|
Strakonické gymnázium v letech 1920-1948
ZUZÁKOVÁ, Eva
Diplomová práce zkoumá gymnázium ve Strakonicích v letech 1920 {--} 1948 a snaží se tak přispět k dějinám školství na jihu Čech. Práce vznikla na základě studia odborné literatury a pramenů uložených v Státním okresním archivu ve Strakonicích. První část práce je zaměřena na obecnou problematiku vývoje základního a středního školství v daném období, přičemž důraz je kladen na školství v jižních Čechách a v strakonickém okrese. Druhá a hlavní část práce se soustředí na vznik městského reálného gymnázia v roce 1920, jeho přeměnu na státní školu a jeho vývoj do roku 1948. Pozornost je věnována také vztahu školy a města, organizaci školního roku či financování gymnázia. Analýza školy je zaměřena především na studenty. Sledován je nejen jejich počet, náboženské vyznání či prospěch, ale především teritoriální původ, na jehož základě je určena dostupnost a význam školy pro obyvatelstvo této oblasti. V neposlední řadě je zkoumán sociální původ studentů z hlediska zaměstnání rodičů. Závěrečná část práce obsahuje také údaje o učitelském sboru .
|
|
Kouzelný svět. Prostor, čas a postavy příběhu dětství v rodině prince Johanna Schönburg-Hartensteina
POLÁČEK, Vít
Italský šlechtic a spisovatel Giuseppe di Lampedusa příznačně ve svých pamětech napsal, že se pokusí psát o prostředí svého dětství a osobách, které je obklopovaly. Jak by vypadal prostor, čas a postavy v příbězích dětství osmi dětí posledního velvyslance Rakousko-Uherska u Svatého stolce, prince Johanna Schönburg-Hartensteina? Jaká místa formovala jejich pohled na svět? Jak plynul jejich čas? Jaké osoby je ovlivňovaly a jaké byly výchovné mechanismy ve šlechtické rodině na přelomu 19. století a v první polovině 20. století? Tato diplomová práce se pokouší pohlédnout na dějiny dětství šlechty netradičně optikou dětí samotných za použití především jejich pamětí, korespondence, ale i za použití dětských kreseb a vzpomínek nejmladší dcery Johanna Schönburg-Hartensteina Sophie Carillo. Pro výchovu šlechtických dětí byl typický život v příběhu, péče vychovatelů a guvernantek, výchova k povinnosti, ctění tradic i časté cestování. Zároveň ale diplomová práce využívá poznatků psychologie a snaží se rekonstruovat nejen jednotlivé motivace, vztahy mezi sourozenci, ale i přímo jednotlivé členy rodiny, jejich snové světy a hry? ?
|