Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Interpersonal metadiscourse in English university lectures from Arts and Humanities and Social Sciences
Klapalová, Kateřina ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Brůhová, Gabriela (oponent)
(česky) Diplomová práce se zabývá prostředky vyjadřování interpersonální funkce (metadiskurzu) v anglických univerzitních přednáškách. Tato funkce zahrnuje jevy zmírňující tvrzení autora (hedges), prostředky posilující jeho důvěryhodnost (boosters), výrazy reflektující hodnotící postoje autora (attitude markers) a jevy odkazující k autorovi samotnému (self-mentions) nebo jeho čtenářům (engagement markers). Pro analýzu byl zvolen integrační přístup Kena Hylanda, který zkoumá jak interakční, tak interpersonální metadiskurz v psaném akademickém diskurzu. V práci se proto objevují i metadiskurzivní jevy organizující text do srozumitelného a snadno pochopitelného celku. Nalezené metadiskurzivní prostředky byly detailně zkoumány jak z hlediska funkčního, tak formálního. V rámci realizačních forem lze očekávat prostředky vyjadřování modality (modální slovesa, adverbia, adjektiva), evaluativní adjektiva a adverbia a osobní zájmena odkazující k účastníkům přednášek. Pro výzkum byly použity čtyři akademické přednášky z korpusu BASE. Výsledky analýzy přinesly překvapivé odchylky v kategoriích boosters, extended frame markers a postojových modifikátorů. Ostatní kategorie se i přes odlišný charakter dat (mluvené slovo) chovaly srovnatelně s Hylandovými poznatky z psaného akademického diskurzu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.