|
Analýza českých překladů názvů raných anglických dramat (do r. 1850)
PECHOVÁ, Hana
Tato diplomová práce se zabývá českými překlady názvů anglických dramat vzniklých do roku 1850, tak jak jsou shromážděny v databázi KAPRADÍ. Z větší části jde o názvy překladů Shakespearových her, zastoupeny jsou však rozmanité tituly od středověkých moralit a mystérií až po drama romantické. Překlady názvů dramat jsou postupně analyzovány ze dvou hledisek: chronologického a žánrového. Práce se snaží potvrdit hypotézu, že titul překládaného díla odráží jednak dobu, v níž vznikl, jednak žánr, k němuž náleží. Vedle bohaté literárněvědné klasifikace titulů zapojuje i hledisko onomastické a uvažuje o titulu literárního díla rovněž jako o vlastním jménu.
|
|
Přínos operní reformy Richarda Wagnera pro následující generace
Vaculík Erlebachová, Zdeňka ; MÁROVÁ, Libuše (vedoucí práce) ; HAJÓSSYOVÁ, Magdaléna (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na osobnost Richarda Wagnera, na jeho tvorbu a operní reformu. Po seznámení s životopisnými daty umělce se práce zabývá vznikem a jednotlivými etapami hudebního festivalu a Festspielhausu v Bayreuthu. Nedílnou součástí této práce je snaha o postihnutí všech inspiračních zdrojů, které Wagnera dovedly až k reformě - od svých kolegů, hudebních skladatelů, přes formální hudební struktury po ispirace dramatem a mytologií. Hlavní důraz je v této práci kladen na samotnou reformu, která úzce souvisí s teoretickými díly Richarda Wagnera a kterou následně uplatňuje ve svých operách., které jsou zde z tohoto hlediska podrobně rozebrány. Dále se práce zaměřuje na řadu hudebních skladatelů, které reforma Richarda Wagnera ovlivnila a ispirovala je v jejich operní i instrumentální tvorbě. Závěrem práce je shrnutí přínosu Wagnerovy operní reformy.
|
| |
|
Romeo a Julie. Kontext a inspirace.
PFEIFEROVÁ, Tereza
Bakalářská práce je zaměřena na analýzu Shakespearovy tragédie Romeo a Julie. Především se jedná o zaměření se na jevy, které Shakespeara ovlivnily, tedy především na jeho dobu, vzdělání a umělecké práce jiných autorů.
|
|
Dramatické umění a problematika loutkového divadla
REMIŠ, David
Tato bakalářská práce je věnovaná, především prozkoumání povahy a hranic loutkového divadla. Představují se zde základní shody a diference mezi loutkovým divadlem a činohrou. Teoretickou oporou práce jsou texty Otakara Zicha, Petra Bogatyreva a Jiřího Veltruského, které jsou věnovány problematice loutkového divadla.
|
|
Dramatická výchova z pohledu učitele
KRATOCHVÍLOVÁ, Adéla
Diplomová práce popisuje výuku dramatické výchovy v Českých Budějovicích. Konkrétně se zabývá zájmovou činností na prvním stupni základních škol. Zkoumá, jak hodiny dramatické výchovy probíhají a jak mohou ovlivňovat osobnostní rozvoj žáků. Zabývá se také osobností učitelů, a to zejména jejich sebereflexí.
|
|
Teorie dramatu a její aplikace ve vybraných dílech
RAICHLOVÁ, Denisa
Předkládaná bakalářská práce se zabývá teorií dramatu a její aplikací ve vybraných dílech. Zaměřuje se na Aristotelovu Poetiku, zejména pak na kapitoly o tragédii. Teoretická část se zabývá jednotlivými prvky dramatu, stavbou dramatu, jeho dějinami a hlavními dramatickými žánry. Ve druhé, praktické části práce se srovnává klasická tragédie Král Oidipús od Sofokla a selské hry z období venkovského realismu, kterými jsou Vojnarka od Aloise Jiráska, Maryša od bratří Mrštíků a Gazdina roba od Gabriely Preissové. V této části práce je vyznačeno, nakolik srozumitelně či jednoznačně je Aristotelova teorie uplatněna v dílech z období 19. století ve srovnání s texty ze starověkého Řecka.
|
|
Dramatická a publicistická činnost Otokara Fischera
KERHARTOVÁ, Lucie
Diplomová práce se věnuje osobnosti Otokara Fischera a jeho vztahu k divadlu a publicistice. Významné bylo jeho působení v Národním divadle, proto je tomuto tématu věnována jedna z kapitol. Taktéž nelze opominout samotnou Fischerovu dramatickou tvorbu a jeho příspěvky v dobových periodikách, s nimiž se aktivně podílel na utváření moderní kultury 1. poloviny 20. století.
|
|
Pohádka a divadlo v mateřské škole
ŠILHAVÁ, Iveta
Bakalářská práce je zaměřená na práci s pohádkou a divadlem v mateřské škole. Teoretická část se zabývá pojmy dětská literatura, přičemž jsou zde specifikovány její jednotlivé žánry. Jsou zde popsány druhy pohádky (lidová, autorská, apod.) a význam literatury pro rozvoj osobnosti dítěte. Dále také, jak vztah dítěte ke čtení může být ovlivněn rodinným prostředím. V praktické části je znázorněno, jak udělat pohádku zajímavější a vzbudit tak u dětí větší zájem k její četbě. Je zde popsána práce s konkrétní skupinou dětí v mateřské škole v Jihlavě, praktické příklady práce s pohádkou pomocí her, dramatizací, práce s loutkami, hudební výchovy či výtvarné výchovy. Dotazníkovým šetřením je dále zjišťováno, jak a zda vůbec rodiče čtou dětem pohádky, a jaký druh literatury nejčastěji volí. Výzkum obsahuje i rozhovor s dětmi. Cílem je zjistit, jaké pohádky děti upřednostňují, a jak se jejich názor na pohádku liší od odpovědí rodičů.
|
|
Dramatická výchova ve volnočasových střediscích pro matky s dětmi a její vliv na rozvoj kreativity dítěte
DOMINOVÁ, Lucie
Bakalářská práce pojednává o vlivu dramatické výchovy na tvořivost dítěte navštěvujícího volnočasové zařízení. První část práce je zaměřena na stručnou historii dramatu, jeho složek a žánrů. Práce se také věnuje srovnání dramatu a dramatické výchovy, dramatické výchově a jejím vlivům na osobnost dítěte. Popisuje osobnost pedagoga volnočasového zařízení, rodiče a dítěte. Praktická část je zaměřena na jednu z činností Domu dětí a mládeže v Jindřichově Hradci Baby klub. Baby klub se věnuje aktivitám rodičů a dětí batolecího a předškolního věku a umožňuje jim trávit produktivně jejich společný volný čas. Práce dále popisuje některé z aktivit a jejich vliv na dítě, rodiče a pedagoga. Je zde kladen důraz na důležitost všech volnočasových zařízení a aktivit, které podporují tvořivost dětí a formují jejich osobnost.
|