|
Problémy komunikace sester u hospitalizovaných handicapovaných pacientů
TITLBACHOVÁ, Jana
Sociální kontakt je nezbytnou součástí zdravotnické profese a schopnost dobře komunikovat patří k nejdůležitějším dovednostem každého zdravotníka. Úspěšná léčba a vůbec spolupráce je výsledkem vzájemného vztahu a komunikace mezi zúčastněnými. Profesionální komunikace sestry je ale velmi náročná oblast. Existuje celá řada bariér a problémů, které efektivní komunikaci brání. Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku komunikace sester u pacientů, kteří jsou oproti jiným znevýhodněni určitým handicapem. Byly stanoveny 3 cíle práce. Prvním bylo zjistit, zda sestry mají komunikační dovednosti ve vztahu k handicapovaným pacientům. Dále jsme se zajímali, zda jsou sestry připraveny na komunikaci s handicapovanými pacienty prostřednictvím vzdělávacího programu ve škole a třetím cílem bylo najít nejčastější problémy ve zjišťování psychosociálních potřeb těchto pacientů. K cílům byly stanoveny hypotézy H1: Sestry mají komunikační dovednosti ve vztahu k handicapovaným pacientům, H2: Sestry jsou dostatečně připraveny na komunikaci s handicapovanými pacienty prostřednictvím vzdělávacího programu ve škole, H3: Sestry vyzdvihují nedostatek času jako problém ve zjišťování psychosociálních potřeb u handicapovaných pacientů a H4: Handicapovaní pacienti uvádějí nejčastěji nedostatek soukromí jako problém při rozhovorech se sestrou. Hypotézy H1 a H3 se potvrdily, H2 a H4 potvrzeny nebyly. Ke zpracování výzkumné části této bakalářské práce bylo zvoleno kvantitativní šetření a byla použita metoda dotazování. A protože v komunikaci jde především o interpersonální kontakt a vztah, nelze ji tudíž hodnotit jen jedním směrem, tvořily výzkumný soubor dvě skupiny respondentů. První skupinu tvořily sestry na lůžkových odděleních pěti nemocnic a druhou skupinou byli hospitalizovaní handicapovaní pacienti. Tato práce by mohla sloužit jako edukační materiál pro zdravotnický personál. Je třeba se neustále učit a zabývat se touto problematikou s cílem zlepšení kvality poskytované ošetřovatelské péče u hospitalizovaných handicapovaných pacientů tak, aby odpovídala jejich skutečným potřebám. Výsledky šetření by mohly být podnětné pro oblast vzdělávání zdravotníků.
|