Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,168 záznamů.  začátekpředchozí1133 - 1142dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Primární prevence v péči o chrup
ZELENKOVÁ, Kateřina
Téma primární prevence v péči o chrup jsem si vybrala, protože mě zaujalo a myslím si, že je velmi aktuální. Péče o chrup se neustále rozvíjí a výzkumy poskytují stále nové trendy v této oblasti. Pro lékaře i pacienty je náročné sledovat tento vývoj a zaznamenávat všechny novinky. Primární prevence v péči o chrup je soubor opatření, která provádíme, abychom zamezili vzniku onemocnění zubů a okolních tkání. Za primární prevenci je možné považovat zdravotní výchovu, zubní hygienu a dodržování zásad správné výživy. Výzkum byl zaměřen na rodiče malých dětí, které teprve získávají vztah k péči o svůj chrup a důsledná výchova může ovlivnit jejich přístup na celý život. Cílem mojí práce bylo {\clq}qZjistit informovanost rodičů o prevenci onemocnění chrupu u dětí`` a {\clq}qZjistit přístup rodičů k prevenci onem. chrupu u dětí``. Pro naplnění cílů jsem použila techniky dotazníků. Výzkumným souborem byli rodiče dětí z mateřských škol v Českých Budějovicích. Výzkum byl založen na třech hypotézách: {\clq}qRodiče mají informace o prevenci onemocnění chrupu u svých dětí``, {\clq}qRodiče učí své děti , jak má správně probíhat hygiena zubů`` a {\clq}qRodiče se svými dětmi navštěvují zubního lékaře do 3 let věku``. Všechny tři hypotézy se částečně potvrdily. Informovanost rodičů by se měla zaměřit především na základní pomůcky pro čištění, zvládání techniky čištění zubů a preventivní prohlídky. Tyto informace by měly být poskytovány jak zdravotníky ordinaci zubního a dětského lékaře tak prostřednictvím letáků, časopisů, preventivních programů nebo televiních pořadů. Rodiče by měly pečovat o zuby svých dětí již od kojeneckého věku, vhodně je motivovat k péči o své zuby, vyhledávat si nové informace a pravidleně navštěvovat se svými dětmi zubního lékaře. Oba cíle byly splněny. Výsledky tohoto výzkumu by mohly být v praxi použity jako základ pro další výzumy nebo posloužit jako podklad pro vytvoření informačních materiálů či programů na podporu primární prevence v péči o chrup. O výsledcích výzkumu budou informovány mateřské školky, ve kterých výzkum probíhal. Ty mohou získané informace použít pro vytvoření nebo zlepšení programů stomatologické prevence.
Vývojové tendence kriminality dětí a mládeže v klatovském okrese
DUSPIVOVÁ, Jana
Tématem mé diplomové práce je kriminalita dětí a mládeže. Problematika kriminality dětí a mládeže je velmi složitá. Podmínky pro vznik sociálně patologických jevů a kriminality jsou v současné době poměrně snadné. Otázky kriminality dětí a mládeže jsou stále častěji diskutovány nejen odborníky, ale i širokou veřejností. Cílem mé diplomové práce je nastínit problematiku vývoje kriminality dětí a mládeže v klatovském okrese. Získané poznatky pak využít k další činnosti v rámci prevence a cílené péče o rizikové jedince. V teoretické části se věnuji především vývoji kriminality na území České republiky a faktorům, které ji ovlivňují. Prováděný výzkum v praktické části diplomové práce je ze sociologického hlediska výzkumem kvantitativním. Použitými výzkumnými metodami jsou metoda dotazníku a metoda sekundární analýzy dat a modelové kasuistiky. Výzkumný soubor tvoří děti a mladiství žijící v okrese Klatovy. Hlavním kritériem pro zařazení do výzkumného souboru je trvalé bydliště respondenta v okrese Klatovy a věk do 18 let. Respondenti byli vybráni metodou náhodného stratifikovaného výběru. Výzkum probíhal v období ledna až března roku 2009. Byly stanoveny tyto hypotézy: Hypotéza 1: Ve městech je vyšší kriminalita dětí a mládeže než na vesnici. Hypotéza 2: Sociálně patologické jevy jsou průvodním jevem kriminality dětí a mládeže. Hypotéza 3: Kriminalita v klatovském okrese má u dětí vzestupný trend oproti kriminalitě mladistvých. Domnívám se, že všechny tři hypotézy byly potvrzeny. Podle údajů OSPOD se můžeme domnívat, že dochází k nárůstu výchovných problémů a následně tím i k pozvolnému nárůstu v oblasti trestných činů. Podíváme-li se na vývoj trestné činnosti dětí v klatovském okrese za roky 2004 až 2008, zjistíme, že bychom rok 2007 mohli nazvat rokem, kdy bylo zaznamenáno nejméně sledovaných trestných činů. U mladistvých v klatovském okresu můžeme zaznamenat pozvolný klesající vývojový trend. Celkový vývoj kriminality dětí v posledním období bychom mohli nazvat mírně stoupajícím a u mladistvých pozvolna klesajícím.
Výskyt vybraného rizikového chování u žáků základních škol v okresech Louny a České Budějovice
NOVÁKOVÁ, Eva
Rizikové chování je považováno za jeden z velmi významných problémů současného společenského vývoje. Neustále se dynamicky vyvíjí a způsoby dosud uplatňované při jeho řešení většinou nelze hodnotit jako účinné. Toto konstatování se vztahuje nejen k České republice, ale na celou současnou společnost, jedná se tedy o problém celosvětový. Rizikové chování zahrnuje širokou škálu problémů, které tvoří zejména u dětí a mládeže výrazné společenské, zdravotní, ale i ekonomické riziko. Rizikové chování dětí a mládeže představuje v dnešní době velké riziko, kterým se zabývá mnoho odborníků. Tento neustále se vyvíjející problém je v dnešní společnosti velmi aktuální a často diskutovaný, je zapotřebí věnovat mu více pozornosti a dbát též na jeho prevenci. Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Pro teoretickou část jsem využila poznatků z prostudované odborné literatury a dalších materiálů a zdrojů. Pro výzkum jsem zvolila kvantitativní metodu výzkumu, metodu dotazování, techniku sběru dat prostřednictvím dotazníku. V dotazníku byly použity otázky uzavřené, polootevřené, otázky kontrolního charakteru a dále otázky, jejichž hodnocení proběhlo za pomoci hodnotící škály. Výzkumný soubor pro dotazníkové šetření tvořili žáci navštěvující 9. třídy základních škol v okresech České Budějovice a Louny. Celkem bylo rozdáno a vyplněno 593 dotazníků z obou okresů (404 dotazníků za okres České Budějovice a 189 dotazníků za okres Louny). Cílem výzkumu bylo zmapovat výskyt vybraného rizikového chování u žáků 9. tříd základních škol v okresech České Budějovice a Louny, získaná data následně zpracovat a vzájemně komparovat. Dále pak zjistit zdroje informací o vybraných formách rizikového chování a míru, do které mohou působit tyto zdroje informací pro žáky 9. tříd základních škol v okresech České Budějovice a Louny motivačně pro jejich aktivní zapojení do vybraných forem rizikového chování. Pro dosažení výše uvedených cílů byly stanoveny následující hypotézy: H1: Vybrané rizikové chování se ve větší míře vyskytuje u žáků základních škol v okrese Louny. H2: Informace získané z médií, internetu a od kamarádů jsou pro žáky 9. tříd základních škol okresů České Budějovice a Louny více motivující k jejich aktivnímu zapojení do vybraných forem rizikového chování oproti informacím získaným ze školy, rodiny, přednášek a besed. Výsledky této práce mohou sloužit jako informační materiál pro ředitele a pedagogy k lepší informovanosti o dané problematice na vybraných základních školách v okresech České Budějovice a Louny, dále jako podklad pro zefektivnění primární prevence na daných školách (výsledky budou použity pro zpracování Minimálního preventivního programu), nebo jako materiál sloužící pro potřeby výuky a dalšího výzkumu.
Názory dětí na tradiční systém rodiny
KOVÁROVÁ, Michaela
Stejně jako v ostatních modernizovaných společnostech prochází instituce rodiny v České republice v posledních padesáti letech natolik zásadní transformací, že se objevuje otázka, zda lze ještě o rodině v tradičním smyslu vůbec hovořit. Tradiční rodina se v současné době stává uspořádáním života spíše už jen u menšiny lidí v České republice. Více než jedna třetina narozených dětí se rodí mimo manželství a mnohdy s nezřejmým statutem otce. Polovina uzavíraných manželství se rozvádí. Dalo by se říci, že se stává čím dál tím rozšířenějším dlouhodobě život bez partnera a dětí. To vše se děje na úkor tradiční rodiny. Teoretická část práce byla zaměřena na rodinu, její definici, funkce, formy partnerského soužití, krize a konflikty v rodině a jejich následky a na rozpad rodiny a jeho následky. Cílem práce bylo zjistit názory dětí z českobudějovických základních a středních škol na tradiční systém rodiny. Tento cíl byl splněn. Výzkum byl uskutečněn pomocí metody dotazování provedené technikou dotazníku. Výzkumný soubor tvořili žáci 9. tříd základních škol a studenti maturitních ročníků středních škol v Českých Budějovicích. Ve výzkumu jsem si stanovila tyto hypotézy: {\clqq}Existují rozdíly v názorech žáků 9. tříd ZŠ a studentů maturitních ročníků SŠ.``, {\clqq}Žáci 9. tříd ZŠ i studenti maturitních ročníků SŠ preferují manželství před jinými formami rodinného uspořádání.``, {\clqq}Žáci 9. tříd ZŠ i studenti maturitních ročníků SŠ preferují tradiční rodinu před jinými formami rodinného uspořádání.`` Všechny tři hypotézy byly výzkumem potvrzeny. Práce by měla posloužit jako zdroj informací pro sociální pracovníky, soudce, pedagogické pracovníky, studenty a jiné zájemce o rodinnou problematiku.
Výskyt vybraného rizikového chování u dětí z hlediska genderu.
MÁCHALOVÁ, Lenka
Abstrakt Problematika rizikového chování u dospívajících se stále častěji dostává do popředí sledovanosti široké veřejnosti. Problém rizikového chování u dětí, dospívajících či mládeže je velmi aktuální, a to nejen v České republice, ale na celém světě, je tedy celosvětovým problémem, a představuje v dnešní době závažný společenský problém, kterým se zabývá mnoho odborníků z řad psychologů, psychiatrů, pedagogů, zdravotníků, politiků a dalších zúčastněných institucí, WHO. Zveřejňované výsledky výzkumů poukazují na neklesající výskyt rizikového chování, posouvání do nižší věkové hranice a nabývání na četnosti. V současné době je stále patrnější výskyt rizikového chování, kde dochází k základním posunům z hlediska genderové rovnosti, kdy se dívky a chlapci zapojují do rizikového chování s rozdílnými okolnostmi a výskytem. Na toto téma existuje řada výzkumů, avšak nepostihuje plně rizikové chování například v návaznosti na informační technologie, mobilní telefony a užívání návykových látek. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou popsané vybrané formy rizikového chování u dětí a genderová problematika. V praktické části je zvolena kvantitativní metoda výzkumu, metoda dotazování, technika sběru dat pomocí dotazníku. Výzkumný soubor pro dotazníkové šetření tvořili žáci navštěvující 7. {--} 9. třídy základních škol v Jihočeském kraji. Cílem diplomové práce bylo zjistit výskyt vybraného rizikového chování u dětí z hlediska genderu a zmapovat rozdíly z hlediska problematiky genderu. Byly stanoveny 4 hypotézy. H1: Chlapci jsou více ohroženou skupinou ve výskytu rizikového chování v souvislosti s alkoholem než dívky. H2: U chlapců je vyšší riziko v souvislosti s užíváním nelegálních drog než u dívek. H3: Chlapci jsou ohroženější ve výskytu rizikového chování v souvislosti s návykovým chováním vztahujícímu se k virtuálnímu prostředí. H4: Dívky jsou více ohroženy v návaznosti na komunikační technologii. Diplomová práce může být využita jako informační přehled vybraného rizikového chování u dětí a genderové problematiky. Výsledky výzkumu mohou posloužit jako informační materiál pro laickou veřejnost, pro děti a dospívající, pro rodiče a další odborníky (protidrogové koordinátory, metodiky školní prevence, aj.) a v neposlední řadě pro potřeby výuky či jako podklady pro další výzkumnou činnost. Dále mohou výsledky výzkumu posloužit k bližšímu určení vhodných preventivních programů. Z tohoto důvodu byly výsledky výzkumu předány školám, kde měření probíhalo za účelem zkvalitnění primárně preventivního dění.
Povědomí dětí o zacházení se psy.
CHLOPČÍKOVÁ, Marie
Povědomí dětí o zacházení se psy začíná v dnešní době nabývat na významu. Stále častěji se setkáváme s problematikou úrazů způsobených u dětí právě našimi nejvěrnějšími zvířecími společníky. Tato situace si vyžaduje řešení. Problém však nelze vidět pouze v obviněném zvířeti. Ve většině případů totiž není viníkem pes, ale ani dítě. Hlavní příčinou konfliktu mezi jinak harmonickým soužitím obou partnerů se jeví neznalost dětí v chování, řeči těla a celkovém zodpovědném přístupu ke psům. Těmto důležitým základům se však nemohou naučit samy. Teoretická část diplomové práce věnuje pozornost celkovému nastínění vztahu mezi dítětem a psem. Jednotlivé kapitoly se zaměřují nejen na psychologický a sociální vývoj obou arbitrů, ale i jejich vzájemný vliv, chování, péči, komunikaci a spolupráci. Práce současně nastiňuje problematiku úrazů, způsobených psem u dětí v našich i zahraničních zeměpisných šířkách. V neposlední řadě zdůrazňuje potřebu prevence a opatření, která by vedla ke zmírnění či celkové eliminaci vzniku dramatických situací mezi dítětem a psem. Hlavním cílem celé práce bylo zmapovat povědomí (informovanost) dětí středního školního věku o zacházení, péči, chování a komunikaci se psy. Dalším předpokladem je zjistit rozdíly ve znalostech mezi dětmi, které mají psa a těmi, jež psa nevlastní. Výstupem praktické části diplomové práce jsou výsledky kvantitativního výzkumu, za použití metody dotazování {--} techniky standardizovaného dotazníku pro děti v rozmezí 3.-5. třídy základní školy. Výzkumný soubor představuje vědomosti žáků čtyř základních škol v celkovém počtu 200 respondentů. Z hlediska regionálního zastoupení se jednalo o děti z Jihočeského a Olomouckého kraje. Z výzkumu vyplynuly patrné nedostatky ve znalostech řeči těla psa a tudíž bezpečnosti vzájemného kontaktu, které představují hlavní problém při vzniku rizikové situace mezi dítětem a psím společníkem. Proto je důležité jim do budoucna věnovat zvýšenou pozornost.
Psychosociální podpora dětí při malých plánovaných chirurgických operacích
BLÁHOVÁ, Ilona
Tato práce je zaměřena na problematiku dostatečného rozsahu, míry a kvality psychosociální podpory dětí v rámci plánovaných chirurgických výkonů. Domnívám se, že tato specifická oblast je v České republice stále poněkud zanedbávána i přes poměrně prudký rozvoj všech medicínských oborů a také ošetřovatelství. Právě při takových zátěžových situacích, kterými plánované operační zákroky u dětí bezesporu jsou, je blízký kontakt rodiče (matky) s dítětem velmi důležitý a nese s sebou řadu pozitiv. V praxi často dochází k tomu, že děti indikované k plánovaným chirurgickým výkonům jsou separovány od svého rodiče již při příjmu do nemocnice a nebo následně při odchodu na operační sál zdravotníkem. Následující bezprostřední předoperační příprava mnohdy postrádá psychologickou přípravu a dostatečnou informovanost dětského klienta. Stává se, že zvláště malé děti bývají v prostředí operačního sálu mezi cizími lidmi vystrašené a často plačtivé. Pro anesteziologickou sestru je pak velmi složité během krátké chvíle získat důvěru dítěte a zklidnit jej. Bohužel, se to často podaří až farmakologickou cestou. Podceňování sociální opory dítěte v těchto momentech a psychická zátěž dítěte může často být i příčinou vzniku řady komplikací v rámci operačního i pooperačního období. Cílem této práce bylo za prvé zjistit zájem rodičů o aktivní účast v rámci předoperační přípravy a pooperační péče u svých dětí, dále zmapovat názory anesteziologických pracovníků na rodičovský doprovod dětí až na operační sál, včetně zjištění výhod a nevýhod z toho vyplývajících a v neposlední řadě porovnat výskyt komplikací v rámci operace u dětí s psychosociální podporou rodičů a u dětí bez takové podpory. Posledním z cílů, na které se tato práce soustředila, bylo i mezinárodní srovnání úrovně a rozsahu poskytované psychosociální péče o dětské chirurgické pacienty mezi Českou republikou, Maďarskem a Rakouskem. Všechny stanovené cíle se podařilo splnit. Pro kvantitativní výzkum bylo stanoveno těchto pět hypotéz: 1/ Rodiče mají zájem o aktivní účast v rámci předoperační přípravy u svých dětí indikovaných k plánovaným operacím. 2/ Rodiče mají zájem se účastnit pooperační péče u svých dětí. 3/ Doprovod dětí na operační sál v souvislosti s plánovanými operačními výkony je přínosem pro práci anesteziologických sester. 4/ U dětí s psychosociálním zázemím rodičů v rámci operačního výkonu se vyskytuje mnohem méně operačních a pooperačních komplikací než u dětí bez psychosociální podpory. 5/ Aktivní účast rodičů v rámci operačních výkonů je v zahraničí (Rakousko, Maďarsko) více podporována než v České republice. Pro kvalitativní zpracování dat byly vytyčeny dvě výzkumné otázky zaměřené na srovnání úrovně a rozsahu psychosociální podpory u dětských chirurgických pacientů v České republice a v zahraničí. 1/ Jsou rozdíly v uspokojování psychosociálních potřeb u dětských chirurgických pacientů v České republice a v zahraničí ( Rakousko, Maďarsko)? 2/ Jsou v České republice podmínky pro kvalitní uspokojování psychosociálních potřeb u dětských pacientů?
Výskyt vybraného rizikového chování v návaznosti na velikost místa bydliště.
ŠIKOVÁ, Markéta
Tématem mé diplomové práce byl {\clqq}Výskyt vybraného rizikového chování v návaznosti na velikost místa bydliště``. Výzkum jsem prováděla na 2. stupni základních škol v Jihočeském kraji v období od prosince 2007 do března 2008. V současné době je jedním z největších problémů společnosti rizikové chování, které postihuje převážně mladou generaci. Jedná se o chování, v jehož důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik pro jedince, ale i společnost. Cílem diplomové práce bylo zmapovat situaci výskytu vybraného rizikového chování u dětí na 2. stupni základních škol v Jihočeském kraji v návaznosti na velikost místa bydliště. Na základě tohoto cíle jsem si stanovila tři hypotézy. První hypotéza se potvrdila, neboť dle výsledků výzkumu je rizikové chování v oblasti návykových látek patrnější u měst do 10 tisíc obyvatel oproti městům nad 10 tisíc obyvatel. Druhá hypotéza se také potvrdila, jelikož na základě výsledků výzkumu jsou nejvýznamnějším zdrojem v oblasti rizikového chování vrstevníci, a to bez návaznosti na velikost místa bydliště. Třetí hypotéza se též potvrdila, neboť na základě výsledků výzkumu je šikana více zastoupena v městech nad 10 tisíc obyvatel na rozdíl od měst do 10 tisíc obyvatel. Dnešní svět lze přirovnat k velice uspěchané a hektické době s řadou problémů, jež se výrazně projevují v postavení dětí a mládeže. Na děti nepříznivě působí fakt, že jim rodina nevěnuje dostatek času, což se negativně promítá do jejího života. Dle mého názoru by rodina měla věnovat této problematice mnohem více pozornosti a snažit se ve vysoké míře spolupracovat s ostatními institucemi, především se školou. Škola by se měla snažit využívat všechny možné dostupné varianty řešení, jako jsou preventivní programy, besedy, přednášky a začlenění daného tématu do výuky. Diplomová práce může posloužit jako podklad pro ředitele a pedagogy k lepší informovanosti o dané problematice, o aktuálním stavu na základních školách v Jihočeském kraji. Může být použita jako podklad pro zefektivnění primární prevence na daných školách, pro potřeby výuky a případně dalšího výzkumu.
Specifické poruchy učení u žáku na zkladní škole a jejich minimalizace
BAŤKOVÁ, Anna
Práce se zabývá problematikou specifických poruch učení u dětí na Základní škole. Snaží se přiblížit jednotlivé typy poruch a jejich příznaky, které jsou u dětí nejčastější. Dále se práce zabývá nejznámějšími teoriemi příčin specifických poruch učení, diagnostikou a v neposlední řadě cestami k minimalizaci a nápravě poruch. Jednotlivé kapitoly se opírají o nejznámější poznatky z oblasti specifických poruch učení. Problematice je věnována pozornost ve čtyřech kapitolách. První kapitola se věnuje příčinám poruch, tedy teoriím, které se snaží specifické poruchy učení vysvětlit z hlediska genetiky, poruch mozku, špatného dekódování informací, lehkých mozkových dysfunkcí a v neposlední řadě se věnuje vlivu prostředí. Následující kapitola rozděluje a vysvětluje jednotlivé diagnostické vyšetření, které dítě podstupuje před stanovením diagnózy. Třetí kapitola se zabývá jednotlivými specifickými poruchami učení. Popisuje definice poruch a jejich příznaky. Poslední kapitola je věnována minimalizaci poruch. Je zde seznámení s Individuálním vzdělávacím plánem a cvičeními pro jednotlivé poruchy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 1,168 záznamů.   začátekpředchozí1133 - 1142dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.