|
Pohybové aktivity a jejich vliv na psychosociální oblast u seniorů v Centru sociálních služeb Staroměstská v Českých Budějovicích
KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka
Práce se zabývá vlivem pohybových aktivit na psychosociální zdraví seniorů. V teoretické části jsou popsány pojmy stáří a stárnutí, psychické změny ve stáří a sociální charakter stáří. Definováno je též aktivní-zdravé stárnutí ovlivněné pohybovými aktivitami. Dále se zde věnuje pozornost vztahu seniora a rodiny. V praktické části jsou zpracovány výsledky řízeného rozhovoru, které jsem zjišťovala v Centru sociálních služeb v Českých Budějovicích. Zde byl po dobu tří měsíců aplikován intervenční program zaměřený na zdravotní a kondiční cvičení se závěrečnou relaxací. Cílem bylo zjistit, zda má tato pohybová aktivita vliv na spokojenost se životem, na přístup k životu, lidem, a společnosti a na schopnost se soustředit.
|
|
Vytvoření a ověření výukového modelu na základě aquafitness programu pro posluchače kombinovaného studia Oddělení výchovy ke zdraví (PF JU).
MARŠÍKOVÁ, Iveta
Tato práce se zabývá vytvořením programu aquafitness a jeho ověřením v praxi. Skládá se ze šesti částí: V úvodu je objasněn důvod výběru zvoleného tématu. Teoretická část je spojena s rozborem použité literatury. Začátek analyzuje odborné pojmy jako je zdraví, zdravý životní styl, výchova ke zdraví a člověk a zdraví. Pokračuje významerm vodních aktivit pro lidský organismus. Vysvětluje původ aquafitness, jeho použití a druhy. Třetí část vymezuje cíle a úkoly práce. V praktické části je ověřen sestavený model výukového program na zvoleném vzorku studentů výchovy ke zdraví. Následně je zpracován metodický materiál pomocí DVD. Další část je věnována analýze výsledků a diskusi ke zjištěným faktům. Závěr obsahuje shrnutí praktické části a doporučení do praxe.
|
|
Tělesná výchova jako součást harmonického rozvoje osob s mentálním postižením (ověření pohybového programu na základní škole speciální)\\
HUTROVÁ, Kateřina
: Úkolem této práce bylo během 5 měsíců ověřit intervenční pohybový program pro mentálně postižené v Ústavu speciální péče v Blatné. Program na podporu rozvoje pohybových schopností a dovedností obsahoval jednoduché pohybové hry, psychomotorická a jógová cvičení. Losováním bylo vybráno 10 členů do kontrolní skupiny a 13 do skupiny experimentální, která se aktivně podílela na experimentu. Obě skupiny prošly vstupním a výstupním měřením, které obsahovalo několik standardizovaných motorických testů, pomocí nichž byl zjišťován vliv programu. Naměřené hodnoty byly zpracovány statistickými metodami a výsledky navzájem porovnány před a po aplikaci programu i mezi skupinami navzájem. Statistika potvrdila zlepšení u experimentální skupiny.
|
|
Ověření vlivu intervenčního pohybového programu na rozvoj osobnosti s mentálním postižením v Ústavu sociální péče Slatiňany
VOTÁPKOVÁ, Pavla
Bakalářská práce se ve své teoretické rovině zabývá tematikou mentálního postižení obecně, úžeji pak v souvislosti s pohybovými aktivitami. V praktické části práce byl ověřován již vytvořený intervenční pohybový program pro osoby s touto formou zdravotního postižení. Po dobu šestnácti týdnů byl aplikován na skupinu klientů Ústavu sociální péče se středně těžkým stupněm mentálního postižení a jeho účinek poté kvalitativně vyhodnocen dle výsledků testů motorické a sociální kompetence. Na základě těchto ukazatelů byl potvrzen pozitivní vliv programu na rozvoj osobnosti s mentálním postižením a zároveň ověřena možnost jeho realizace v podmínkách Ústavu sociální péče.
|
| |
|
Realizace pohybových činností v mateřské škole
DOLEŽALOVÁ, Iva
Bakalářská práce se zabývá významem a realizací pohybu předškolního dítěte v současném způsobu života, především v současné mateřské škole. V teoretické části se nachází informace o pohybu obecně, jeho významu pro fyzickou a psychickou zdatnost, stručná charakteristika pohybového ústrojí a nervového řízení hybnosti, vše je zakončeno stručným vývojem motoriky. Následuje popis pohybových schopností a dovedností a charakteristika pohybových aktivit ve vztahu k současnému předškolnímu vzdělávání. Posledním bodem je tepová frekvence u dětí předškolního věku a jejich reakce na pohybové zátěže. Praktická část pojednává o měření zmíněné tepové frekvence u dětí předškolního věku a o reakci na vybrané druhy organizace pohybových činností. V závěru práce je seznámení s výsledky výzkumu a doporučení vhodných způsobů realizace pohybových činností v mateřské škole.
|
|
Integrace osobnosti a podpora rozvoje zdraví u mentálně postižených jedinců pomocí pohybových aktivit
KURSOVÁ, Vlasta
V práci jsme hodnotili vliv intervenčního pohybového programu na rozvoj zdraví a integraci osob s mentálním postižením. Výzkumné šetření probíhalo v patnácti zařízeních Jihočeského kraje, jejichž klienty jsou lidé s mentálním postižením (základní školy speciální, speciální třídy při základních školách nebo speciální třídy při ústavech sociální péče pro mentálně postiženou mládež). Intervenční program směřoval k rozvoji pohybových schopností a dovedností žáků s mentálním postižením a k rozvoji jejich sociability. Zahrnoval jednoduchá herní, psychomotorická a jógová cvičení včetně základních hudebně rytmických aktivit. Šetření se zúčastnilo celkem 244 osob s mentálním postižením, pohybový program absolvovalo 149 jedinců ze sledovaného vzorku po dobu pěti měsíců (polovina školního roku). Stanovené hypotézy směřovaly do oblasti sledování ukazatelů motorické a sociální kompetence. Získaná data byla statisticky zpracována a vyhodnocena.
|
| |
|
Ověření intervenčního programu pro integraci osobnosti a rozvoj zdraví mentálně postižených pomocí pohybových aktivit ve Vodňanech.\\
DVOŘÁKOVÁ, Renata
Diplomová práce je zaměřena na ověření intervenčního programu, který byl aplikován po dobu pěti měsíců u dětí s mentálním postižením. V teoretické části jsem se zaměřila na problematiku života mentálně postižených. Přiblížila jsem podstatu integrace osobnosti, za jakých podmínek je výhodná, zmínila jsem vzdělávací systémy zaměřené na tělesnou výchovu a s tím spojený význam pohybových aktivit. Smyslem aplikovaného programu bylo zjistit, zda dojde ke zlepšení u motorických a sociálních ukazatelů. Abych dokázala úspěšnost cvičení, děti jsem testovala po roce znovu. Výsledky jsou statisticky významné a program měl na jedince pozitivní vliv.\\
|
|
Podpora rozvoje zdraví mentálně postižených pomocí pohybových aktivit (Tábor)\\
MORAVEC, Tomáš
V diplomové práci jsem se zabýval problémy mentálně postižených lidí a zařazením pohybových aktivit do týdenního režimu po dobu pěti měsíců. Výzkum probíhal v ÚSP Centrum zdravotně postižených KLÍČEK v Táboře {--} Záluží. Anamnestická data mi poskytl kompetentní pracovník ústavu. Následně byly stanoveny hypotézy motorické a sociální kompetence. Pomocí standardizovaných motorických testů jsem provedl otestování cvičenců. Program, který jsem použil, byl vytvořen na podporu rozvoje pohybových schopností a dovedností jedinců s mentálním postižením. Obsahoval jednoduchá pohybová cvičení, jógu s relaxačními prvky, psychomotorické hry. Vliv programu byl zjišťován vstupním a výstupním měřením a dále porovnáváním s daty kontrolní skupiny. Všechna získaná data byla statisticky zpracována a vyhodnocena.
|