Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Úloha dětské sestry ve školním stravování
MÁGROVÁ, Milena
Postoje ke stravování a výživové zvyklosti se formují od raného dětství, pod vlivem životního stylu rodiny společně a postupně s působením školy a společenství, ve kterém dítě vyrůstá. Zdravý životní styl by měl systematicky oslovovat všechny děti v průběhu celé školní docházky přiměřené jejich věku a potřebám. Komplexní propojení teoretického a praktického působení na žáky při výuce ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, Výchovy ke zdraví s možností propojení se školní jídelnou. Pokud bude snažení školních jídelen podpořeno působením učitelů, kteří vhodně využijí forem a metod výuky, aby zpřístupnili svým žákům nejen odborný pohled na problematiku výživy, ale oslovili žáky natolik, aby byli ochotni korigovat své dosavadní návyky z rodinného prostředí a dále je měnit ve prospěch svého zdraví. Pak budeme na dobré cestě společné spolupráce všech zúčastněných - rodičů, zdravotníků, učitelů a školních jídelen vedoucí ke společnému cíli a to je ZDRAVÍ. Cílem diplomové práce bylo zhodnotit úlohu dětské sestry ve školním prostředí, konkrétně školním stravování. Výzkumné šetření mělo analyzovat stravovací normy pro žáky ZŠ a zjistit zkušenosti a spokojenost rodičů se školním stravováním a zmapovat postoje dětí na nižším a vyšším stupni ke stravování ve školní jídelně. V diplomové práci bylo použito kvantitativní a kvalitativní výzkumné šetření. Sběr dat probíhal prostřednictvím dotazníkového šetření určené rodičům a dětem od 3. až do 9. třídy a Focus group dětí 1. a 2. třídy ZŠ v Jindřichově Hradci. Dotazníky byly zpracovány a statisticky vyhodnoceny programem SPSS. Využili jsme Pearsonova chi kvadrát testu, dvou-výběrového t -testu pro výstupy grafů a tabulek. Focus group bylo provedeno ve třídách a ve školní jídelně mezi dětmi během přestávky a oběda za přítomnosti učitele a zástupkyně ředitele školy. Výzkumný soubor byl tvořen rodiči dětí navštěvující ZŠ v Jindřichově Hradci a žáky 1. až 9. třídy téže školy. Školní stravování, které je velmi diskutovaným tématem jak odbornou, tak laickou veřejností v celé České republice a naše výsledky výzkumného šetření jsou zřejmě výjimkou. analýzy stravovacích norem vyplynulo, že spolupodílení se rodičů na vytváření jídelníčku se mohou podílet jen částečně, protože se i částečně spolupodílejí na financování školního oběda. Z pozorování dětí 1. a 2 třídy jsme zjistili, že děti v tomto období jsou ovlivňovány sociálním prostředím, ve kterém se během dne vyskytují. Přebírají zvyklosti, dovednosti, ale i zlozvyky od rodičů, učitelů a vzorů a jsou v tomto věku snadno ovlivnitelní, proto je nezbytné začít včas s výchovou ke zdraví a prevencí. Zjistili jsme, že děti byli téměř všechna se školním stravováním spokojeny. Další skupinou se stali žáci 3. až 9 třídy, kteří se vyjadřovali a hodnotili stravu ve školní jídelně, kde jak podle celorepublikových výzkumů se náš vzorek od ostatních lišil. Spokojenost dětí se školním stravováním se výrazně nelišila, jak jsme předpokládali, dle věku dětí na nižším a vyšším stupni ZŠ. Výzkumné šetření spokojenosti rodičů dětí se školním stravováním ukázalo, že rodiče dětí na nižším stupni jsou spokojenější, než rodiče dětí na vyšším stupni a spokojenost rodičů se liší. Výzkum poukazuje na propojení školního a zdravotnického systému, kde by v této komunitě měla místo právě dětská sestra, která ve školní zdravotní službě fungovala až do privatizace primární zdravotní péče a jinde v zahraničí úspěšně působí dodnes. Je nezbytné, aby komunitní sestry péči realizovaly, vedly, koordinovaly, a aby jejich péče byla ve všech oblastech vnímána jako legitimní a zásadní. Výsledky výzkumného šetření byly předem vyžádány zástupkyní ředitele školy v Jindřichově Hradci pro případnou korekci stravování dětí ve školní jídelně a dále mohou být prezentovány na seminářích nebo konferencích, které jsou zaměřené na výživu a na zdravý životní styl dětí.
Edukační činnost sestry v prevenci kazivosti zubů u předškolních dětí v souvislosti s dentální hygienou
MÁGROVÁ, Milena
Bakalářská práce na téma Edukační činnost sestry v prevenci kazivosti zubů u předškolních dětí v souvislosti s dentální hygienou. V současnosti je zubní kaz nejrozšířenější, chronické, multifaktoriální, infekční onemocnění. Ve své praxi se každodenně setkávám jako sestra s dětským pacientem doprovázeným rodičem na preventivní prohlídku, ale někdy i pro akutní ošetření s bolestí zubů. V současné době je cílem pedostomatologie vybudovat na jedné straně systematickou, léčebnou a preventivní péči na základě individuálního přístupu stomatologa a sestry, a na straně druhé odpovědnosti rodičů. Do celkové péče o zdravý vývoj dítěte by měli rodiče zahrnout i péči o chrup. V případě, že pochopí mechanismus a příčiny vzniku kazu dočasných zubů, pak tento stav je preventabilní. Dnes edukace jako výchova zaujala významné postavení v moderním ošetřovatelství a stala se samozřejmou součástí profesionální činnosti sestry. Cílem práce je zmapovat postoje rodičů k dentální hygieně u svých předškolních dětí a na straně druhé, jaký má význam edukace sestrou v prevenci kazivosti zubů u stejné věkové skupiny. K cíli jedna byla stanovena hypotéza: Rodiče se podílejí na dentální hygieně předškolních dětí. K cíli dva byla položena výzkumná otázka: Jak edukace sestrou v prevenci kazivosti zubů ovlivňuje schopnost předškolních dětí provádět dentální hygienu? V kvantitativním výzkumném šetření byla použita metoda dotazování, technika dotazníku směřovanému na rodiče předškolních dětí ke zjištění dentálních návyků. Na základě výsledků z dotazníků byla hypotéza potvrzena. V kvalitativní části výzkumu byla použita metoda kvazi experimentu, technikou pozorování a rozhovoru u předškolních dětí v mateřské škole v Českých Budějovicích. První skupina dětí se stala autorem pohádky a byla aktivně zapojena ke správné technice čištění zubů a k používání dentálních pomůcek. Edukační program s didaktickou pomůckou ? maňáskem je pro předškolní děti atraktivní, žádaný a velmi přínosný. Formou pohádky si děti osvojují zdravý způsob života, správné návyky a také komunikační schopnosti. Druhá skupina dětí byla needukovaná. Dětem byly položeny otázky k dentální hygieně a orálnímu zdraví, které získaly v rodině, kde přebírají přístupy, gesta, postoje a způsob vyjadřování od svých vzorů. A v mateřské škole, kde poprvé vstupují do širšího společenství dětí, se navzájem neuvědoměle ovlivňují a formují pro celý následující život. Znalosti o prevenci zubního kazu a schopnost čištění zubů se v obou skupinách zkoumaných dětí významně liší. Edukované děti v následném rozhovoru dokázaly odpovědět na otázky položené k dentální hygieně a orálnímu zdraví na rozdíl od needukovaných. Stejně tak edukované děti prokázaly větší zručnost při čištění zubů. Edukace k dentální hygieně a orálnímu zdraví by měla být každodenní součástí výchovy v mateřských a základních školách, ale především v rodině. Pro dítě je v tomto věku vzor rodiče nezastupitelnou podstatou pro další vývoj a jeho kvalitní zdravý život.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.