Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Bohumil Hrabal, výtvarné umění a film
Khechini, Lamyaa ; Bischofová, Jana (oponent) ; Holý, Jiří (vedoucí práce)
V této práci se zabývám tvorbou Bohumila Hrabala a jeho vztahem k avantgardním uměleckým směrům. Autorův vztah k výtvarnému umění je již všem dobře znám: Hrabal systematicky sledoval a zahajoval výstavy, zobrazoval činnost umělců ve svém literárním díle a rád poukazoval na význam umění pro svou tvorbu. Proto to, co psal, považoval často za "psaní obrazů", které si čtenáři mohli ne číst, ale před sebou si malovat jako obrazy. Již v tomto postoji, v němž se prolíná zájem o literaturu se zájmem o výtvarné umění, vidíme jeho zakotvení v myšlení avantgardy. Hrabal psal převážně povídky. Povídka z hlediska literární vědy je něco jako obraz. Co se týče Hrabalovy poetiky, je nutno zdůraznit to, že autor nepřebíral žádné estetické ani filozofické koncepce v jejich celistvosti, ale vybíral si z nich jednotlivé prvky a ideje, které pak po svém přetvářel. Nesoustředil se pouze na jeden nebo několik málo inspirativních zdrojů, ale přebíral impulzy z mnoha stran. Byl ovlivněn poetismem, surrealismem a dadaismem, myslím si však, že nejvýznamnější a nejprokazatelnější vliv na něj měly hlavně myšlenky Skupiny 42, i když se oficiálně nikdy nestal této skupiny členem. Dále byl ovlivněn kolážemi Kurta Schwitterse a výtvarným a grafickým programem Vladimíra Boudníka, takzvaným explosionalismem.S Boudníkovou tvorbou můžeme najít...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.