Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,173 záznamů.  začátekpředchozí1133 - 1142dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití výtvarné tvorby ve volném čase dětí
CHLOUPKOVÁ, Eva
Volný čas dětí můžeme charakterizovat jako dobu, kdy si svobodně vybírají druh činností, které se budou věnovat. Ve výtvarné tvorbě to může být kreslení, modelování, stříhání, lepení a skládání. Využívají tedy materiály jako je papír, modelovací hmotu, tempery, vodové barvy, pastelky, látky, špejle atd. Každé věkové období je něčím specifické a tím se i liší nároky na jedince. Činnostmi a jejich realizací můžeme zjistit, jestli vývoj dítěte odpovídá jeho vrstevníkům.
Povědomí žáků 1. a 2. tříd 1. stupně základních škol o etologii psů
PETŘÍKOVÁ, Šárka
ABSTRAKT V dnešní době se čím dál častěji setkáváme s informací, že dítě bylo napadeno psem. Média nás neustále informují o tzv. bojových plemenech a jejich útoky na člověka. Počet psů v domácnostech výrazně stoupá a společně s tím stoupá i riziko poranění dítěte naším čtyřnohým společníkem. Tato situace vyžaduje řešení. Média z útoku obviňují zvíře, bohužel velmi často není viníkem pes, ale ani dítě. Diplomová práce na téma ?Povědomí žáků 1. a 2. tříd 1. stupně základních škol o etologii psů? vychází z praktických zkušeností autorky s objektivní realitou. Sama autorka, která se psům věnuje více jak 15 let, se zde snaží zachytit míru znalostí dětí mladšího školního věku o vrozeném chování našich čtyřnohých domácích ?mazlíčků?. Prostřednictvím vlastního výzkumu, uskutečněného formou standardizovaných dotazníků na vybraných základních školách v jihočeském regionu (v celkovém počtu 284 respondentů) odhaluje primární chyby, kterých se tyto děti dopouštějí v kontaktu se psem vlastním i cizím. Teoretická část diplomové práce se věnuje společnému soužití dětí (resp. lidí) a psů. Jednotlivé kapitoly jsou zaměřené na historický vývoj psa domácího, na soužití lidí a psů a komunikační signály, které k sobě vysílají, ale také na vliv psa na psychiku dítěte. Z výzkumu vyplynuly výrazné nedostatky ve znalostech dětí, týkající se vrozeného chování psa. Díky této neznalosti děti nedokáží adekvátně reagovat na signál vyslaný psem a hrozí tak vznik rizikové situace mezi dítětem a psem. Na danou problematiku se autorka v závěru práce snaží navrhnout praktická doporučení, která by mohla sloužit jako podklad pro tvorbu nového výukového programu, zaměřeného na prevenci úrazů způsobených útokem psa na dítě.
Percepce seniorů dětmi mladšího školního věku (10 - 12 let)
KARPÍŠKOVÁ, Michaela
Diplomová práce se zabývá vztahy mezi dětmi a seniory. Práce je zaměřena na vnímání seniorů dětmi mladšího školního věku. Teoretická část je věnována charakteristice dětí mladšího školního věku a dětským vztahům. Je zde přiblíženo téma seniorů a jejich postavení ve společnosti. Dále jsou popisovány vztahy mezi dětmi a seniory, zejména pak vztahy mezi prarodiči a vnoučaty. Nedílnou součástí diplomové práce je dětská kresba, pomocí níž děti vyjadřovaly své vztahy ke starým lidem v praktické části diplomové práce. Z tohoto důvodu je dětské kresbě věnována poslední kapitola teoretické části. V praktické části je zkoumáno, jaký pohled mají na seniory děti ve věku 10 ? 12 let. Pomocí výkresů a dotazníků bylo vyhodnoceno, jaké atributy a vlastnosti děti starým lidem přisuzují.
Psychosociální dopady používání mobilních telefonů u dětí ve věku do 12 let
TROUPOVÁ, Miriam
Tématem této diplomové práce jsou {\clq}qPsychosociální dopady používání mobilních telefonů u dětí ve věku do 12 let``. Děti představují v souvislosti s používáním mobilních telefonů ohroženou skupinu, jelikož jsou ve srovnání s dospělými náchylnější ke vzniku nežádoucího chování. Česká veřejnost {--} laická ani odborná {--} však dosud této problematice nevěnovala dostatečnou pozornost. Cílem této práce bylo zmonitorovat postoje dětí k mobilním telefonům, způsob a rozsah jejich využívání. V neposlední řadě bylo také cílem popsat postoje poskytovatelů mobilních služeb, tedy mobilních operátorů, k dětským zákazníkům. Byla rovněž provedena analýza trhu zaměřená na zmonitorování nabídky produktů a služeb vhodných pro děti. První část práce popisuje současnou situaci v České republice a je doplněna statistickými údaji o počtech mobilních telefonů v ČR. Jsou zde zmíněna specifika dětské skupiny uživatelů mobilních telefonů a také rizika, která s používáním mobilních telefonů souvisejí, jako je například závislost na mobilech nebo nomofobie, strach ze ztráty signálu a nedostupnosti. V dalších kapitolách je popsán provedený výzkum, cíle práce, hypotézy a metodika výzkumu. Výsledky jsou znázorněny v grafické formě. Za nimi následují výsledky analýzy trhu a vyjádření odborníků k problematice, metodice a samotnému výzkumu. Poslední částí práce je diskuse k metodice a výsledkům výzkumu. Výsledky výzkumu jsou porovnány a diskutovány také ve vztahu k literatuře.
Porovnání znalostí o prevenci dopravních úrazů u dětí na základních školách
ŠESTÁK, Milan
Porovnání znalostí o prevenci dopravních úrazů u dětí na základních školách. Reconciliation of knowledge on primary school children traffic injury prevention Svou práci jsem věnoval problematice se kterou se každý den setkávám ve svém pracovním prostředí. Úrazy dětí jsou stále celospolečenským zdravotně sociálním problémem. Děti mohou být zraněni jako chodci, cyklisti či jako spolujezdci v motorovém vozidle. Traumatická situace zasahuje rodiny a blízké obětí, kteří potřebují pomoc. Již 24 let pracuji u dopravní policie ČR a zabývám se dopravní výchovou mezi kterou patří také prevence a výchova dětí školního věku. Vybral jsem si toto téma, protože již ve své bakalářské práci jsem se podobným tématem zabýval a ve svém pracovním životě se často s dopravními úrazy setkávám. A to s úrazy nejen dospělých, ale dětí. Má diplomová práce je zaměřena na porovnání znalostí o prevenci dopravních úrazů u dětí na základních školách v jižních Čechách a provedení analýzy realizace preventivních aktivit (primární úrazové prevence v oblasti dopravních úrazů) na sledovaných základních školách. Za účelem zjištění cílů práce byl realizován kvalitativní výzkum. K ověření mých hypotéz jsem si zvolil jako techniku sběru dat dotazníkové šetření. Hodnocení výsledků odpovědí dětí bylo provedeno z hodnotitelného vzorku 338 dotazníků. Hodnocení výsledků pedagogů bylo provedeno ze vzorku 11 anketních lístků. Výsledky odpovědí byly znázorněny v jednotlivých grafech, které je možno porovnat. Nepodařilo se potvrdit hypotézu, že děti na vybraných základních školách sídlících v Českých Budějoviccích mají vyšší znalosti o prevenci dopravních úrazů, než děti na vybraných základních školách sídlících mimo České Budějovice. Analýza realizace preventivních aktivit (primární úrazové prevence v oblasti dopravních úrazů) na sledovaných základních školách je pak samostatnou částí a hypotézu, že by bylo realizováno více preventivních aktivit na základních školách sídlících v Českých Budějovicích nepotvrdila. Výsledky mé práce by měli přispět k lepší informovanosti pedagogů, rodičů a dětí, edukaci pedagogů, rodičů a dětí, ale i dalších zainteresovaných pracovníků. Zvláště bych kladl důraz na prohlubování znalostí dětí v oblastech, které děti neznaly.
Primární prevence v péči o chrup
ZELENKOVÁ, Kateřina
Téma primární prevence v péči o chrup jsem si vybrala, protože mě zaujalo a myslím si, že je velmi aktuální. Péče o chrup se neustále rozvíjí a výzkumy poskytují stále nové trendy v této oblasti. Pro lékaře i pacienty je náročné sledovat tento vývoj a zaznamenávat všechny novinky. Primární prevence v péči o chrup je soubor opatření, která provádíme, abychom zamezili vzniku onemocnění zubů a okolních tkání. Za primární prevenci je možné považovat zdravotní výchovu, zubní hygienu a dodržování zásad správné výživy. Výzkum byl zaměřen na rodiče malých dětí, které teprve získávají vztah k péči o svůj chrup a důsledná výchova může ovlivnit jejich přístup na celý život. Cílem mojí práce bylo {\clq}qZjistit informovanost rodičů o prevenci onemocnění chrupu u dětí`` a {\clq}qZjistit přístup rodičů k prevenci onem. chrupu u dětí``. Pro naplnění cílů jsem použila techniky dotazníků. Výzkumným souborem byli rodiče dětí z mateřských škol v Českých Budějovicích. Výzkum byl založen na třech hypotézách: {\clq}qRodiče mají informace o prevenci onemocnění chrupu u svých dětí``, {\clq}qRodiče učí své děti , jak má správně probíhat hygiena zubů`` a {\clq}qRodiče se svými dětmi navštěvují zubního lékaře do 3 let věku``. Všechny tři hypotézy se částečně potvrdily. Informovanost rodičů by se měla zaměřit především na základní pomůcky pro čištění, zvládání techniky čištění zubů a preventivní prohlídky. Tyto informace by měly být poskytovány jak zdravotníky ordinaci zubního a dětského lékaře tak prostřednictvím letáků, časopisů, preventivních programů nebo televiních pořadů. Rodiče by měly pečovat o zuby svých dětí již od kojeneckého věku, vhodně je motivovat k péči o své zuby, vyhledávat si nové informace a pravidleně navštěvovat se svými dětmi zubního lékaře. Oba cíle byly splněny. Výsledky tohoto výzkumu by mohly být v praxi použity jako základ pro další výzumy nebo posloužit jako podklad pro vytvoření informačních materiálů či programů na podporu primární prevence v péči o chrup. O výsledcích výzkumu budou informovány mateřské školky, ve kterých výzkum probíhal. Ty mohou získané informace použít pro vytvoření nebo zlepšení programů stomatologické prevence.
Vývojové tendence kriminality dětí a mládeže v klatovském okrese
DUSPIVOVÁ, Jana
Tématem mé diplomové práce je kriminalita dětí a mládeže. Problematika kriminality dětí a mládeže je velmi složitá. Podmínky pro vznik sociálně patologických jevů a kriminality jsou v současné době poměrně snadné. Otázky kriminality dětí a mládeže jsou stále častěji diskutovány nejen odborníky, ale i širokou veřejností. Cílem mé diplomové práce je nastínit problematiku vývoje kriminality dětí a mládeže v klatovském okrese. Získané poznatky pak využít k další činnosti v rámci prevence a cílené péče o rizikové jedince. V teoretické části se věnuji především vývoji kriminality na území České republiky a faktorům, které ji ovlivňují. Prováděný výzkum v praktické části diplomové práce je ze sociologického hlediska výzkumem kvantitativním. Použitými výzkumnými metodami jsou metoda dotazníku a metoda sekundární analýzy dat a modelové kasuistiky. Výzkumný soubor tvoří děti a mladiství žijící v okrese Klatovy. Hlavním kritériem pro zařazení do výzkumného souboru je trvalé bydliště respondenta v okrese Klatovy a věk do 18 let. Respondenti byli vybráni metodou náhodného stratifikovaného výběru. Výzkum probíhal v období ledna až března roku 2009. Byly stanoveny tyto hypotézy: Hypotéza 1: Ve městech je vyšší kriminalita dětí a mládeže než na vesnici. Hypotéza 2: Sociálně patologické jevy jsou průvodním jevem kriminality dětí a mládeže. Hypotéza 3: Kriminalita v klatovském okrese má u dětí vzestupný trend oproti kriminalitě mladistvých. Domnívám se, že všechny tři hypotézy byly potvrzeny. Podle údajů OSPOD se můžeme domnívat, že dochází k nárůstu výchovných problémů a následně tím i k pozvolnému nárůstu v oblasti trestných činů. Podíváme-li se na vývoj trestné činnosti dětí v klatovském okrese za roky 2004 až 2008, zjistíme, že bychom rok 2007 mohli nazvat rokem, kdy bylo zaznamenáno nejméně sledovaných trestných činů. U mladistvých v klatovském okresu můžeme zaznamenat pozvolný klesající vývojový trend. Celkový vývoj kriminality dětí v posledním období bychom mohli nazvat mírně stoupajícím a u mladistvých pozvolna klesajícím.
Výskyt vybraného rizikového chování u žáků základních škol v okresech Louny a České Budějovice
NOVÁKOVÁ, Eva
Rizikové chování je považováno za jeden z velmi významných problémů současného společenského vývoje. Neustále se dynamicky vyvíjí a způsoby dosud uplatňované při jeho řešení většinou nelze hodnotit jako účinné. Toto konstatování se vztahuje nejen k České republice, ale na celou současnou společnost, jedná se tedy o problém celosvětový. Rizikové chování zahrnuje širokou škálu problémů, které tvoří zejména u dětí a mládeže výrazné společenské, zdravotní, ale i ekonomické riziko. Rizikové chování dětí a mládeže představuje v dnešní době velké riziko, kterým se zabývá mnoho odborníků. Tento neustále se vyvíjející problém je v dnešní společnosti velmi aktuální a často diskutovaný, je zapotřebí věnovat mu více pozornosti a dbát též na jeho prevenci. Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Pro teoretickou část jsem využila poznatků z prostudované odborné literatury a dalších materiálů a zdrojů. Pro výzkum jsem zvolila kvantitativní metodu výzkumu, metodu dotazování, techniku sběru dat prostřednictvím dotazníku. V dotazníku byly použity otázky uzavřené, polootevřené, otázky kontrolního charakteru a dále otázky, jejichž hodnocení proběhlo za pomoci hodnotící škály. Výzkumný soubor pro dotazníkové šetření tvořili žáci navštěvující 9. třídy základních škol v okresech České Budějovice a Louny. Celkem bylo rozdáno a vyplněno 593 dotazníků z obou okresů (404 dotazníků za okres České Budějovice a 189 dotazníků za okres Louny). Cílem výzkumu bylo zmapovat výskyt vybraného rizikového chování u žáků 9. tříd základních škol v okresech České Budějovice a Louny, získaná data následně zpracovat a vzájemně komparovat. Dále pak zjistit zdroje informací o vybraných formách rizikového chování a míru, do které mohou působit tyto zdroje informací pro žáky 9. tříd základních škol v okresech České Budějovice a Louny motivačně pro jejich aktivní zapojení do vybraných forem rizikového chování. Pro dosažení výše uvedených cílů byly stanoveny následující hypotézy: H1: Vybrané rizikové chování se ve větší míře vyskytuje u žáků základních škol v okrese Louny. H2: Informace získané z médií, internetu a od kamarádů jsou pro žáky 9. tříd základních škol okresů České Budějovice a Louny více motivující k jejich aktivnímu zapojení do vybraných forem rizikového chování oproti informacím získaným ze školy, rodiny, přednášek a besed. Výsledky této práce mohou sloužit jako informační materiál pro ředitele a pedagogy k lepší informovanosti o dané problematice na vybraných základních školách v okresech České Budějovice a Louny, dále jako podklad pro zefektivnění primární prevence na daných školách (výsledky budou použity pro zpracování Minimálního preventivního programu), nebo jako materiál sloužící pro potřeby výuky a dalšího výzkumu.
Názory dětí na tradiční systém rodiny
KOVÁROVÁ, Michaela
Stejně jako v ostatních modernizovaných společnostech prochází instituce rodiny v České republice v posledních padesáti letech natolik zásadní transformací, že se objevuje otázka, zda lze ještě o rodině v tradičním smyslu vůbec hovořit. Tradiční rodina se v současné době stává uspořádáním života spíše už jen u menšiny lidí v České republice. Více než jedna třetina narozených dětí se rodí mimo manželství a mnohdy s nezřejmým statutem otce. Polovina uzavíraných manželství se rozvádí. Dalo by se říci, že se stává čím dál tím rozšířenějším dlouhodobě život bez partnera a dětí. To vše se děje na úkor tradiční rodiny. Teoretická část práce byla zaměřena na rodinu, její definici, funkce, formy partnerského soužití, krize a konflikty v rodině a jejich následky a na rozpad rodiny a jeho následky. Cílem práce bylo zjistit názory dětí z českobudějovických základních a středních škol na tradiční systém rodiny. Tento cíl byl splněn. Výzkum byl uskutečněn pomocí metody dotazování provedené technikou dotazníku. Výzkumný soubor tvořili žáci 9. tříd základních škol a studenti maturitních ročníků středních škol v Českých Budějovicích. Ve výzkumu jsem si stanovila tyto hypotézy: {\clqq}Existují rozdíly v názorech žáků 9. tříd ZŠ a studentů maturitních ročníků SŠ.``, {\clqq}Žáci 9. tříd ZŠ i studenti maturitních ročníků SŠ preferují manželství před jinými formami rodinného uspořádání.``, {\clqq}Žáci 9. tříd ZŠ i studenti maturitních ročníků SŠ preferují tradiční rodinu před jinými formami rodinného uspořádání.`` Všechny tři hypotézy byly výzkumem potvrzeny. Práce by měla posloužit jako zdroj informací pro sociální pracovníky, soudce, pedagogické pracovníky, studenty a jiné zájemce o rodinnou problematiku.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 1,173 záznamů.   začátekpředchozí1133 - 1142dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.