Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Nástěnné malby v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě
Louženská, Monika ; Kubík, Viktor (vedoucí práce) ; Ottová, Michaela (oponent)
Monika LOUŽENSKÁ NÁSTĚNNÉ MALBY V ROTUNDĚ SV. KATEŘINY VE ZNOJMĚ Bakalářská práce 2010 RESUMÉ Nástěnné malby ve znojemské rotundě sv. Kateřiny jsou památkou mimořádného významu pro celou střední Evropu. Ačkoli výmalba s unikátním programem je podnětem studia dlouhé řady badatelů již po 200 let, stále zůstává neuzavřeným tématem. Z části též nešetrnými restaurátorskými zásahy, byla výzdoba celého interiéru stavby značně poškozena, došlo ke ztrátě původní barevnosti a vnitřní modelace objemů. Přesto jsou v cyklu maleb postihnutelné stylové znaky, umožňující alespoň základní formální analýzu, jež je, spolu s historickým kontextem, zásadním aspektem pro výklad a dataci maleb. Výmalba, prováděná technikou "al secco", je vertikálně rozdělena do několika horizontálně probíhajících pásů. Zdánlivě je tvořena dvěma obsahovými složkami, rozdělujícími malby na výjevy s duchovně církevní a světskou tématikou. Přesto jde o homogenní umělecké dílo, vzniklé spoluprací několika (pravděpodobně čtyř) rukou v jedné dílně a v krátkém časovém rozmezí. Styl znojemských maleb, charakteristický lineární kresebností a pevně konturovanými, vertikálně protaženými proporcemi figur, je srovnatelný se středoevropským malířstvím, zasaženým vlnou byzantinismů kolem roku 1100. Nejbližší stylové vazby byly shledány k malířství řezenské a...
Znojemský cyklus a problém vývoje české monumentální malby ve 12. století v kontextu střední Evropy
Louženská, Monika ; Kubík, Viktor (vedoucí práce) ; Všetečková, Zuzana (oponent)
Monika LOUŽENSKÁ: Znojemský cyklus a problém vývoje české monumentální malby ve 12. století v kontextu střední Evropy. Tato diplomová práce rozvíjí námět bakalářské práce, zaměřené na výzdobu rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě a věnuje se otázce dalšího vývoje české monumentální malby ve 12. století. K dnes známému fondu českých nástěnných maleb 12. století je počítána výzdoba kostela sv. Kateřiny ve Znojmě, sv. Klimenta ve Staré Boleslavi, sv. Jiří na Pražském hradě, sv. Petra v Praze na Poříčí a sv. Petra a Pavla v Albrechticích nad Vltavou. Svými východisky a formou se k těmto památkám pojí též malby, datované na počátek 13. století, dochované v kostele sv. Václava v Praze na Proseku, Nanebevzetí Panny Marie v Tismicích, sv. Vavřince v Praze pod Petřínem, sv. Jana a Pavla v Krtni a sv. Jakuba ve Stříbrné Skalici - Rovném. Stěžejní částí je rozbor jednotlivých dochovaných malířských děl, vycházející z metod ikonografické a formální analýzy a zohledňující dosavadní bádání, restaurátorské zprávy i starší dokumentaci. Zabývá se obsahem maleb a jejich stylovými kvalitami a hledá jejich východiska, řeší též otázky datování, typu a původu objednavatelů. Studie nahlíží na zpracovávané téma i z hlediska historického kontextu. Dále sleduje vzájemné vazby a podobnosti mezi danými malbami a hodnotí jejich...
Nástěnné malby v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě
Louženská, Monika ; Kubík, Viktor (vedoucí práce) ; Ottová, Michaela (oponent)
Monika LOUŽENSKÁ NÁSTĚNNÉ MALBY V ROTUNDĚ SV. KATEŘINY VE ZNOJMĚ Bakalářská práce 2010 RESUMÉ Nástěnné malby ve znojemské rotundě sv. Kateřiny jsou památkou mimořádného významu pro celou střední Evropu. Ačkoli výmalba s unikátním programem je podnětem studia dlouhé řady badatelů již po 200 let, stále zůstává neuzavřeným tématem. Z části též nešetrnými restaurátorskými zásahy, byla výzdoba celého interiéru stavby značně poškozena, došlo ke ztrátě původní barevnosti a vnitřní modelace objemů. Přesto jsou v cyklu maleb postihnutelné stylové znaky, umožňující alespoň základní formální analýzu, jež je, spolu s historickým kontextem, zásadním aspektem pro výklad a dataci maleb. Výmalba, prováděná technikou "al secco", je vertikálně rozdělena do několika horizontálně probíhajících pásů. Zdánlivě je tvořena dvěma obsahovými složkami, rozdělujícími malby na výjevy s duchovně církevní a světskou tématikou. Přesto jde o homogenní umělecké dílo, vzniklé spoluprací několika (pravděpodobně čtyř) rukou v jedné dílně a v krátkém časovém rozmezí. Styl znojemských maleb, charakteristický lineární kresebností a pevně konturovanými, vertikálně protaženými proporcemi figur, je srovnatelný se středoevropským malířstvím, zasaženým vlnou byzantinismů kolem roku 1100. Nejbližší stylové vazby byly shledány k malířství řezenské a...

Viz též: podobná jména autorů
2 Louženská, Markéta
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.