|
Křesťanská víra jako motivace pro sociální práci
TALICHOVÁ, Jana
Tématem mé bakalářské práce je "Křesťanská víra jako motivace pro sociální práci". Sociální práce jako samostatný obor se vyčlenila teprve v 19. století. Můžeme však říci, že zájem o blaho druhých a snaha jim pomoci v nouzových situacích byly zajišťovány již po mnoho staletí před jejím vznikem, a to zejména křesťanskými společenstvími. Cílem této práce je zjištění osobních postojů sociálních pracovníků k víře a náboženství a dále zjištění jejich motivačních prvků pro výkon povolání sociální práce. Teoretická část se zaměřuje na historii křesťanství ve světě i u nás a zdůrazňuje situace v jeho vývoji, které přispěly k řešení sociálních problémů. Dále se práce zabývá tématem křesťanské lásky v jejím nejširším rozměru a vznikem charity. Neopomíná však ani sociální práci, její cíle, sociální pracovníky a jejich etický kodex. Pro realizaci praktické části byl zvolen kvantitativní výzkum. Výzkumná část práce využívá dotazníkového šetření jakožto techniky sběru dat a sekundární analýzu dat k porovnání výsledků. Výzkumným vzorkem byli sociální pracovníci vykonávající jejich profesi ve městě České Budějovice. Kontrolním vzorkem byli lidé z běžné populace, pracující ve stejném městě. Pro výzkum byly vytvořeny dvě pracovní hypotézy. První hypotéza nebyla potvrzena: Mezi pracovníky v sociální oblasti je více nábožensky založených osob než v běžné populaci. Druhá hypotéza nebyla též potvrzena: Pro nábožensky založené pracovníky v sociální oblasti patří náboženská víra mezi základní motivační prvky k výkonu jejich povolání. Z výzkumu tedy vyplývá, že mezi pracovníky v sociální oblasti není více věřících osob než v běžné populaci. Motivačními prvky nábožensky založených sociálních pracovníků jsou v nejvyšším procentuelním zastoupení: "Potřeba pomáhat", "Radost z práce s lidmi" a "Smysluplná práce". Víra jako motivační prvek se objevuje pouze u 2 respondentů ze 41 věřících. Domnívám se, že cíl práce byl realizací výzkumu splněn. Bakalářská práce by mohla být využita při výuce studentů v oborech týkajících se sociální práce, pro uvědomění si náboženského rozměru při práci s lidmi a v osobním životě.
|