National Repository of Grey Literature 9 records found  Search took 0.01 seconds. 
Vděčné srdce. Blahopřejné verše v 19. století
Vítová, Andrea
Blahopřejné básně byly pro epochu biedermeieru důležitým literárním žánrem. Vycházely z dobového chápání rodiny a zachycovaly idealizovaný obrazu vztahů mezi rodiči a dětmi, příbuznými a přáteli. Básně od dětských říkanek až po rozměrné gratulační skladby byly určeny především k hlasité deklamaci při malých domácích slavnostech, jimž propůjčovaly vyšší nivó. Sbírky gratulační poezie pak znamenaly literární počin, ale současně fungovaly jako společenská příručka. Ačkoli obliba veršovaných blahopřání přetrvávala i ve druhé polovině 19. století, tento žánr směřoval stále více k literární periferii a více než skutečné city vyjadřoval společenským územ danou povinnost.
Aristocratic Biedermeier
Petrasová, Taťána
An example of two buildings designed by architect Heinrich Koch (the Kinský Villa in Smíchov, 1822-1824, the Kostelec nad Orlicí chateau, 1828-1833) points at innovations to Classicist architecture after Biedermeier gained recognition among noble customers.
Biedermeier in the Czech Lands. Proceedings of the 23rd Symposium on the Issue of the 19th Century

An interdisciplinary collection containing 40 studies by leading scholars from the Czech Republic and abroad, who deal with Central European culture of the 19th century.
The Dietetic of the Soul. On the Practical Philosophy (Aesthetics) of Enlightenment and Biedermeier
Lorenzová, Helena
The study focuses on the theory of lifestyle of the so-called third estate, that is, burghers, in the Enlightenment and Biedermeier periods.
The Domestication of Cubism: Kramář's Biedermeier
Lahoda, Vojtěch
The thesis of the study is based on Vincenc Kramář's way of thinking. Explaining cubism in his book Kubismus from 1921, he uses characteristics that would be very adequate to describe the atmosphere of a Biedermeier interior or intimacy. If we draw links between this semantic focus of Kramář's statements and his own personal hobbies as an art historian in the 19th century, but also as a collector, and his private hobbies or personal life, we will discover points of contact. The description of Picasso's cubist paintings as a sort of "domestic art" is in harmony with his passion for the art of the early 19th century, above all its first quarter. The article deals with the Biedermeier semantics in Kramář's statements, art-historical focuses and in his personal life, in his preference of the family and collector's activities.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.