|
Degradace motorového oleje v zahradní technice
Burian, Martin
Diplomová práce se zabývá problematikou degradace motorových olejů v zahradní technice. V teoretické části se nachází popis základních funkcí a vlastností motorových olejů, jejich výroba, složení a rovněž používané klasifikace dle norem. Praktická část je věnována vyhodnocení degradace pěti vybraných motorových olejů. Jsou zde popsány samotné oleje, zvolená zahradní technika (pět strojů se čtyřdobým zážehovým motorem) a rovněž metodika odběru vzorků a měřicí přístroje. Z každého stroje byly odebrány dva vzorky oleje – částečně upotřebený a upotřebený, které byly srovnány s novým olejem téže specifikace a označení. U všech vzorků byla změřena dynamická viskozita (při 40 °C), hustota a množství částic vybraných kovů. V závěrečné kapitole jsou naměřené hodnoty zpracovány do tabulek a grafů, a získané výsledky jsou diskutovány.
|
|
Nové trendy v oblasti automobilových motorových olejů
Sobotka, Petr
Bakalářská práce Nové trendy vautomobilových motorových olejích se zabývá viskozitními a výkonnostními klasifikacemi motorových olejů, které jsou dostupné na našem trhu. Jsou zde také zmíněny třídy výkonnostní klasifikace API a ACEA pro zážehové a vznětové motory. Dále jsou v této práci zahrnuty firemní normy výrobců vozidel, jako je například Volkswagen a Mercedes Benz. Existují také další normy, které jsou v této práci také zmíněny.Podrobněji pak tato práce popisuje složení motorových olejů a podmínky pro aplikaci těchto olejů. Práce je také doplněna subkapitolou nazvanou aditiva, která plní velmi důležitou funkci v tomto odvětví. Další částí této práce je zaměření na problematiku skladování a manipulace s motorovými oleji. V poslední řadě jsou zde zmíněny trendy výrobců olejů, ale také výrobců aditiv.
|
|
Stanovení teplotní závislosti motorových olejů pro zemědělskou techniku
Přibyl, Patrik
Tato diplomová práce se zabývá stanovením teplotní závislosti motorových olejů u vybrané zemědělské techniky. Vybráno bylo pět zemědělských strojů, u kterých byl při servisní výměně motorového oleje odebrán vzorek upotřebeného oleje a zároveň vzorek nově dodávaného oleje. U obou vzorků byly měřeny jejich fyzikální a mechanické vlastnosti v závislosti na teplotě. První část práce se týká popisu samotných funkcí oleje v motoru, dále je popsána technologie výroby, klasifikace a fyzikální vlastnosti motorových olejů. Druhá část se ve své první polovině věnuje popisu metodiky měření a popisu měřících strojů a v polovině druhé jsou interpretovány a diskutovány výsledky měření.
|
|
Nové trendy v motocyklových olejích
Steiner, Jiří
Tato bakalářská práce se zabývá tématem motocyklové oleje a celkově problematikou maziv. V první části je práce zaměřena na maziva všeobecně, k čemu slouží, jak se tyto maziva dělí a v neposlední řadě, jak se maziva skladují a přepravují. Další část je zaměřena na motorové oleje. Jak se motorové oleje vyrábí a jaký byl jejich vývoj, požadavky na motorový olej, funkce, vlastnosti a klasifikace motorových olejů. Dále se práce dostává k aditivaci, k čemu aditiva slouží a jaké druhy aditiv máme. Předposlední část je věnována motocyklovým olejům a problematice mazání dvoutaktních a čtyřtaktních motorů. V poslední části se práce zaměřila na nové trendy motocyklových olejů a řeší se zde kam spěje výroba moderních motocyklových olejů.
|
|
Teplotní závislosti různě viskózních automobilových motorových olejů
Piták, Jan
Tato diplomová práce je zaměřena na stanovení teplotní závislosti různě viskózních automobilových motorových olejů. V první části diplomové práce jsou popsány jednotlivé funkce, vlastnosti a složení motorových olejů, se kterými je možno se setkat v automobilovém průmyslu. Experimentální část diplomové práce se zabývá teplotní závislostí různě viskózních motorových olejů nepoužitých a jedním olejem použitým, který má stejné specifikace jako jeden z nových olejů. Čtyři oleje jsou označeny jako syntetické a jeden jako minerální. K měření viskozity byl použit digitální rotační viskozimetr Brookfield DV2T LV a k měření hustoty digitální hustoměr Densito 30 PX. Podle očekávání hodnoty smykového napětí, dynamické viskozity, kinematické viskozity a hustoty s rostoucí teplotou klesaly. Teplotní závislost byla modelována pomocí exponenciální funkce, u které byly následně sledovány koeficienty determinace R2.
|
|
Stanovení teplotních závislostí motocyklových olejů
Ondrášek, Petr
Tato diplomová práce se zabývá stanovením teplotních závislostí motocyklových olejů. Literární přehled obsahuje poznatky z mechaniky tekutin, informace o dělení, využití, vhodném výběru a analýze maziv včetně jejich výroby a historického vývoje. Další kapitola se zabývá recyklací maziv včetně legislativních nároků potřebných k uvedení na trh. Nechybí ani kapitola o mazacím okruhu motocyklů. Součástí praktické části jsou bližší specifikace použitých vzorků olejů, včetně technických parametrů motocyklů, ze kterých byly odebrány. Data potřebná k vyhodnocení byla získána na základě měření pomocí rotačního viskozimetru DV2T a přístroje na měření hustoty Densito 30 PX. Takto získané hodnoty byly graficky vyhodnoceny pomocí programu Microsoft Excel 2010 za aplikace vhodného matematického modelu.
|
|
Stanovení teplotní závislosti automobilových motorových olejů stejné viskozitní třídy
Korbička, Jiří
Diplomová práce se zabývá motorovými oleji se stejnou viskozitní třídou 5W-30. Sledováno bylo pět vzorků nového oleje a dva vzorky upotřebeného motorového oleje stejné specifikace. Byly porovnávány jejich fyzikální a mechanické vlastnosti v závislosti na teplotě. V první části je popsána výroba motorových olejů a jejich klasifikace. V dalších kapitolách jsou popsány jejich funkce a vlastnosti. Poslední částí práce je potom popsání metodiky, samotné měření, grafické a statistické zpracování dat, porovnání výsledků a stanovení závěrů.
|
|
Degradace motorového oleje ve vznětovém motoru užitkového automobilu
Bílík, Jan
Tato diplomová práce pojednává o degradaci motorového oleje ve vznětovém motoru užitkového automobilu. První část přibližuje základní problematiku vědního oboru, který se zabývá zjišťování aktuálního stavu motoru pomocí informací získaných z analýzy ma-ziva a základními vlastnostmi maziv. V další kapitole je nastíněno rozdělení olejů, jejich výroba a příčiny a způsoby samotné degradace. Samotná kapitola je věnována také ma-zací soustavě a její funkci. Experimentální část se již zabývá samotným stanovením degradace motorového ole-je. Je zde popsán postup odběru jednotlivých vzorků a metody pro stanovení zkouma-ných veličin. Dále jsou zpracovány již samotné výsledky, které jsou vyobrazeny v přehledných grafech, kde byly hodnoty proloženy lineární regresní funkcí a stanoveny koeficienty determinace R2. Na závěr je provedeno shrnutí a diskuze všech zjištěných výsledků.
|
|
Motorové oleje v letectví
Veselý, Jan ; Pexa, Martin (vedoucí práce) ; Pavlů, Jindřich (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo literárně zpracovat problematiku tribodiagnostiky, leteckých olejů používaných výhradně pro pístové motory, provedení analýzy odebraných vzorků oleje ze sledovaných motorů během provozu, a na základě výsledků znázorněných pomocí grafů, vyhodnotit a doporučit korekce v jejich údržbě. V kapitole Rozbor současného stavu je popsán princip práce mazací soustavy leteckých motorů včetně vlastností motorových olejů a požadavků na ně kladených. Poslední část rešerše je věnována tribodiagnostice. V kapitole Cíl práce a metodika jsou popsány stroje, na kterých bylo měření prováděno a metodika provádění jednotlivých tribodiagnostických analýz a odběru vzorků. Kapitola Výsledky obsahuje grafy vytvořené z naměřených hodnot včetně dílčího závěru z měření a diskuze.
|
|
Stanovení intervalu výměny oleje traktorů
Pavlišta, Libor ; Hönig, Vladimír (vedoucí práce) ; Mařík, Jakub (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo stanovení intervalu výměny motorového oleje u skupiny traktorů. V teoretické části je popsána zejména oblast mazání vozidlových motorů a problematika použití motorových olejů v praxi. Intervaly výměny byly stanoveny pomocí tribotechnické diagnostiky ze shromážděných vzorků motorového oleje z traktorů. V laboratoři byla provedena analýza vzorků a zjištěny hodnoty dominantních parametrů, které ovlivňují opotřebení oleje. Na základě aplikace trendové analýzy byly stanoveny referenční hodnoty úrovní degradace oleje. Po provedeném vyhodnocení a diskusi výsledků byly stanoveny výměnné intervaly oleje pro sledované traktory. Na závěr bylo provedeno vyhodnocení výsledků a vysloveno provozní doporučení. Součástí práce je i ekonomické vyhodnocení.
|