Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32,471 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.80 vteřin. 

Úloha dobrovolnictví v nevládních organizacích působících v sociální oblasti
Tlach, Vladimír ; Varvažovská, Pavla (vedoucí práce) ; Pavel, Pavel (oponent)
Diplomová práce je tematicky zaměřena na problematiku dobrovolnictví jako novodobého fenoménu nejen v České republice, ale i v celém světě. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První, teoretická část, objasňuje základní teoretická východiska týkající se nestátního neziskového sektoru s důrazem na dobrovolnickou činnost v existujících nestátních neziskových organizacích. Součástí teoretické části je rovněž seznámení s výsledky výzkumů zahraničních a domácích odborníků týkající se dobrovolnictví, na které navazuje výzkumná část práce. V praktické části diplomové práce jsou analyzovány dvě vybrané neziskové organizace, Charita Ostrava a Slezská diakonie, které poskytují sociální služby v rámci Moravskoslezského kraje, a firma Arcelor Mittal, která se aktivně angažuje v oblasti firemního dobrovolnictví. Ve výzkumné části jsou předloženy výstupy z terénního výzkumu, který probíhal nejen v již zmíněných neziskových organizacích a jmenované firmě, ale také mezi veřejností, u níž bylo především zjišťováno, co obecně vědí o nestátních neziskových organizacích ve svém okolí, jaký mají názor na dobrovolnickou činnost a jak vnímají samotné dobrovolníky. Výstupy z terénního šetření jsou poté srovnávány se zahraničními a domácími průzkumy. Cílem diplomové práce je na základě zjištěných výsledků navrhnout možnosti změn v práci s dobrovolníky v nestátních neziskových organizacích, které by vedly k zefektivnění jejich činnosti, zvýšení prestiže dobrovolnické práce i počtu dobrovolníků pracujících v sociální oblasti. Na základě provedeného šetření bylo zjištěno, že dobrovolnictví přináší užitek všem zúčastněným stranám. Jedinci umožňuje aktivně se podílet na dění ve společnosti, pomáhat a smysluplně vyplnit svůj volný čas. Takto získané poznatky napomáhají ke zkvalitnění dobrovolnické práce, ke zjištění případných rezerv v práci daného jednotlivce a k předcházení případným konfliktním situacím.

Maastrichtská kritéria a jejich role ve společné měnové politice EU
Fleischmannová, Hana ; Boháčková, Ivana (vedoucí práce) ; Radek, Radek (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou vývoje měnové unie a její role v integračním procesu Evropské unie. Pro vstup do Evropské měnové unie (EMU) je nezbytné plnění Maastrichtských konvergenčních kritérií (cenová stabilita, stabilita devizového kurzu, konvergence dlouhodobých úrokových sazeb, stav veřejných financí), jejichž smyslem je posouzení míry ekonomické konvergence. Práce se tedy zaměřuje na posouzení schopností uchazečské země integrovat se do měnového režimu EMU, ale i na plnění těchto kritérií současnými členskými státy eurozóny. V neposlední řadě je pozornost věnována vzniku a vývoji teorie optimálních měnových oblastí (z angl. překladu A Theory of Optimum Currency Area, OCA), která pomocí svých kritérií hodnotí vhodnost užívání společné měny v rámci EMU. Závěr práce je zaměřen na přínosy a náklady jednotné měny a na posouzení budoucího vývoje EMU.

Úloha dobrovolnictví v nevládních organizacích působících v sociální oblasti
Papoušková, Daniela ; Varvažovská, Pavla (vedoucí práce) ; Pavel, Pavel (oponent)
Předkládaná diplomová práce byla zpracována na téma Úloha dobrovolnictví v nevládních organizacích působících v sociální oblasti. Jak je zřejmé již z názvu práce, hlavním tématem byla dobrovolnická činnost, dobrovolníci a jejich aktivní působení v nevládních organizacích v Královéhradeckém kraji. Záměrem této práce bylo objasnit a také i reálně přiblížit skutečnou činnost, kterou obecně nazýváme dobrovolná činnost. Detailní pohled byl zaměřenou na cílovou oblast seniorů. Snahou bylo posoudit, zda je toto úsilí dobrovolníků ve svém konečném výsledku pro sociální oblast, na kterou je práce zaměřena, opravdu přínosem, či zda by byla pro neziskové organizace postradatelná. Pro naplnění cíle práce byla zvolena metoda kvantitativního a kvalitativního šetření. Pro kvantitativní výzkum byla vybrána forma dotazníku, který byl distribuován prostřednictvím webového portálu. Pro kvalitativní výzkum byla využita metoda polostukturovaného rozhovoru. Kvalitativní šetření bylo provedeno formou výzkumu interview s dobrovolníky z místní neziskové organizace. Diplomová práce je rozdělena do tří částí. V úvodní části jsou uvedeny pojmy související s daným tématem, následuje část, ve které jsou zpracována provedená šetření. Práce je ukončena závěrem, který ve spojení se získanými výsledky šetření komentuje celé zpracované téma. Tyto zjištěné výsledky napomáhají obecně specifikovat situaci dobrovolnictví a neziskových organizací v České republice.

Úloha a postavení neziskového sektoru podle nové právní úpravy
Šponiarová, Nikola ; Borská, Jana (vedoucí práce) ; Pavla, Pavla (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na nestátní neziskový sektor v České republice, který je velmi často diskutovaným tématem nejen v médiích, ale také na společenské rovině, ať už laické či odborné veřejnosti. Cílem diplomové práce je zpracování právní úpravy problematiky postavení neziskového sektorů v České republice se zaměřením na ucelený přehled o postavení a právním zakotvení neziskového sektoru, o jeho charakteristice, vývoji a podílu na chodu rozvoji české společnosti. Výzkumná otázka zní: Jaké dopady měl zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, který vstoupil v platnost 1.1.2014, na neziskový sektor? Je ucelen teoretický přehled o charakteristice neziskového sektoru a dále jsou vysvětleny změny, které nový občanský zákoník přinesl. Na základě shromážděných dat je proveden rozbor činnosti jednotlivých forem neziskového sektoru v teoretické části práce. Jsou rozebrány jednotlivé pravomoci a povinnosti vycházející z NOZ a zjištěny okolnosti k výzkumné otázce. Ze získaných informaci je zjištěno, že nově stanovená právní úprava v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, je postačující. Nestátní neziskové organizace jsou se svými povinnostmi, včetně možné transformace, seznámeny a nikterak není ohrožena jejich funkčnost. Jednotlivým institucím, které nejsou plně seznámeny s NOZ je doporučeno tak učinit. Vyvarují se budoucím nejasnostem jak v administrativních úkonech, tak v jejich funkčnosti. Dále je doporučeno všem institucím zkontrolovat všechny informace ve veřejných rejstřících, ve kterých jsou v současnosti evidovány. Komplexnější úprava zákona není doporučena.

Role and motivation of volunteers in development projects: A case study of Czech volunteers
Pantůčková, Monika ; Chaloupková, Petra (vedoucí práce) ; Tereza, Tereza (oponent)
Motivace je klíčovým faktorem ovlivňující jedince stát se dobrovolníkem. Tato studie zkoumá motivaci českých dobrovolníků pro práci na rozvojových projektech, na základě údajů získaných z dotazníkového šetření a z vědeckých článků. Průzkum byl proveden na 80 českých dobrovolnících z různých českých nevládních organizací, 40 dobrovolníků pracovalo pro Kintari organizaci v Indonésii. Hlavní motivace pro dobrovolnictví byly rozděleny do pěti sekcí podle orientace; altruismus, kultura, filantropie, cestování a socializace. Rozdíly byly identifikovány mezi respondenty, kdy Kintari dobrovolníci zvolili kulturu a cestování, což úzce souviselo s jejich délkou pobytu, naopak dobrovolníci z jiných českých nevládních organizací vybrali altruismus a filantropii. Následně byl proveden test faktorové analýzy a byly vytvořeny domény, skládající se z položek dotazníku. Pro testování vhodnosti dat při analýze faktorů, byla vypočtena statistická vyhodnocení, a to Cronbachův koeficient alfa, který ověřil úrovně odhadu vnitřní konzistence testu a Kaiser-Meyer-Olkin měření, který určil míru vhodnosti vybraných dat. Použitý výpočet t-testu pro socio-demografické atributy nepotvrdil tezi, že ženy jsou více altruisticky motivovány než muži. Respondenti potvrdili zisk altruistických a egoistických zkušeností z dobrovolnictví, včetně rozvoje komunikačních dovedností, zvládání stresu, rozvoje empatických dovedností, porozumění místní komunitě, možnosti podílet se na společenských akcích, možnosti pracovat v multikulturním týmu a schopnosti být součástí sociálních skupin. Kintari dobrovolníci své působení na projektu přednostně spojovali s možnostmi poznat kulturu a cestovat, zatímco ostatní dobrovolníci z českých neziskových organizací cestovali hlavně kvůli práci a vlastnímu vzdělávání, což úzce souviselo s tím, že měli více předchozích zkušeností z jiných projektů. Potvrdilo se obecné pravidlo, že kratší pobyt ovlivňuje více altruismus, socializaci a touhu cestovat. Jako slabou oblast, označili Kintari dobrovolníci komunikaci a spolupráci s vedením organizace (chybějící zpětná vazba) a nedostatečné zajištění vzdělávacích pomůcek.

Postavení a úloha ÚZSVM se zaměřením na zemědělský majetek
Jüttnerová, Marcela ; Mráčková, Jitka (vedoucí práce) ; Václav, Václav (oponent)
Předmětem této bakalářské práce je postavení Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových v systému státních organizací, organizačních složek a státních podniků a jeho speciální úlohy, která je mu svěřena, a kterou nevykonává žádná jiná organizační složka státu či státní organizace. Zároveň se bakalářská práce zabývá stanovením některých specifik při nakládání se zemědělským majetkem státu. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část vymezuje a analyzuje klíčové pojmy a platnou právní úpravu v oblasti nakládání s majetkem státu v rozsahu zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích. Praktická část vyhodnocuje proces nakládání s majetkem státu od jeho nabytí až po konečnou realizaci se zaměřením na specifika zemědělského majetku. Závěr bakalářské práce uvádí postřehy, poznatky a obecné problémy, které vyvstaly v rámci zpracované práce a vztahují se k danému tématu. Jsou osobním názorem vyplývajícím z vlastních zkušeností a mohou se od obecných norem a postupů lišit.

Role kulturních památek v rozvoji regionu
Hejhalová, Jitka ; Kment, Petr (vedoucí práce) ; Petr, Jakub (oponent)
Tématem předkládané bakalářské práce je role kulturních památek v rozvoji regionu. Konkrétně se zabývá rolí Muzea Chodska jako kulturní a vzdělávací instituce na Chodsku. Na začátku jsou představena základní teoretická východiska, která se týkají těchto pojmů: kultura, kulturní dědictví a regionální rozvoj. Dále následuje popsání role obcí při ochraně kulturních památek, kulturní turistiky a uplatňování marketingu v kulturních památkách a institucích. Na teoretickou část navazuje část praktická. Na počátku je představen daný region Chodsko z geografického, kulturního a historického hlediska. Pak ji pokračuje praktická část, zabývající se konkrétní památkou, tedy Muzeem Chodska, popisem jeho činnosti a používanými marketingovými aktivitami. Důležitým zdrojem informací ke zpracování praktické části jsou nestandardizované rozhovory s relevantními aktéry, kteří se zabývají spoluprací s Muzeem Chodska v oblasti kultury a vzdělávání. Poslední část je věnována zhodnocení výsledků a navržení opatření k většímu zviditelnění a zvýšení návštěvnosti Muzea Chodska a plnění jeho role kulturní a vzdělávací instituce regionu Chodsko.

Role kulturní památky v rozvoji regionu
Fittnerová, Klára ; Kment, Petr (vedoucí práce) ; Sálus, Jiří (oponent)
Práce se zabývá výzkumem kulturních památek souhradí Točník a Žebrák a jejich rolí v rozvoji regionu. Jako region, který bude zkoumán, si tato práce volí obce Točník a Žebrák. Teoretická část práce se zabývá především historií hradů obecně, následně historií konkrétních památek a obcí a jejich vzájemným vlivem. V druhé části práce jsou postupně popisovány oblasti současného vlivu kulturních památek na region a to především z hlediska toho, jak tento vliv vidí lidé, kteří v daném regionu žijí. Popisovanými oblastmi vlivu je vliv ekonomický, kulturní a vývoj zástavby.

Konflikt rolí matky a studentky u studentek ZSF JU
KYSELÁKOVÁ, Lenka
Tato bakalářská práce je zaměřena na ženy, které zastávají sociální roli matky a zároveň studentky. Obsah práce tvoří čtyři základní okruhy a to: sociální role, konflikt, rodina a vzdělávání. Cílem práce je zmapovat subjektivní vnímání konfliktu role matky a role studentky u studentek Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Pro výzkum jsem si zvolila cílový soubor, který tvoří 10 studentek 3. ročníku Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích v kombinované formě studia, které jsou zároveň matkami. Zaměřila jsem na intrapsychické prožívání žen ve stanoveném problému konfliktu a psychosociální a psychosomatické důsledky, které může konflikt způsobit. V bakalářské práci jsem stanovila tři výzkumné otázky, na které hledám odpovědi pomocí kvalitativního výzkumu. Použitou metodou v kvalitativním výzkumu je dotazování a technikou je polostrukturovaný rozhovor. Při rozhovoru byly vyžadované informace získávány v přímé interakci s respondentkou tváří v tvář. Na kladené otázky jsem měla zpětnou verbální i neverbální reakci. Výsledky výzkumných otázek: První výzkumná otázka zní: ?Je studium dobrovolným rozhodnutím matky nebo se jedná o nutnost spojenou se zaměstnáním?? Výsledkem je, že 7 respondentek z 10 odpovědělo, že se jedná o dobrovolné rozhodnutí, které je nejčastěji spojené s profesionálním rozvojem a potřebou seberealizace. U 1 respondentky se jedná o nutnost spojenou se zaměstnáním, tedy je zde přítomna motivace udržení si zaměstnání a pracovního postu. U 1 respondentky se jedná o dobrovolné rozhodnutí propojené také s nutností spojenou se zaměstnáním. Druhá výzkumná otázka zní: ? Jaká konkrétní omezení vnímají respondentky jako důsledek souběžně vykonávaných rolí matky a studentky?? Výsledkem je, že pro 8 respondentek z 10 je jednoznačným omezením nedostatek času, který nemohou věnovat rodině kvůli studiu, a to jim způsobuje stres. Jsou nuceny přesouvat své povinnosti na jiné pečující osoby. 1 respondentka cítí omezení v nemožnosti dělat vše na 100 %. 1 respondentka uvádí, že nepociťuje žádné omezení. Třetí výzkumná otázka zní: ?Jak se subjektivně konflikt role matky a studentky projevuje z psychosociálního a psychosomatického hlediska?? Výsledkem je, že u všech 10 respondentek se vyskytují psychosociální problémy. 9 respondentek z 10 uvádí psychosomatické potíže. Tyto výsledky informují o možných psychosociálních a psychosomatických důsledcích způsobené konfliktem mezi rolí matky a studentky. Může tak být zlepšen individuální přístup k těmto ženám. Ve své bakalářské práci jsem popsala sociální problém a na základě získaných výsledků jako výslednou hypotézu vyvozuji, že role matky a studentky způsobuje ženám intrapsychický konflikt.

Informovanost studentů SZŠ Písek o onemocnění HIV/AIDS
NOVOTNÁ, Jana
Onemocnění HIV/AIDS staví mnohé vládní, národní i mezinárodní organizace do nelehké situace. Přes celosvětové snahy, směřující k prevenci i léčbě tohoto onemocnění, se každým rokem zvyšuje počet HIV pozitivních i osob, které umírají na následky AIDS. Za klíčovou roli ke snižování tohoto trendu se považuje informační osvěta, a to zejména u mladistvých, kteří platí za jednu z nejohroženějších skupin pro přenos HIV/AIDS. Zdravotničtí profesionálové by měli disponovat dostatkem kvalitních informací o problematice HIV/AIDS, neboť to mohou být právě oni, kteří budou jedním z článků vedoucího ke snížení incidence této infekční choroby. Tato bakalářská práce, nesoucí název ?Informovanost studentů SZŠ Písek o onemocnění HIV/AIDS?, obsahuje dvě části. První z nich je část teoretická, která pojednává o obecné problematice onemocnění HIV/AIDS, o jeho charakteristice, historii, epidemiologii, přenosu, klinickém obrazu, diagnostice a léčbě. Mimoto se zabývá prevencemi možných způsobů přenosu HIV, včetně prevence přenosu HIV ve zdravotnických zařízeních. V této části není opomenuta ani role peer výchovy a sestry, jako možných prostředníků k předávání informací o prevenci přenosu HIV/AIDS. Ve druhé části jsou shrnuty výsledky kvantitativního výzkumu, který byl proveden za účasti studentů Střední zdravotnické školy v Písku na dotazníkovém šetření. Dotazník, určený studentům jmenované školy, byl komponován tak, aby ověřil znalosti budoucích zdravotnických profesionálů o onemocnění HIV/AIDS a zároveň zjišťoval, zda se studenti, jako mladiství, chovají rizikově pro přenos HIV. V dotazníku, který obsahoval 22 otázek, se mohli studenti subjektivně vyjádřit i ke kvalitě a množství poskytnutých informací o HIV/AIDS v rámci vyučování na jejich škole. Výsledky výzkumu byly zpracovány a vyjádřeny pomocí grafů, které se v empirické části této práce vyskytují sloupcové i výsečové. Po zhodnocení výsledků z dotazníkového šetření, byly potvrzeny tyto hypotézy: H1 Studenti znají metody prevence nákazy HIV. H2 Studenti vyšších ročníků mají širší znalosti o principech onemocnění HIV/AIDS než studenti nižších ročníků. Naproti tomu byla vyvrácena hypotéza číslo 3, která zněla: Studenti všech ročníků SZŠ Písek v porovnání s dřívějším výzkumem mají více informací o HIV/AIDS než studenti nezdravotnického oboru jiné střední odborné školy. Pro tento účel byly využity výsledky bakalářské práce Lucie Stříteské, která v roce 2008 zkoumala úroveň znalostí o problematice HIV/AIDS u studentů středního odborného učiliště ve Valašském Meziříčí. Výsledky této bakalářské práce může využít Střední zdravotnická škola Písek, respektive její vedení a vyučující k tomu, aby se informovali o úrovni znalostí studentů v problematice HIV/AIDS a v oblastech, ve kterých znalosti studentů nevykazují dobrou úroveň, zvýšili během studia informační osvětu.