Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 17 záznamů.  předchozí11 - 17  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Trénování paměti se seniory
CHOVANCOVÁ, Lenka
Práce je teoretického charakteru. Zabývá se tématem senioři a stárnutí ve zkráceném pojetí, periodizací stáří a aktivním životem seniorů. Popisuje formy sociální práce se seniory ve zdravotnických zařízeních, v domácím prostředí a v komunitě a v domech pro seniory. Dále popisuje paměť. Definici paměti, druhy paměti, ztrátu paměti, důvody proč zapomínáme, práci s pamětí a rady ke zlepšení paměti z lékařského hlediska. Poslední kapitola se zabývá samotným trénováním paměti. Co je cílem trénování paměti se seniory, proč je dobré trénovat paměť, trénování paměti v domácím prostředí a v komplexní péči. Dále konkrétní mnemotechniky a cvičení zaměřená na jednotlivé oblasti (koncentrace, smysly, řeč) s uvedenými příklady. Trénování paměti patří mezi efektivní nástroje ke zvýšení soběstačnosti a prodloužení nezávislosti seniorů.
Trénování paměti v Centru pro seniory PATUP na ZSF JU
KOSOVÁ, Kateřina
V teoretické části práce je zpracovaná problematika stárnutí kognitivních funkcí, popis mozku, paměť a její rozdělení, syndrom demence, trénování paměti, metody a techniky trénování paměti, popis Centra pro seniory PATUP a kurzů trénování paměti. Hlavním cílem výzkumné částí práce bylo zhodnotit kurzy trénování paměti v Centru pro seniory PATUP na Ústavu zdravotně sociální práce ZSF JU. Dílčím cílem práce č. 1 bylo zjistit spokojenost seniorů - účastníků kurzů trénování paměti s Kurzy trénování paměti v Centru pro seniory PATUP na Ústavu zdravotně sociální práce ZSF JU. Dílčím cílem č. 2 bylo zhodnotit Kurzy trénování paměti v Centru pro seniory PATUP na Ústavu zdravotně sociální práce ZSF JU z pohledu trenérů paměti. Dílčím cílem č. 3 bylo zhodnotit Kurzy trénování paměti v Centru pro seniory PATUP na Ústavu zdravotně sociální práce ZSF JU z pohledu garanta Centra pro seniory PATUP a dílčím cílem č. 4 bylo napsat příručku pro trenéry paměti, jejíž součástí je videonahrávka s ukázkou jedné lekce kurzu trénování paměti. Pro realizaci výzkumné části práce byl zvolen kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika polořízených rozhovorů a technika focus group. Výzkumný soubor činil celkem 28 osob, které byly rozděleny dle výzkumných otázek na 3 skupiny, trenéři paměti, senioři - účastníci kurzů trénování paměti a garant Centra pro seniory PATUP. Výsledky výzkumu, za využití SWOT analýzy, ukázaly silné a slabé stránky Kurzů trénování paměti v Centru pro seniory PATUP a dále doporučení všech respondentů (seniorů, trenérů paměti, garanta Centra pro seniory PATUP) vedoucí ke zkvalitnění kurzů trénování paměti. Tato práce přispěje k vytvoření metodiky Centra pro seniory PATUP a zpracování metodického manuálu KTP. Dále přispěje k zefektivnění KTP v Centru pro seniory PATUP a bude sloužit jako vzdělávací materiál pro trenéry paměti v Centru pro seniory PATUP.
Stereotypy o stáří
Štěpánková, H. ; Lukavský, Jiří
Příspěvek bude v první části pojednávat o stereotypech vztahujících se ke stárnutí a jejich dopadech na stárnoucího člověka. Tyto stereotypy, ať již kladné či záporné, mají nesporný vliv na duševní i tělesné zdraví jedince. Druhá část příspěvku bude informovat o programu trénování paměti pro seniory a části výzkumu zaměřené na zjištění subjektivně pociťovaných změn v hodnocení relevantních aspektů. Nálezy výzkumu dáváme do souvislosti s možností žádoucího ovlivnění stereotypů o stárnutí.
Trénování paměti u dětí, dospělých a seniorů
KASTNEROVÁ, Markéta
Práce se zabývá trénováním paměti u dětí, dospělých a seniorů. Práce je teoretického charakteru. Popisuje vývoj paměti od narození do seniorského věku, charakterizuje paměť a její poruchy u dětí, dospělých a seniorů. S pamětí úzce souvisí pozornost. V souvislosti se stárnutím naší populace se o trénování paměti mluví především u starší věkové kategorie. Je potřeba si ale uvědomit, že trénování paměti má význam v každém věku a čím dříve s trénováním paměti začneme, tím déle si udržíme její lepší kvalitu ve vyšším věku. Práce tedy popisuje techniky, které jsou vhodné nejen pro děti školního věku, dospělé a seniory, ale zaměřuje se také na věkovou skupinu kojenců a batolat. Trénování paměti má důležitý preventivní význam pro naše duševní zdraví a naši kognitivní zdatnost.
EFEKT KOGNITIVNÍ REHABILITACE U SENIORŮ SE ZŘETELEM NA KVALITU ŽIVOTA
HANČLOVÁ, Svatava
Kognitivní rehabilitace je intervencí snažící se o obnovení nebo kompenzaci kognitivních deficitů s cílem zlepšit klientovu každodenní výkonnost. Součástí kognitivní rehabilitace je kognitivní trénink znamenající opakovaný nácvik a snahu zlepšit kognitivní činnosti. Trénování paměti je kombinací kognitivního tréninku a relaxujících psychomotorických cvičení. Plní i společenskou funkci, neboť při něm dochází ke vzájemnému setkávání a interakcím. Hlavní snahou je naučit seniory techniky a strategie vedoucí ke zlepšení zapamatování, tak aby je byli schopni využívat v každodenním životě. Cílem práce práce bylo zjistit efekt kognitivní rehabilitace a subjektivní význam trénování paměti pro obyvatele Domova pro seniory Máj v Českých Budějovicích. Zvolenou metodou při zpracování bakalářské práce je experiment. Pretestem byla zjištěna úroveň kognitivních schopností seniorů na počátku experimentu. Sledovány byly výsledky testů MMSE, krátkodobé paměti, kvality života a každodenních kognitivních potíží. Posttestem byla ověřena úroveň kognitivních schopností na konci experimentálního působení a bylo provedeno porovnání výsledků testů s kontrolní skupinou. Výzkum potvrdil, že kognitivní rehabilitace přispívá ke zvýšení kvality života, ke zlepšení krátkodobé paměti a zmírnění každodenních kognitivních potíží.
Trénování paměti a reminiscence v Domově sv.Jiří v Plzni
KRÁLOVÁ, Petra
V diplomové práci s názvem Trénování paměti a reminiscence v Domově sv. Jiří v Plzni se zabývám teoretickým a praktickým zpracováním výše uvedeného tématu. Hlavním cílem práce je popsat cíle, metody a techniky trénování paměti a reminiscence u seniorů v domově sv. Jiří a dílčím cílem práce je zjištění přínosu trénování paměti a reminiscence právě z pohledu obyvatel a pracovníků domova. V teoretické části popisuji a vymezuji problematiku stárnutí a stáří, dále problematiku paměti a jejích složek. Na tuto část navazuje popis trénování paměti a praktické ukázky hodiny trénování paměti a také jednotlivých cvičení. V části reminiscence se věnuji vymezení tohoto pojmu, dále reminiscenční terapii, metodám podporujícím reminiscenci a také vzpomínkovým krabicím. V poslední kapitole teoretické části se věnuji poruchám kognitivních funkcí. V praktické části popisuji způsob kvalitativního výzkumu v domově sv. Jiří, kde jsem realizovala kurz trénování paměti a reminiscence při 15 setkáních s obyvateli domova. Výzkumný vzorek poté tvořilo 10 seniorů a 10 pracovníků. Při výzkumu jsem použila metodu polořízeného rozhovoru a zúčastněného pozorování a výzkumné otázky tvořily otázky identifikační, otázky o trénování paměti a otázky o reminiscenci. V metodické části popisuji metody trénování paměti, realizaci vlastního kurzu, výzkumný vzorek a také se věnuji popisu domova sv. Jiří a jeho zřizovateli, Městské charitě Plzeň. Výsledkem tohoto kvalitativního výzkumu jsou případové studie, které vychází z provedených rozhovorů a zúčastněného pozorování. V diskuzi poté porovnávám dosažené výsledky z výzkumu s teoretickými poznatky a také popisuji moje zkušenosti z kurzu trénování paměti a reminiscence, jeho jednotlivých setkání se seniory, hodnotím názory pracovníků a také celkově přínos trénování paměti a reminiscence. V závěru se věnuji zhodnocení celé práce, zejména jejímu cíli, přínosu trénování paměti a reminiscence v domově sv. Jiří v Plzni.
Trénink kognitivních funkcí u stárnoucí populace
Lukavský, Jiří ; Štěpánková, H.
Cílem projektu je přispět k redukci negativních efektů demografického vývoje v ČR prostřednictvím tréninku kognitivních funkcí. V první fázi zjišťujeme efektivitu tréninku paměti u stárnoucí populace, a to: subjektivní význam tréninku; objektivní změnu změřenou testovými metodami před samotným tréninkem, po něm a s odstupem 6 měsíců; posouzení blízkými trénovaných osob. U kontrolní skupiny testujeme stejnou baterií ve stejných časových intervalech.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 17 záznamů.   předchozí11 - 17  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.