Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výuka předmětu Ochrana člověka za mimořádných událostí na základních školách na území okresu Rokycany
JUDLOVÁ, Monika
Ochrana člověka za mimořádných událostí je jedno z témat, které se v současné době opět dostává do zájmu veřejnosti a jeho výuka na školách je silně podporována. Hlavním orgánem této podpory je především Hasičský záchranný sbor České republiky, který v rámci přípravy obyvatelstva vyvíjí řadu aktivit, např. tvorba naučných knih, brožurek, videí apod. Zvyšování účasti obyvatelstva na zajišťování vlastní bezpečnosti je definováno jako jeden z bezpečnostních zájmů státu v Bezpečnostní strategii České republiky a také je to jedna z klíčových priorit uvedených v Koncepci ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030. V teoretické části diplomové práce jsou shrnuty základní informace o ochraně obyvatelstva, integrovaném záchranném systému, vzdělávacím systému a působnosti jednotlivých orgánů a institucí v oblasti výchovy a vzdělání v ochraně obyvatelstva. Tato část samozřejmě shrnuje i problematiku Ochrany člověka za mimořádných událostí a její výuky na školách, k tomu používaných pomůcek a možnosti přípravy pedagogů na tuto výuku. Výzkumná část se zabývá zpracováním analýzy výuky Ochrany člověka za mimořádných událostí na základních školách na území okresu Rokycany. Výzkum probíhal formou dotazníkového šetření, rozborem školních vzdělávacích programů a zpracováním SWOT analýzy. Na základě získaných výsledků byla zodpovězena stanovená výzkumná otázka: "Jakou formou probíhá výuka Ochrany člověka za mimořádných událostí na základních školách na území okresu Rokycany?". Aktuálně tato výuka probíhá v rámci jiných předmětů, nejčastěji Přírodopisu či Přírodovědy. Klasický výklad pedagogů se školy snaží doplnit besedami se zástupci složek integrovaného záchranného systému, exkurzemi či projektovými dny. Přínosem této práce je získaný ucelený přehled o výuce Ochrany člověka za mimořádných událostí na základních školách. Dále by práce mohla posloužit jako námět budoucích diplomových či bakalářských prací s možností zaměřit výzkumnou část na jiné území republiky.
Informovanost obyvatelstva v Plzeňském kraji o radonové problematice
JUDLOVÁ, Monika
Radon pronikající z geologického podloží patří k nevýznamnějším zdrojům ozáření obyvatelstva a jako prokázaný lidský karcinogen zvyšuje pravděpodobnost vzniku rakoviny plic. Dnes již existuje mnoho způsobů, jak se před jeho účinky a zvýšené koncentraci v budovách chránit. Veřejnost však není o této problematice dostatečně informována. Zvýšení informovanosti obyvatelstva o radonu je proto také jeden z cílů Radonového programu ČR. V teoretické části bakalářské práce jsou shrnuty základní poznatky o radioaktivitě, ionizujícím záření a jeho zdrojích a uveden přehled základních veličin, které se v této oblasti používají. Tato část samozřejmě shrnuje i problematiku radonu, jeho výskytu v budovách, vlivu na lidské zdraví a protiradonových opatřeních. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumem, který měl za cíl zjistit, a posoudit informovanost obyvatelstva Plzeňského kraje o radonové problematice. Výzkum probíhal formou dotazníkového šetření. Ke zpracování jeho výsledků byly použity metody deskriptivní a matematické statistiky. Pomocí dvojvýběrového t-testu byla potvrzena stanovená hypotéza: "Občané Plzeňského kraje žijící v rodinných domech mají statisticky významně vyšší znalosti o radonové problematice než občané žijící v bytech." Obyvatelé rodinných domů ve většině otázek dosahovali lepších výsledků než obyvatelé bytů. Nejlépe zodpovězené byly především otázky věnující se problematice, s níž se mohou občané prakticky setkat například během stavby domu. Nejhorší výsledky měly naopak odbornější otázky týkající se srovnání radiační zátěže radonu a jaderných elektráren nebo koncentrace radonu v ČR. Přínosem práce je získaný přehled o informovanosti obyvatelstva Plzeňského kraje o radonové problematice. Dále by mohla práce posloužit jako námět budoucích bakalářských či diplomových prací s možností rozšíření výzkumné části.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.