Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 133 záznamů.  začátekpředchozí104 - 113dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Anatomy of villainy: the concept of an antagonist in tragedies and histories of William Shakespeare
Štollová, Jitka ; Hilský, Martin (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent)
Bakalářská práce se věnuje analýze a porovnání postav padouchů v hrách Williama Shakespeara Othello a Richard III. Základem pro zkoumání je polemika s esejí F. R. Leavise "Ďábelský intelekt a vznešený hrdina: aneb sentimentalistický Othello", jejíž hlavní myšlenky jsou shrnuty a následně kriticky zhodnoceny v kapitole 2. Závěry vyplývající z tohoto hodnocení se stávají impulzy pro vlastní analýzu Jaga a Richarda III., která má za cíl zdůraznit některé rysy Shakespearovy metody zobrazování postav padouchů. Zvláštní pozornost je věnována rozporu mezi jejich skutečnou zlomyslnou povahou a předstíraným čestným zdáním, chápaným jako zásadní pro celý koncept shakespearovského padoušství. V kapitole 3 jsou zkoumány jednotlivé strategie skrývání opravdového "bytí" za vnitřně utvořené a kontrolované "zdání", zejména pak ve vztahu k jazyku jako nástroji, který těmto strategiím slouží a zároveň je prozrazuje. Kapitola 4 postupuje od detailní a zaměřené analýzy k obecnému přehledu obou postav. Utváření identity Jaga a Richarda III chápe jako komplexní proces, na němž se spolupodílejí jak padouši, tak ostatní postavy: první formováním svého obrazu, druzí reakcí na něj. Práce zkoumá vybrané otázky, které přispívají k ukotvení obou shakespearovských padouchů jako výrazných a jedinečných postav, například jejich...
Architektura zámku Nelahozeves
Víšková, Martina ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (vedoucí práce) ; Šmied, Miroslav (oponent)
Cílem bakalářské práce "Architektura zámku Nelahozeves" bylo shrnutí dosavadního poznání a porovnání rozdílných názorů. Pokud to bylo možné, pokusila jsem se podložit argumenty názory jevící se jako správné oproti jiným. Důraz byl kladen na předlohy Sebastiana Serlia. Některé z řešených otázek zůstávají i nadále otevřené, jako například otázka autora nelahozevského zámku. První kapitola mé práce uvádí do historických a kulturních souvislostí a věnuje se také podrobněji Florianu Griespekovi, stavebníkovi nelahozevského zámku. Dále se píše o jeho dřívější stavbě zámku v Kaceřově, se kterým má objekt mého zájmu některé souvislosti a včleněna je i zmínka o pevnostním stavitelství. Následuje samotné jádro práce, kapitola o zámku v Nelahozevsi. Po obecném úvodu a historii obce je uveden výčet majitelů a poněkud složitější problematika postupu stavby. Poměrně obsáhlá část se věnuje popisu a rozboru architektury s důrazem na knižní předlohy Sebastiana Serlia. Stručně jsou zmíněny také souvislosti s italskými a českými stavbami. Poslední kapitola řeší nelehkou otázku autorství nelahozevského zámku a ukončuje ji celkové zhodnocení stavby.
Nadsázka, fantazie a tradice v Morgantovi Luigiho Pulciho
Žáčková, Magdalena ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
Résumé - Nadsázka, fantazie a tradice v Morgantovi Luigiho Pulciho Rytířský epos Morgante, který na konci 15. století vytvořil básník Luigi Pulci, stojí na přelomu dob. Stýká se v něm středověk a renesance se svými literárními i myšlenkovými vlivy, stejně jako se ocitá na přelomu vývojových etap svého žánru - z období, kdy byla rytířská látka přednášena žakéři na náměstích, se tato tematika dostává na vladařské dvory a je ovlivňována "vyšší", vzdělanější kulturou. Za hlavní prvky tohoto eposu považujeme přijetí několika literárních tradic, komično v mnoha svých podobách a náboženství, to vše podbarveno zvláštní autorovou fantazií společně s narážkami na jeho životní situaci. Luigi Pulci převzal nejen tradici v Itálii hojně rozšířené rytířské látky plné typických středověkých schémat (topoi), ale také toskánskou komicko- realistickou literární tradici, která jeho vyprávění na mnoha místech dodává jiný tón a včleňuje Morganta do jiného literárního prostoru, než v jakém byli ukotveni jeho předchůdci. Z nich je pak nejdůležitější Orlando, text, který Pulci použil jako přímou inspiraci pro své dílo a jehož převážnou část do svého textu převzal, i když tyto verše upravil a vytvořil tak dílo nové, výrazně vyšší literární kvality. Prvek komična je rozveden do podoblastí ironie a parodie, které jsou podrobeny...
Azarja dei Rossi: Me'or ejnajim - Význam a postavení díla v židovské historiografii a jeho struktura.
Šedivý, Antonín ; Arava-Novotná, Lena (vedoucí práce) ; Nosek, Bedřich (oponent)
1 Abstrakt Bakalářská práce "Azarja dei Rossi: Me'or ejnajim - Význam a postavení díla v židovské historiografii a jeho struktura" se zabývá postavou Azarji dei Rossiho a jeho stěžejním dílem Me'or ejnajim, které bylo jedním z deseti významných spisů židovské historiografie v 15. a 16. století. V první části práce je představen Azarja dei Rossi jako nástupce dřívější židovské historiografie. Druhá část bakalářské práce je věnována životu a dílu Azarji dei Rossiho. Azarja dei Rossi byl italský židovský učenec, který se narodil v Mantově okolo roku 1510. Během svého života žil v mnoha italských městech, ale nakonec se vrátil do Mantovy, kde také zemřel. Jeho tvorba zahrnuje Me'or ejnajim a některá menší pojednání, která se k němu vztahují, práci o syrské verzi křesťanských evangelií a několik liturgických a světských básní. Jádro práce sestává z pojednání o struktuře Me'or ejnajim a rozboru nejdůležitějších témat, kterými se Azarja dei Rossi v tomto spise zabýval. Jsou zde představeny okruhy jako myšlení Filóna Alexandrijského, práce s nežidovskou literaturou, metody talmudických rabínů v agadických látkách Talmudu, židovská chronologie, mesianistické dohady, hebrejský a aramejský jazyk a mnohé další. Závěr práce se věnuje reakcím židovských a křesťanských myslitelů na vydání Me'or ejnajim a dei Rossiho...
Italské renesanční truhly v českých sbírkách
Horáček, Jaroslav ; Mergl, Jan (vedoucí práce) ; Karasová, Daniela (oponent)
Práce se zabývá tématem italských renesančních truhel (cassone) v českých sbírkách, mapováním tuzemského fondu a jejich kritickým zhodnocením. Výběrově byly zpracovávány nejvýznamnější kolekce v Moravské galerii v Brně, Severočeském muzeu v Liberci, Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, Národním muzeu v Praze, Národní galerii v Praze a ve Slezském zemském muzeu v Opavě. Dále je pozornost věnována užitým zdobným technikám, materiálům, typologii a konstrukčním řešením. Nastíněna je i problematika odlišností v produkcích různých italských oblastí. Součástí práce je zárodek katalogu italských renesančních truhel v českých sbírkách.
Mytologické náměty v díle Lucase Cranacha staršího
Hájková, Zita ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Zlatohlávek, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou německého malíře Lucase Cranacha staršího. Po úvodním seznámení se životem Lucase Cranacha staršího, se převážná část práce věnuje mytologickým námětům, se zřetelem na jejich původ v pramenech a literatuře. Posuzuje vliv na jeho tvorbu v kontextu se soudobými malíři a humanismem. Představuje podmínky, především na dvoře saských kurfiřtů, ve kterých Cranach tvořil.
Marco Bello ve veřejných sbírkách České republiky
Pešlová, Olga ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Konečný, Lubomír (oponent)
Bakalářská práce se zabývá čtyřmi obrazy z českých sbírek, za jejichž autora je považován Marco Bello (žák Giovanni Belliniho). Důraz je kladen na podrobný popis, který tvoří základnu pro navazující komparace. Autorka u jednotlivých děl informuje o jejich provenienci, výskytu v literatuře, technologii, stavu, restaurování apod. Ve studii je rovněž shrnuta základní literatura o autorovi a prezentovány zlomky životopisných dat. Velká pozornost je věnována obrazu Kristova obřízka, který, jako jediné signované autorovo dílo, představuje logický středobod jakékohokoliv bádání o díle Marca Bella. Tabulka v příloze shrnuje přehled obrazů, jež byly malíři dosud připisovány a ukazuje tak názorně jednotlivé koncepce a jejich vzájemné interference. Práce se opírá o detailní fotodokumentaci tuzemských děl.
Kultura renesančního odívání a dnešek
Brabcová, Růžena ; Štěpánová, Irena (vedoucí práce) ; Krupková, Jaroslava (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá oděvní kulturou v období renesance v Evropě - především oděvním stylem Itálie, Anglie a Španělska na přelomu 15. a 16.století a jejím vlivem na tvorbu kostýmů soudobých skupin, které se ve volném čase věnují amatérskému historickému šermu nebo dobovému tanci a podobným aktivitám. Poskytuje rámcový popis jak ženského, tak mužského způsobu odívání. Tato práce se snaží o analýzu vzniku, pravidel a funkcí stylizovaného dobového kostýmu, a v závěrečné kapitole také porovnání obou variant dobových kostýmů, na základě dlouhodobého zúčastněného pozorování a kvalitativního terénního výzkumu.
Hudba u hudební kultura na Starém Městě pražském 1526 - 1620
Baťa, Jan ; Černý, Jaromír (vedoucí práce) ; Horyna, Martin (oponent) ; Hulková, Marta (oponent)
Disertační práce je příspěvkem k poznání hudby a hudební kultury Starého Města pražského v letech 1526-1620. První, metodologicky laděná kapitola Hudební kultura renesančního města jako téma je zhodnocení různých způsobů uchopení problému městské hudební kultury v dosavadní české i zahraniční odborné literatuře. Na tuto kapitolu navazuje přehled stavu bádání Hudební kultura Starého Města pražského 1526-1620 ve světle dosavadní literatury, který mapuje pouze ty práce, jež významným způsobem přispěly k obrazu hudebního života Starého Města. Vlastní výsledky výzkumu hudební kultury Starého Města pražského otevírá třetí kapitola s názvem Pohled do hudebního soukromí staroměstských obyvatel v době předbělohorské. Na osmi konkrétních příkladech staroměstských inventářů je ukázáno zastoupení hudebnin a hudebních nástrojů v měšťanských domácnostech a zároveň je řešena otázka jejich funkce v tehdejším životě. Čtvrtá kapitola nazvaná Hudební kultura Starého Města pražského 1526-1620 pohledem dochovaných hudebních pramenů se snaží v co nejširším záběru přehlédnout hudební prameny, u nichž lze prokázat pražskou provenienci a je dokonce možné je atribovat ke konkrétní lokalitě. V těsném sepětí se čtvrtou kapitolou je i následující text Graduál Trubky z Rovin, věnovaný podrobné sondě do jednoho z mála pramenů...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 133 záznamů.   začátekpředchozí104 - 113dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.