Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Financování neziskových organizací v oblasti ochrany spotřebitele
KLICPEROVÁ, Markéta
Tato diplomová práce byla zpracována na téma Financování neziskových organizací v oblasti ochrany spotřebitele. Jejím cílem bylo analyzovat formy a možnosti financování neziskových organizací v této oblasti a srovnat české prostředí ochrany spotřebitele s vybranými státy EU. V první části práce byla zpracována literární rešerše, v níž jsou všeobecně definovány nestátní neziskové organizace, jejich vize, poslání, cíle a postavení v tržním ekonomickém systému. Dále je zde popsán systém ochrany spotřebitele v ČR, jednotlivé organizace, působící v této oblasti a pozornost je věnována taktéž finančnímu řízení a fundraisingu. Pro srovnání spotřebitelského prostředí byly vybrány Spolková republika Německo a Slovensko, lišící se od ČR především systémem daňových asignací a vyšší podporou státu. V následné praktické části je provedena analýza forem financování nestátních neziskových organizací v oblasti ochrany spotřebitele, a to dvěma způsoby: v prvním z nich byla použita sekundární data z výročních zpráv třech vybraných NNO v oblasti ochrany spotřebitele, v dalším z nich poté proběhlo u totožných organizací dotazníkové šetření, zaměřené na získání primárních dat ve zkoumané oblasti. Výsledky obou těchto šetření nezávisle na sobě potvrdily fakt, že NNO v oblasti ochrany spotřebitele jsou v dlouhodobém horizontu nuceny realizovat svoji činnost s nedostatečným objemem finančních prostředků, jejichž tendence je meziročně kolísavá, se spíše klesající tendencí. Růstový trend je zaznamenáván pouze u několika položek zdrojových příjmů, kterými jsou členské příspěvky a dary od soukromých dárců. Taktéž příjmy z vlastní činnosti jsou u jedné z oslovených organizací významnou součástí příjmové části rozpočtu. Opačnou, tedy klesající tendenci, mají všeobecně již dlouhodobě dotační tituly rezortního ministerstva ? MPO. V praktické části byl dále jako podpůrný zdroj šetření zpracován dotazník pro spotřebitele, jež měl analyzovat hloubku jejich povědomí o činnosti, významu a financování NNO v oblasti ochrany spotřebitele a taktéž ochotu veřejnosti k finanční podpoře těchto organizací. Ze šetření vyplynuly zcela jasné závěry, že široká veřejnost není dostatečně informována o činnosti a významu NNO v oblasti ochrany spotřebitele a od tohoto faktu se následně odvíjí i všeobecně nízká ochota k participaci na chodu těchto organizací, popř. na jejich financování. Závěrem lze konstatovat kauzalitu mezi špatnou informovaností veřejnosti, jež není schopna všeobecně docenit význam činnosti NNO a dlouhodobým poddimenzovaným financováním těchto organizací, jež jsou v naší společnosti stále ještě na pokraji společenského zájmu. Příčiny tohoto stavu lze spatřovat v kombinaci několika faktorů, kterými mohou být absence tradice rozvoje občanských společností, přerušená na několik desetiletí totalitním režimem, všeobecný nezájem široké veřejnosti o společenské dění, nedostatek informací o této oblasti společenského života, či jejich obtížné získávání, také nekoncepčně realizovaná Public Relations ze strany organizací a jejich nedostatečná spolupráce s jednotlivými druhy médií, v neposlední řadě také velmi nesystematicky pojatá podpora ze strany státu.

Viz též: podobná jména autorů
2 Klicperová, Martina
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.