Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 153 záznamů.  začátekpředchozí143 - 152další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Analýza mluvených projevů
NOVÁKOVÁ, Lucie
Tato diplomová práce si klade za cíl podat částečnou charakteristiku mluveného projevu vybraných věkových kategorií: žáci 9. třídy ZŠ, lidé ve věku 19-24 let, lidé ve věku 44-50 let a lidé ve věku 65 a více let a zároveň je porovnat mezi sebou v určitých oblastech. Práce obsahuje část teoretickou, která sleduje funkční prostě sdělovací styl obecně, neverbální projevy komunikace, suprasegmentální projevy řeči a vrstvy slovní zásoby. Praktická část obsahuje dvě kapitoly. První kapitola popisuje náležitosti a oblasti výzkumu. Druhá kapitola podává shrnující informace o specifiku mluvených projevů jednotlivých věkových kategorií a vzájemnou komparaci těchto skupin. Praktická část se zaměřuje na kvalitu vyjadřování, tzn. výstižnost, přesnost a jazykovou správnost. Také věnuje pozornost periferii slovní zásoby. ?
Jazyková analýza barokního historického textu
VESELÁ, Jaroslava
Tématem diplomové práce je jazyková analýza stanoveného úseku prvního dílu barokní kroniky Jana Františka Beckovského. V teoretické části je přiblížen život autora, shrnuta jeho díla a blíže představena samotná kronika Poselkyně starých příběhův českých I z roku 1700. Analýze byla podrobena hláskoslovná a lexikální rovina, která je dělena do několika tematických celků. Méně pozornosti bylo věnováno rovině morfologické a stylistické. Syntaktická stránka kroniky analyzována nebyla. Diplomová práce si klade za cíl postihnout základní hláskoslovné rysy jazyka vrcholného baroka a dále uvést specifika slovní zásoby textu z oboru historiografie.
Úroveň slovní zásoby u žáků na začátku 1. roč. základní školy
HANŽLOVÁ, Michala
Práce se zabývá vývojem reci s ohledem na jednotlivé jazykové roviny. Podrobneji se zameruje na rovinu lexikálne sémantickou, tedy na slovní zásobu u detí v jednotlivých vekových období, nejvíce se práce venuje úrovni slovní zásoby detí na pocátku 1. rocníku ZŠ. Výzkumná sonda byla provádena na zacátku školního roku na dvou základních školách, zjištuje stav slovní zásoby žáku v 1. rocníku. Dále jsou srovnáváni chlapci a dívky.
Profesní mluva a slang hudebníků
NYKRÝNOVÁ, Markéta
Tématem bakalářské práce je analýza profesní mluvy hudebníků. Hlavní důraz je kladen na různé způsoby obohacování slovní zásoby této profesní mluvy. Ta se obohacuje přejímáním cizích slov, sémantickým tvořením lexikálních jednotek (metafory, metonymie) a tvořením nových slov. Proto je pozornost soustředěna i na slovotvornou strukturu lexikálních jednotek. Dále u slov sledujeme přítomnost, nebo nepřítomnost expresivního příznaku. Cílem práce je přiblížit slovník profesní mluvy hudebníků z hlediska lingvistického. Nedílnou součástí práce je výkladový slovník pojmů užívaných hudebníky při výkonu jejich práce. Práce obsahuje také rejstřík nejužívanějších pojmů pro lepší orientaci v textu
Úroveň slovní zásoby u žáků na začátku 1. roč. základní školy
ŠAŠKOVÁ, Pavlína
Práce se zabývá vývojem řeči v jednotlivých jazykových rovinách. Podrobněji se zaměřuje na rovinu lexikálně sémantickou, tj. slovní zásobu u dětí v jednotlivých věkových období. Důraz klade na úroveň slovní zásoby dětí na začátku 1. ročníku ZŠ. Pomocí výzkumné sondy zjišťuje stav slovní zásoby žáků na počátku 1. ročníku ZŠ na dvou základních školách a obsahuje porovnání mezi nimi. Uvádí také metody učení a hry, prospěšné pro rozvoj slovní zásoby.
Slovní zásoba a anglicismy u dětí vyšších ročníků 2.st. ZŠ
URBÁNKOVÁ, Alena
Tato diplomová práce nahlíží na současný český jazyk z hlediska používání anglicismů u žáků osmých a devátých tříd II. stupně ZŠ. Zaměřuje se zejména na porozumění a použití některých hojně frekventovaných anglicismů. Práce obsahuje část teoretickou, která se obecně zabývá problematikou jazyka, obohacováním slovní zásoby a porovnává český jazyk s anglickým. Praktická část předkládá výsledky dotazníkového průzkumu, který byl proveden na čtyřech základních školách v České republice. Cílem výzkumu bylo zmapovat míru znalosti anglických výrazů mezi žáky osmých a devátých tříd základních škol. Dotazník se zabývá i postoji žáků k přejímání anglicismů do českého jazyka. Uvedeny jsou i příklady cvičení, jež se mohou používat při výuce cizích slov (hlavně anglicismů) v hodinách českého jazyka. Práce je zakončena shrnutím dosažených poznatků. Přílohy zahrnují plné znění dotazníku a cvičení zaměřené na anglicismy.
Úroveň slovní zásoby u žáků na začátku 1 tř. základní školy
VESELÁ, Lenka
Diplomová práce je zaměřena na zjištění úrovně slovní zásoby u žáků na začátku 1. ročníku základní školy. Nejprve vymezuje pojem řeč, význam řeči v životě člověka a vztah myšlení a řeči. Zabývá se vývojem řeči vzhledem k věku, otázkou školní zralosti, rozvojem řeči a jejím vyšetřováním. Pojednává o vyšetření a rozvoji slovní zásoby. Poukazuje na vliv sociálního prostředí na řeč. Pomocí Testu Jaroslava Jiráska zkoumá úroveň verbálního myšlení. Záznam popisu dějového obrázku dětmi a rozbor výsledků seznamuje s využíváním slovních druhů u žáků daného věku.
Studentský slang
HRUŠKOVÁ, Hana
Tématem bakalářské práce je analýza studentského slangu na pěti středních školách v Pelhřimově. Práce je rozdělena do dvou částí ? teoretické a praktické. V teoretické části se věnuji vývoji a struktuře národního jazyka a následně podávám stručnou charakteristiku slan-gu obecně a slangu studentského. V první části své práce se věnuji také tomu, jakými onoma-ziologickými postupy slangová pojmenování vznikají. V praktické části se zabývám získaným slangovým materiálem a jeho rozdělením z hlediska onomaziologického. Cílem práce je zachytit současný stav studentského slangu na pěti středních školách na Pelhřimovsku a jejich následné srovnání mezi sebou.
Jazyková výchova na malotřídní MŠ
VORÁČKOVÁ, Pavlína
Práce se zabývá postavením a významem jazykové výchovy v současném systému předškolního vzdělávání, sleduje zasahování jazykové výchovy do jednotlivých oblastí obsahu rámcově vzdělávacího programu předškolního vzdělávání, jazykové cíle vyvozené ze zjištěných poznatků, druhy činností probíhajících v mateřské škole. Na základě vztahu vyvozených cílů k jednotlivým jazykovým rovinám vymezuje jazykové kompetence dětí předškolního věku a metody používané k jejich rozvoji. Praktická část zjišťuje úroveň jazykové výchovy, vzhledem k jazykovým rovinám, u dětí předškolního věku v malotřídní mateřské škole.
Význam kontextu ve výuce slovní zásoby.
TVARŮŽKOVÁ, Monika
Cílem této diplomové práce je posoudit výuku slovní zásoby na základní škole z hlediska dvou odlišných přístupů {--} prvního, kdy slovní zásoba je prezentována izolovaně a druhého, kdy se žáci sami jakýmkoli způsobem snaží odvodit význam neznámé slovní zásoby z kontextu. Formou dílčích úkolů se prověřuje schopnost žáků orientovat se v textu a pochopit z kontextu význam neznámých slov a slovních spojení. Ta zní někdy zcela jinak ve větě než samotná {--} vytržená z kontextu. Oproti mechanickému osvojování ze seznamu, vede odvozování významu z kontextu k lepšímu aktivnímu používání slov a frází v jednotlivých komunikativních situacích. Hlavní roli hrají znalosti a předchozí jazykové zkušenosti žáků i náročnost slovní zásoby jako takové. Prověřování a posuzování obou metod vychází z praktického experimentu. Každá z metod je použita ve výuce jedné ze dvou paralelních tříd. Závěrečné zjištění, který z přístupů se ukázal být efektivnějším, je založeno na výsledcích testů. Zkoumané jsou vždy dvě paralelní třídy ve dvou ročnících. Dalším cílem je tedy zjistit, zda při osvojování slovní zásoby hraje svou roli také věk žáků.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 153 záznamů.   začátekpředchozí143 - 152další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.