Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Aplikace modelu Virginie Henderson při práci sestry v domově pro seniory
KADEŘÁBKOVÁ, Věra
Aplikace modelu Virginie Henderson při práci sestry v domově pro seniory. Základní jednotkou modelu V. Henderson je nezávislost klienta v uspokojování potřeb. Klienta chápe jako jedince, který potřebuje pomoc při dosahování zdraví a nezávislosti nebo klidném umírání. Zdroje potíží nachází v nedostatku síly, vůle a vědomostí. Potřeby, které klient není schopen uspokojit a potřebuje v jejich uspokojení pomoci nazývá V. Henderson ohniskem zásahu. Sestra svou činností nahrazuje, doplňuje, podporuje nebo zvyšuje sílu, vůli a vědomosti pacienta. Výsledkem je nezávislost při uspokojování potřeb nebo klidná smrt. Informace o potřebách zaznamenáváme do dokumentace, která není stanovena jednotně, a proto si každé oddělení a instituce stanovuje dokumentaci svou, dle specifik daného oddělení. Ošetřovatelská dokumentace je nedílnou součástí ošetřovatelského procesu. Tento model je svým zaměřením vhodný pro seniory. Cílem práce bylo zmapovat možnosti využití modelu Virginie Henderson v péči o klienty v domově pro seniory. Byly stanoveny 3 výzkumné otázky: 1. Do jaké míry jsou uspokojeny potřeby klienta v domově pro seniory při použití ošetřovatelské dokumentace sestavené podle V. Henderson? 2. Jak ovlivní používání ošetřovatelské dokumentace podle V. Henderson ošetřovatelskou péči poskytovanou sestrami v domově pro seniory? 3. Jak jsou sestry spokojeny s ošetřovatelskou dokumentací podle modelu V. Henderson? Ke sběru dat bylo použito kvalitativní výzkumné šetření, technika přímého pozorování ošetřovatelské péče u klientů a hloubkový rozhovor se sestrami. Výzkumné šetření probíhalo v Domově pro seniory ve Strakonicích od dubna do června 2009. Podle modelu V. Henderson byla vytvořena ošetřovatelská dokumentace, kterou sestry s klientem vyplnily a snažily se o vyhledání a následně o uspokojení potřeb klienta. Po vyplnění dané dokumentace sestry naplánovaly péči danému klientovi pomocí ošetřovatelského procesu. Bylo provedeno přímé pozorování ošetřovatelské péče poskytované podle vytvořené ošetřovatelské dokumentace. Pro hodnocení péče byla stanovena hodnotící škála uspokojení potřeb klienta (1 {--} Uspokojena, 2 - Spíše uspokojena, 3 - Spíše neuspokojena, 4 {--} Neuspokojena). Dále jsme hodnotili, zda má klient pro uspokojení potřeb dostatek síly, vůle a vědomostí za použití hodnotící škály (má, má částečně, nemá). Z pozorování vyplynulo, že sestry spíše uspokojily všech 14. potřeb klientů. Na základě pozorování byly vypracovány kasuistiky a výsledky byly zpracovány do přehledných tabulek. Sestry měly možnost s ošetřovatelskou dokumentací pracovat po dobu 2 měsíců a poté byl proveden hloubkový rozhovor zaměřený na uplatnění této dokumentace v péči o seniora. Všech pět sester se shodlo, že je možné tuto dokumentaci uplatnit při ošetřování v praxi, proto byla tato dokumentace upravena dle připomínek sester a uvedena do praxe a nadále je používána. Výzkumný cíl práce byl splněn. Ošetřovatelská dokumentace je a bude nedílnou součástí práce sestry. Poskytuje potřebné informace o pacientovi. Slouží jako doklad, že poskytovaná péče byla provedena lege artis. Také i v domově pro seniory slouží dokumentace jako doklad pro vyúčtování zdravotní péče.

Viz též: podobná jména autorů
1 Kadeřábková, Veronika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.