Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vowel length in infant-directed speech: the realisation of short-long contrasts in Czech IDS
Svoboda, Michaela ; Chládková, Kateřina ; Kocjančič Antolík, T. ; Paillereau, Nikola ; Slížková, P.
When interacting with young children, talkers across many languages use a speech style that reflects positive affect, draws infants' attention, and supposedly facilitates language acquisition. As for the latter, a well-documented feature of infant-directed speech is an exaggeration of spectrally-cued vowel contrasts. Here we tested whether talkers exaggerate also durationally cued contrasts. Sixty-three mothers, native speakers of Czech, were recorded while playing with their infant (4- to 10-month-olds, IDS) and while speaking to an adult (ADS). The durations of the five Czech phonemically short vowels were compared to their long counterparts. Vowel duration (normalised for word duration) was longer in IDS than in ADS more for phonemically long vowels at the younger infant ages, indicating a developmentally specific early exaggeration of length contrasts in Czech infant-directed speech. The present finding suggests that in a language with phonemic length, caregivers' realisation of speech sounds may go beyond merely being longer and slower overall.
Infants' learning of novel segments is modulated by prosody
Chládková, Kateřina ; Podlipský, V.J. ; Nudga, Natalia ; Paillereau, Nikola ; Kynčlová, Kateřina ; Šimáčková, Š.
Young infants recognize atypical realisations of native-language speech. Later they learn words better from native-accented talkers. However, 6-month-olds preferentially listen to unfamiliar speech. We tested whether the learning of new vowels matches 6-month-olds’ listening preferences, being more effective from nonnative-accented speech. We exposed Czech six-month-olds to delexicalised utterances with consonants replaced by [f] and vowels by 405 tokens sampled from a bimodal [ɛ]-[æ] distribution, a contrast absent from Czech, and with either native or atypical rhythm. Discrimination of [ɛ]-[æ] was then tested in an alternating/non-alternating paradigm. Longer first-look duration to non-alternating than to alternating trials – indicating a learning effect – was found in infants familiarised with the novel contrast in atypical rhythm, such effect was not\ndetected after familiarisation with native rhythm. Six-month-olds thus more effectively exploit distributional information about novel vowels from non-native rhythm, which matches their previously reported preferences for listening to novel over familiar accents.
Míra cizího akcentu v češtině u rodilých mluvčích čínštiny v percepci posluchačů s různým L1
Pan, Yang ; Veroňková, Jitka (vedoucí práce) ; Paillereau, Nikola (oponent)
(česky) Percepce řeči nerodilých mluvčích ze strany posluchačů je na akademické půdě již řadu let oblíbeným tématem výzkumu. Tématem této práce je porovnání hodnocení řeči nerodilých mluvčích (konkrétně rodilých mluvčích čínštiny) posluchači s různým mateřským jazykem, a to rodilými mluvčími češtiny a čínskými studenty češtiny jako cizího jazyka. Zkoumán byl především vliv faktorů posluchače, mluvčího a řečového materiálu na hodnocení řeči nerodilých mluvčích. Percepčního testu se zúčastnilo 25 čínských posluchačů a 25 českých posluchačů. Jejich úkolem bylo zhodnotit míru námahy porozumění a míru cizineckého přízvuku na prezentovaných nahrávkách sedmi rodilých mluvčích čínštiny, kteří mluvili česky. Výsledky experimentu ukázaly, že řeč čínských mluvčích byla více srozumitelná pro čínské posluchače než pro rodilé mluvčí češtiny. Zároveň čínští posluchači vnímali cizinecký přízvuk oproti českým posluchačům jako slabší. Roli hrála shoda jazykového pozadí mluvčího a posluchače. Mezi zkoumanými dimenzemi, tedy námahou porozumění a mírou cizineckého přízvuku se ukázala slabá korelace. Tato studie přináší nové poznatky pro výzkum výslovnosti češtiny jako cizího jazyka u čínských studentů.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.