| |
| |
|
Jazykový režim EU v praxi: srovnání dostupnosti dokumentů v českém, francouzském a anglickém jazyce zveřejňovaných prostřednictvím online knihkupectví EU
MACHOVÁ, Alena
Tématem bakalářské práce je Jazykový režim EU v praxi: srovnání dostupnosti dokumentů v českém, francouzském a anglickém jazyce zveřejňovaných prostřednictvím Online knihkupectví EU. Teoretická část této práce představuje institucionální rámec Evropské unie a umísťuje Úřad pro publikace Evropské unie, který spravuje stránky Online knihkupectví EU, do tohoto systému. Dále se zabývá problematikou mnohojazyčnosti EU a její aplikací na stránkách internetového knihkupectví EU. Praktická část práce se věnuje struktuře webových stránek a jejich vzhledu, následně analyzuje dostupnost dokumentů v češtině, ve francouzštině a v angličtině na již zmíněných stránkách. Práce je završena vyhodnocením analýzy po kvantitativní stránce.
|
| |
| |
|
Úloha sestry ve výživě klientů po vybraných operacích střev
MÁCHOVÁ, Alena
Tato práce popisuje dnešní způsob stravování, vliv výživy organismu na zdraví jedince, přípravu na operační zákrok na zažívacím traktu a s ní spojené kolísání hmotnosti klienta. Součástí práce je i úloha sestry v péči o klienta v předoperačním i pooperačním období, spolupráce sestry s nutričním terapeutem a edukace klienta a jeho rodiny v oblasti výživy. Také se zabývá doplněním chybějící energie organismu klienta pomocí nutričních výrobků. Výzkumné šetření probíhalo ve dvou částech. V kvalitativní části byl stanoven cíl 1 : Zjistit stravovací návyky klientů před operací, cíl 2 : Zjistit průměrný hmotnostní úbytek při přípravě na operaci střev, cíl 3 : Zjistit informovanost klientů o nutriční výživě a cíl 4 : Zmapovat přístup klientů k nutričním produktům. K těmto cílům byly stanoveny tyto výzkumné otázky : 1 - Jaká jídla klienti konzumují?, 2 - Jaký je hmotnostní úbytek při přípravě na operaci střev?, 3 - Jaké mají klienti informace o nutriční výživě? a 4 - Jaký je přístup klientů k nutriční výživě? Pro zjištění odpovědí na výzkumné otázky byl použit hloubkový rozhovor s klienty nemocnice Tábor. Cíl 1 byl splněn, výsledkem výzkumného šetření bylo zjištění, že stravovací návyky klientů nebyly v souladu se zdravou a pravidelnou stravou. Cíl 2 byl také splněn, hmotnostní úbytek při přípravě na operaci střev, jak potvrdil výzkum, závisí na délce trvání obtíží klienta před nástupem hospitalizace. Cíl 3 byl splněn, klienti znají obsah pojmu nutriční výživa na základě vlastní zkušenosti. Cíl 4 byl splněn, nutriční produkty berou klienti jako přídavek k běžné stravě, který urychluje uzdravovací proces a slouží ke zlepšení výživy organismu. Kvantitativní část výzkumného šetření měla za cíl : Zjistit informovanost ošetřovatelského personálu o možnostech nutriční výživy. K tomuto cíli byly stanoveny dvě hypotézy. Hypotéza 1 : Sestry pracující na lůžkové části chirurgického oddělení jsou informované o nutriční výživě. Hypotéza 2 : Sestry pracující na lůžkové části chirurgického oddělení monitorují vliv výživy na zdravotní stav klienta. Pro potvrzení hypotéz byl použit dotazník pro sestry lůžkových chirurgických oddělení nemocnice Tábor, Písek a České Budějovice. Stanovené hypotézy 1 a 2 byly potvrzeny. Výsledkem výzkumného šetření bylo zjištěno, že sestry pracující na lůžkové části chirurgického oddělení jsou informované o nutriční výživě a že při příjmu klienta na oddělení provádí nutriční screening, o čemž svědčí 98,7 % kladných odpovědí v dotazníkovém šetření a že monitorují vliv výživy na zdravotní stav klienta, jak dokládá 90,91 % kladných odpovědí respondentů dotazníkového šetření. Výzkum ukázal, že výživa je nedílnou součástí léčby. Na základě výsledků výzkumného šetření byla vytvořena brožura o nutriční výživě pro klienty a ošetřovatelský personál chirurgického oddělení, která bude používána v praxi jako pomocný průvodce v možnostech využití výrobků nutriční výživy.
|
|
Hra v hodinách českého jazyka na 2.stupni ZŠ
MACHOVÁ, Alena
Práce se ve své teoretické části bude zabývat pojmem ?hra? a místem hry v některých koncepcích alternativní pedagogiky, povahou různých druhů her a možným využitím těchto her při výuce na běžných základních školách, i v tzv. školách alternativních. Praktickou část práce bude tvořit výzkum prováděný na několika základních školách. Praktická část uvede několik typů vlastních (nových) her, některé z nich prověřené i během autorčiny vyučovací praxe.
|