné činnosti mladistvých
GRAMETBAUEROVÁ, Tereza
Agrese a sklony k násilnému jednání jsou součástí každého z nás nevyjímaje děti a mladistvé. Je důležité si uvědomit co je agrese a násilí a dále proč a jak vznikají, abychom dokázali následně takovéto jednání pochopit, ovládat a vysvětlit. V případě mladistvých je toto jednání mnohem závažnější, jelikož jde ještě o nevyzrálé osoby, které si často neuvědomují vzniklé následky. Příčiny, které je k tomuto násilnému jednání vedou se ukrývají především v jejich nejbližším okolí, ve kterém vyrůstají a formují se. Je proto velice důležité, aby se s mladistvými pracovalo a předcházelo tak jejich násilnému jednání. Pokud ovšem je tato práce neúčinná, je zapotřebí zákona, který nezapomíná ani na mladistvé. Ve vážnějších případech zasahuje a snaží se odstranit vzniklé škody a zabránit opakování protiprávního jednání. Cílem výzkumu bylo zkoumat a konfrontovat násilnou trestnou činnost páchanou mladistvými a zletilými pachateli. K dosažení výsledků byla využita kvalitativní metoda. Šlo o metodu řízeného rozhovoru, který byl veden s respondenty z řad pracovníků působících na úseku kriminality, kteří jsou z hlediska svých odborných znalostí a zkušeností kompetentní o dané problematice hovořit. Smyslem práce bylo zjistit, jaké jsou znaky a projevy násilné trestné činnosti mladistvých a zletilých pachatelů. Dále byly tyto skupiny porovnány pro odhalení existujících shod a rozdílů, které se v části rozhovorů ukázaly. Cíl práce byl naplněn. Pro potvrzení nebo vyvrácení hypotéz, které byly v části Diskuze vyřčeny, by bylo vhodné, aby rozhovory byly vedené s větším počtem respondentů.
|
|
Domácí násilí mezi partnery
HRÁDKOVÁ, Marcela
Práce se zabývá domácím násilím mezi partnery. Teoretická část je rozdělena na jednotlivé kapitoly, které definují pojem domácího násilí a historický pohled na domácí násilí. Dále popisuje cyklus a akty domácího násilí, včetně psychologického profilu násilníka a stádia, kterými týrané ženy procházejí. Praktická část obsahuje vlastní výzkum šetření. Technikou šetření je dotazník, kterým se alespoň částečně pokusím zjistit, jaké představy a názory mají muži a ženy o muži, který se dopouští domácího násilí a jakých forem.
|
|
Nejčastější projevy agresivity u dětí na 2. stupni ZŠ
VLAŽNÁ, Věra
Diplomová práce má charakter teoreticko-empirický, svým obsahem se zaměřuje na agresivitu žáků 2. stupně ZŠ. První část práce popisuje teorii, typologii a vývojové fáze agresivity. Práce se dále zabývá obdobím pubescence. Pozornost je věnována zvláštnostem agresivních projevů u dětí v období pubescence. Dále poskytuje informace o možných příčinách agresivity. Věnuje se také prevenci a možnostem zvládání agresivity. Součástí práce je praktická část, která je tvořena na základě dotazníkového výzkumu. Výsledky jsou zaznamenány a srovnány s předem stanovenými hypotézami.
|
|
Narativní psychoterapie a její využití v případech poruch osobnosti s projevy agresivního chování
BUBENÍK, Miroslav
Práce se zabývá aplikací narativního přístupu při terapeutické práci s klienty, u nichž byla stanovena diagnóza emočně nestabilní osobnost nebo disociální porucha osobnosti s projevy agrese. Teoretická část popisuje základy a východiska systemické konstruktivistické psychoterapie a narativního přístupu jako jednoho z hlavních nástrojů v této psychoterapeutické praxi. Dále se zabývá rozborem některých vědeckých psychologických pohledů na agresi, které se často v různých obměnách v terapii vyskytují. Praktická část představuje na případových studiích základní prvky narativního přístupu s dílčími technikami externalizace, personifikace a dekonstruktivního naslouchání, jejichž používáním je podněcován proces změny klientova původního dominantního příběhu, zasaženého agresí, na nový příběh, ve kterém klient přestává být součástí problémového systému a za pomoci nově objevených zdrojů získává schopnost vnímat sebe sama jako jedince schopného eliminovat vliv agrese jako cizorodého prvku a pozitivně ovlivňovat svůj život.
|