Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Neodkladná a následná opatření v případě úniku chlóru - Simulovaná havárie vozidla přepravujícího chlór
KADIČ, Milan
Tématem této diplomové práce jsou neodkladná a následná opatření v případě úniku chlóru - simulovaná dopravní nehoda vozidla přepravujícího chlór. Hlavním cílem této práce je pomocí dostupného simulačního softwaru provést posouzení rizik přepravy chlóru pro obyvatelstvo a určit neodkladná a následná opatření. Dalším cílem je zjišťování informovanosti obyvatelstva. Teoretická část práce je systematicky strukturována do několika kapitol a byla zpracována na základně dostupných legislativních předpisů, literárních i internetových pramenů. Na úvod se snaží pojmout základní legislativní rámec přepravy nebezpečných látek v silniční dopravě a to jak z hlediska evropského, tak i národního. Další kapitola pojednává o přepravě nebezpečných látek, kde jsou popsány jejich třídy nebezpečnosti, označování při přepravě, i označování dopravní jednotky. Následující kapitola se zabývá již samotnými aspekty dopravní nehody při přepravě nebezpečných látek. Tato kapitola charakterizuje nehodu s únikem nebezpečné látky, její prvotní projevy, i únik této látky a její šíření. Dále popisuje příčiny a rizika přepravy nebezpečných látek a nehodovost v této dopravě. Předposlední kapitola teoretické části pojednává o konkrétní látce - chlóru. Zaměřena je na jeho fyzikálně chemické vlastnosti, historii i jeho současné využití, jeho účinky na lidské zdraví, dopady na životní prostředí i první pomocí při jeho zasažením. Nakonec jsou charakterizována neodkladná a následná opatření v případě silniční dopravní nehody s únikem chlóru. V úvodu empirické části práce byly položeny dvě základní výzkumné otázky. Při získávání odpovědí na ně byla využita jak kvalitativní, tak kvantitativní metoda výzkumu. Empirická část je rozdělena do dvou hlavních kapitol. Hlavním cílem práce je provedení simulace dopravní nehody vozidla přepravujícího chlór pomocí programu TerEx a zjistit její dopady na obyvatelstvo i okolí. Tento cíl byl promítnut v první výzkumné otázce, zda představuje doprava chlóru při případné silniční nehodě nebezpečí pro obyvatelstvo a jeho okolí ve vybraném městě. Tímto městem bylo vybráno krajské město České Budějovice. Před samotnou simulací byl proveden rozbor přepravy kapalného chlóru v drobných obalech v ČR, se zaměřením na Jihočeský kraj a především na krajské město. Poté byla zadána vstupní data. Na základě získaných výstupů byla stanovena ohrožení, která plynou z přepravy nebezpečného chlóru. Z výsledných hodnot provedené simulace byly charakterizovány činnosti, které provádějí složky IZS za použití vhodných neodkladných a následných opatření, při této simulované dopravní nehodě. Součástí této práce byla i druhá výzkumná otázka, která se týkala zjišťování úrovně znalosti o problematice vybrané skupiny obyvatelstva nacházejících se v místě simulované dopravní nehody. Toto zjišťování bylo zaměřeno na rizika chlóru, jeho přepravu i vlastnosti a dopady na lidský organismus i ochranu před jeho nežádoucími účinky. Vybranou skupinou obyvatel se stali studenti jedné z tříd místního gymnázia nacházejícího se nedaleko místa simulované dopravní nehody. Sběr dat byl proveden formou dotazníkového testu, který obsahoval skupiny otázek týkajících se několika oblastí zkoumaného tématu. Vyhodnocení získaných dat probíhalo jednak za použití základních metod elementárního statistického zpracování a jednak přehledným grafickým zpracováním. Výsledným zjištěním po provedení analýzy přepravy chlóru a provedení simulace pomocí TerExu bylo, že ohrožení obyvatel v Českých Budějovicích v případě, že by došlo dopravní nehodě s únikem této nebezpečné látky, je značné. Problematika přepravy chlóru, s ohledem na její rizika, je zhoršena navíc tím, že není dostatečně upravena a omezována legislativou. Dalším negativním faktorem bezpečné přepravy je také dlouhodobě komplikovaný stav dopravy v krajském městě. Po vyhodnocení dotazníkového šetření lze konstatovat, že studenti této třídy mají podle stanovené škály, průměrné znalosti o problematice.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.