Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Studenti oboru Speciální pedagogika - vychovatelství a jejich dobrovolnické aktivity
MISAŘOVÁ, Romana
Bakalářská práce je zaměřena na studenty oboru Speciální pedagogiky Vychovatelství, na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, a jejich dobrovolnické aktivity. V úvodu teoretické části je charakterizována altruistická činnost, dobrovolnictví a stručný historický kontext. Pak už se blíže věnuji konkrétním formám a oblastem dobrovolnictví. Také se zabývám přímo dobrovolníkem, kdo se nejčastěji dobrovolníkem stává, jaké důvody k dobrovolnické činnosti je přivádí a co pro ně může být přínosem. Dále zmiňuje neziskový sektor, který je podstatnou součástí společnosti a ve kterém jsou dobrovolníci důležitou složkou. Jak s dobrovolníky pracovat učí organizace národní dobrovolnické centrum Hestia, na které navazují dobrovolnická centra a organizace. Pro každou organizaci je dobré vědět, jak dobrovolníky získat. Kromě letáků, inzerátů a různých náborových akcí mohou v dnešní době využít i internet, který dnešní studenti velmi dobře ovládají. Měli by studenty informovat o své činnost a nabídnout jim možnost aktivit, na kterých se mohou podílet. Nábor a péči o dobrovolníky má koordinátor dobrovolníků. Každé dobrovolnické centrum má svou pestrou nabídku programů, která se v každém kraji liší. Dobrovolnické programy se od sebe rozlišují cílovou skupinou, zaměřením a náplní Teoretická část uvádí některé z organizací, kde se mohou dobrovolníci realizovat. Jednou z organizací, která má své sídlo i v Českých Budějovicích je ADRA, která se o své dobrovolníky stará všestranně a dlouhodobě. Další stručně popsanou organizací je Člověk v tísni. Je to organizace, která je založená na vlastní iniciativě zaměstnanců a dobrovolníků. Jako další organizaci, která nabízí široko paletu možností je Charita České republiky. Dobrovolní při projevení zájmu o vykonávání dobrovolnické činnosti projdou vstupním pohovorem, vyplnění dotazníku a dalšími náležitostmi. Mezi nejznámější programy dobrovolnických center patří Program Pět P, který je preventivního charakteru. Kromě tohoto programu jsou v bakalářské práci pro příklad uvedeny i další dobrovolnické programy, kde se nejen studenti, ale i další lidé, mohou realizovat. Protože mladí lidé chtějí získat nové zkušenosti a něco nového poznat, jsou zde uvedeny i programy, které dobrovolníkům nabízí i zahraniční zkušenost. V poslední části je stručně popsán obor Speciální pedagogika vychovatelství, osobnost pedagoga. Příklady konkrétních akcí, které podporovala Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity. Cílem praktické části je zjistit, jakým aktivitám, v jaké formě a v jakém počtu se studenti oboru Speciální pedagogika vychovatelství věnují dobrovolnickým aktivitám. Dalším cílem pak popsat důvody, které studenty vedly k tomu, že se věnují dobrovolnictví. Pro naplnění cíle jsem zvolila kvantitativní výzkum, konkrétně metodu dotazování, technikou dotazníku, který byl rozdán respondentům v tištěné formě. Výzkumný soubor tvořilo 114 respondentů denního studia. V následující kapitole jsou výsledky pro lepší přehlednost interpretovány formou grafů a tabulek. Zjištěné výsledky ukazují, že dobrovolnické činnosti se věnuje méně než polovina dotazovaných studentů. Mezi časté důvody, které studenty přivádí k dobrovolnické činnosti, patří získávání nových zkušeností a smysluplné trávení volného času. Nejvíce se realizují ve zdravotně sociální oblasti. Respondenti dávají přednost kromě příležitostného zapojení i zapojení dlouhodobému. Nejčastěji získávají zkušenosti při činnostech jako je práce s klientem přímo v organizaci, pomoc při organizování akcí a tvorbě volnočasových aktivit. Jelikož mým cílem bylo zjistit, z jakého důvodu se dobrovolníci pro dobrovolnictví rozhodli, zajímalo mě také, co bylo důvodem k tomu, že respondenti dobrovolnickou činnost nevykonávají. Nejčastějším důvodem bylo, že dávají přednost práci za finanční odměnu a že nemají dostatek informací.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.