Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Optimalizace přístupu do CDMA sítí
Kejík, Petr ; Masopust, Jiří (oponent) ; Wieser, Vladimír (oponent) ; Hanus, Stanislav (vedoucí práce)
Cílem dizertační práce je optimalizace přístupu do sítí CDMA (Code Division Multiple Access). Práce se konkrétně zabývá algoritmy pro řízení přístupu do sítě pro systém UMTS (Universal Mobile Telecommunication System). V úvodní části je pozornost zaměřena na popis dosavadního vývoje dané problematiky a následně je provedena analýza řízení přístupu do sítě UMTS. V programu MATLAB byl vytvořen vlastní model systému UMTS, který umožňuje implementovat vybrané algoritmy přístupu do sítě. Pozornost byla zaměřena na algoritmy, které využívají činitel zatížení, fuzzy logiku a genetické algoritmy. Všechny algoritmy byly s pomocí vytvořeného simulačního programu vzájemně porovnány. Cílem práce je vytvořit vhodný simulační program, prozkoumat vlastnosti jednotlivých algoritmů a případně provést jejich optimalizaci.
Bezpečnostní systém s využitím mobilních sítí
Svoboda, Adam ; Wieser, Vladimír (oponent) ; Hanus, Stanislav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá návrhem zabezpečovacího systému, který bude pořízené videozáznamy přenášet pomocí mobilních systémů. Jsou zde vybráni zástupci kamer a pohybových senzorů, které by se při konstrukci mohli použít. Práce se dále zabývá teoretickým návrhem přenosové soustavy, která bude složena z kamery, pohybového čidla, USB modemu a mikroprocesoru, který bude celou činnost řídit. Je zde navrženo blokové schéma a způsob komunikace. Celý bezpečnostní systém je zkonstruován a otestován v různých podmínkách.
Model fyzické vrstvy systému LTE
Kounek, Milan ; Wieser, Vladimír (oponent) ; Hanus, Stanislav (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá zpracováním signálu v systému LTE, konkrétně se zaměřuje na fyzickou vrstvu. První část práce detailně popisuje zpracování signálu na fyzické vrstvě systému LTE. Na základě získaných znalostí o zpracování signálu je vytvořeno blokové schéma, které názorně popisuje proces zpracování signálu. Další část práce se zabývá vytvořeným matematickým modelem, který je naprogramovaný v programu Matlab. V této části jsou popsány omezení modelu, možnosti nastavení simulace a zobrazení výsledků. V poslední části jsou zobrazeny výsledky simulace a proveden rozbor dosažených výsledků.
Models of Control Channels in the LTE System
Miloš, Jiří ; Wieser, Vladimír (oponent) ; Masopust, Jiří (oponent) ; Hanus, Stanislav (vedoucí práce)
The doctoral thesis is focused on a signal processing in the LTE physical control channels and performance analysis of control information transmission according to receiving conditions. The thesis is divided into two parts. The first part deals with simulation of the transmission of control information in baseband. The created simulators for uplink and downlink are presented. The simulations are performed for all possible system settings and various channel models. The MIMO influence on a quality of control information reception under fading channels is also presented. The second part of the thesis is focused on LTE utilization in shared channel ISM (2.4 GHz). The basic LTE application concept for ISM band is presented. This concept is fundamental to created simulation scenario. The chapter also presents the LTE and Wi-Fi coexistence simulator in 2.4 GHz ISM passband. The coexistence simulation are presented according to simulation scenario and the results are shown. The simulated coexistence analysis results are verified in laboratory environment. The comparison of the simulated and the measured coexistence analysis results is crucial for further optimization of the coexistence simulator. Recommendations for optimal and reliable operation of LTE are specified according to the simulated and the measured results. Recommendations should be useful to the reliable transmission of LTE control information in bad receiving conditions.
Intra- and Out-of-Vehicle Channel Measurements and Modeling
Kukolev, Pavel ; Masopust, Jiří (oponent) ; Wieser, Vladimír (oponent) ; Prokeš, Aleš (vedoucí práce)
The dissertation is focused on channel measurements and modeling for vehicle-to-X communication and on localization. In order to realize an integrated intelligent transportation system (ITS), it is important to estimate channel features for intra-vehicle and out-of-vehicle scenarios. For this propose the following activities are carried out: simulation of the 802.11p PHY; comparison with 802.11a; channel measurements for different scenarios based on the 802.11p and ultra-wideband (UWB); creating channel models for 802.11p and UWB; UWB measurements to assess performance of localization. The vehicle-to-X communication is supposed on the IEEE 802.11p standard. The dissertation presents the differences between IEEE 802.11a and IEEE 802.11p physical layer standards through the simulation results of the transmission over a HIPERPLAN/2 channel. Further, the simulation of the 802.11p signal transmission over ITU-R M.1225 channel, which includes pedestrian and vehicle models with different relative delays and average power, is presented. The influence of the channel on the signal is analyzed using MATLAB simulation in terms of bit error rate (BER). The dissertation reports vehicular channel measurements in the frequency band of 5.8 GHz for IEEE 802.11p standard and for UWB (3-11 GHz). Experiments for both intra-vehicle and out-of-vehicle environments are carried out. It was observed that the large-scale variations (LSVs) of the power delay profiles (PDPs) can be best approximated through a two-term exponential decay model for the 802.11p protocol, in contrast to the Saleh-Valenzuela (S-V) model which is suitable for UWB systems. For each measurement, the LSV trend was used to construct the respective channel impulse response (CIR). Next, the CIR is used in 802.11p simulation to evaluate the BER performance, following a Rician model. The results of the BER simulation shows the suitability of the protocol for in-car as well as out-of-car wireless applications. The simulation for out-of-car parameters indicate that the error performances do not vary much and it is possible to determine an average BER curve for the whole set of data. The randomness in UWB channel for small positional variations around a car, parked in an underground garage, is reported. The path loss (PL) is found to be monotonically increasing with distance but varies randomly with angle and height and thereby renders signal strength based ranging inaccurate for such scenarios. On the other hand, arrival time of the first ray can be used for reliable estimation of distance, independent on transmitter angle or height. The number of clusters in the PDP is reduced with distance but the nature of the profile remains fairly consistent with angle. The S-V model parameters also vary with distance and height but their average values are close to the IEEE 802.15.3 recommended channel model. For localization applications the distance between the antennas is calculated exploiting the linear dependence of distance on delay from PDP. The coordinates of a transmitting antenna are found with the help of two receiving antennas following a two-dimensional (2-D) time-of-arrival (TOA) based localization technique. A comparison of the calculated coordinates with the original ones exhibits an error of less than 6% which supports the suitability of the proposed approach for localization of the cars.
Intra- and Out-of-Vehicle Channel Measurements and Modeling
Kukolev, Pavel ; Masopust, Jiří (oponent) ; Wieser, Vladimír (oponent) ; Prokeš, Aleš (vedoucí práce)
The dissertation is focused on channel measurements and modeling for vehicle-to-X communication and on localization. In order to realize an integrated intelligent transportation system (ITS), it is important to estimate channel features for intra-vehicle and out-of-vehicle scenarios. For this propose the following activities are carried out: simulation of the 802.11p PHY; comparison with 802.11a; channel measurements for different scenarios based on the 802.11p and ultra-wideband (UWB); creating channel models for 802.11p and UWB; UWB measurements to assess performance of localization. The vehicle-to-X communication is supposed on the IEEE 802.11p standard. The dissertation presents the differences between IEEE 802.11a and IEEE 802.11p physical layer standards through the simulation results of the transmission over a HIPERPLAN/2 channel. Further, the simulation of the 802.11p signal transmission over ITU-R M.1225 channel, which includes pedestrian and vehicle models with different relative delays and average power, is presented. The influence of the channel on the signal is analyzed using MATLAB simulation in terms of bit error rate (BER). The dissertation reports vehicular channel measurements in the frequency band of 5.8 GHz for IEEE 802.11p standard and for UWB (3-11 GHz). Experiments for both intra-vehicle and out-of-vehicle environments are carried out. It was observed that the large-scale variations (LSVs) of the power delay profiles (PDPs) can be best approximated through a two-term exponential decay model for the 802.11p protocol, in contrast to the Saleh-Valenzuela (S-V) model which is suitable for UWB systems. For each measurement, the LSV trend was used to construct the respective channel impulse response (CIR). Next, the CIR is used in 802.11p simulation to evaluate the BER performance, following a Rician model. The results of the BER simulation shows the suitability of the protocol for in-car as well as out-of-car wireless applications. The simulation for out-of-car parameters indicate that the error performances do not vary much and it is possible to determine an average BER curve for the whole set of data. The randomness in UWB channel for small positional variations around a car, parked in an underground garage, is reported. The path loss (PL) is found to be monotonically increasing with distance but varies randomly with angle and height and thereby renders signal strength based ranging inaccurate for such scenarios. On the other hand, arrival time of the first ray can be used for reliable estimation of distance, independent on transmitter angle or height. The number of clusters in the PDP is reduced with distance but the nature of the profile remains fairly consistent with angle. The S-V model parameters also vary with distance and height but their average values are close to the IEEE 802.15.3 recommended channel model. For localization applications the distance between the antennas is calculated exploiting the linear dependence of distance on delay from PDP. The coordinates of a transmitting antenna are found with the help of two receiving antennas following a two-dimensional (2-D) time-of-arrival (TOA) based localization technique. A comparison of the calculated coordinates with the original ones exhibits an error of less than 6% which supports the suitability of the proposed approach for localization of the cars.
Models of Control Channels in the LTE System
Miloš, Jiří ; Wieser, Vladimír (oponent) ; Masopust, Jiří (oponent) ; Hanus, Stanislav (vedoucí práce)
The doctoral thesis is focused on a signal processing in the LTE physical control channels and performance analysis of control information transmission according to receiving conditions. The thesis is divided into two parts. The first part deals with simulation of the transmission of control information in baseband. The created simulators for uplink and downlink are presented. The simulations are performed for all possible system settings and various channel models. The MIMO influence on a quality of control information reception under fading channels is also presented. The second part of the thesis is focused on LTE utilization in shared channel ISM (2.4 GHz). The basic LTE application concept for ISM band is presented. This concept is fundamental to created simulation scenario. The chapter also presents the LTE and Wi-Fi coexistence simulator in 2.4 GHz ISM passband. The coexistence simulation are presented according to simulation scenario and the results are shown. The simulated coexistence analysis results are verified in laboratory environment. The comparison of the simulated and the measured coexistence analysis results is crucial for further optimization of the coexistence simulator. Recommendations for optimal and reliable operation of LTE are specified according to the simulated and the measured results. Recommendations should be useful to the reliable transmission of LTE control information in bad receiving conditions.
Optimalizace přístupu do CDMA sítí
Kejík, Petr ; Masopust, Jiří (oponent) ; Wieser, Vladimír (oponent) ; Hanus, Stanislav (vedoucí práce)
Cílem dizertační práce je optimalizace přístupu do sítí CDMA (Code Division Multiple Access). Práce se konkrétně zabývá algoritmy pro řízení přístupu do sítě pro systém UMTS (Universal Mobile Telecommunication System). V úvodní části je pozornost zaměřena na popis dosavadního vývoje dané problematiky a následně je provedena analýza řízení přístupu do sítě UMTS. V programu MATLAB byl vytvořen vlastní model systému UMTS, který umožňuje implementovat vybrané algoritmy přístupu do sítě. Pozornost byla zaměřena na algoritmy, které využívají činitel zatížení, fuzzy logiku a genetické algoritmy. Všechny algoritmy byly s pomocí vytvořeného simulačního programu vzájemně porovnány. Cílem práce je vytvořit vhodný simulační program, prozkoumat vlastnosti jednotlivých algoritmů a případně provést jejich optimalizaci.
Bezpečnostní systém s využitím mobilních sítí
Svoboda, Adam ; Wieser, Vladimír (oponent) ; Hanus, Stanislav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá návrhem zabezpečovacího systému, který bude pořízené videozáznamy přenášet pomocí mobilních systémů. Jsou zde vybráni zástupci kamer a pohybových senzorů, které by se při konstrukci mohli použít. Práce se dále zabývá teoretickým návrhem přenosové soustavy, která bude složena z kamery, pohybového čidla, USB modemu a mikroprocesoru, který bude celou činnost řídit. Je zde navrženo blokové schéma a způsob komunikace. Celý bezpečnostní systém je zkonstruován a otestován v různých podmínkách.
Model fyzické vrstvy systému LTE
Kounek, Milan ; Wieser, Vladimír (oponent) ; Hanus, Stanislav (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá zpracováním signálu v systému LTE, konkrétně se zaměřuje na fyzickou vrstvu. První část práce detailně popisuje zpracování signálu na fyzické vrstvě systému LTE. Na základě získaných znalostí o zpracování signálu je vytvořeno blokové schéma, které názorně popisuje proces zpracování signálu. Další část práce se zabývá vytvořeným matematickým modelem, který je naprogramovaný v programu Matlab. V této části jsou popsány omezení modelu, možnosti nastavení simulace a zobrazení výsledků. V poslední části jsou zobrazeny výsledky simulace a proveden rozbor dosažených výsledků.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.