|
Rozvozní problém s heterogenními vozidly
Künzelová, Barbora ; Pelikán, Jan (vedoucí práce) ; Borovička, Adam (oponent)
Diplomová práce se zabývá řešením nové modifikace rozvozního problému, jedná se o 3PL rozvozní problém s heterogenními vozidly a dělenou poptávkou. V této modifikaci uvažujeme kromě heterogenního vozového parku dodavatele i externího dopravce, který si účtuje fixní hodnotu za převezenou jednotku zboží. Čtenář se nejprve seznámí s rozvozním problémem, jeho historií a možnostmi řešení. Dále je obeznámen s problematikou logistiky a logistických poskytovatelů. V hlavní části práce je popsán 3PL rozvozní problém a jeho matematický model. Nejprve je na testovacích úlohách hledáno optimální řešení pomocí řešitele CPLEX. Protože se ale jedná o NP-hard úlohu, je navržena heuristika, ve dvou variantách, pro řešení tohoto problému, která je dále otestována na testovacích úlohách. Výsledky získané pomocí navržené heuristiky jsou porovnány s optimálním řešením a dále jsou pomocí heuristiky vyřešeny i větší úlohy. Nakonec jsou navrženy možné další modifikace heuristiky a její možné vylepšení.
|
|
Řešení úloh rekreační matematiky jako diskrétních optimalizačních úloh
Künzelová, Barbora ; Jablonský, Josef (vedoucí práce) ; Rada, Miroslav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá řešením tří vybraných úloh rekreační matematiky pomocí diskrétní optimalizace. Jedná se o hry Gridspeed Puzzle, Shifty Witnesses a Alien Tiles. Čtenář se nejdříve seznámí s těmito úlohami a jejich pravidly, ze kterých jsou pak formulovány matematické modely, které jsou ve všech případech celočíselné. První dvě hry mají jeden model a řeší se jedním způsobem, u hry Alien Tiles se aplikují různé přístupy, a to jak ve velikosti modelu, tak i ve formě požadovaného výsledku hry. Všechny modely jsou přepsány modelovacím jazykem MPL, ve kterém jsou vyřešeny řešitelem CPLEX. U všech vybraných úloh je nalezeno optimální celočíselné řešení, které je následně čtenáři popsáno a vysvětleno. U úlohy Alien Tiles jsou nakonec porovnány výsledky řešení různých přístupů, ze kterých můžeme usoudit, že jedna forma požadovaného výsledku hry je na výpočet náročnější.
|