Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Užití podnětných úloh ve výuce matematiky
Růžičková, Lucie ; Kopáčková, Alena (vedoucí práce) ; Harminc, Matúš (oponent) ; Tichá, Marie (oponent)
Název: Užití podnětných úloh ve výuce matematiky Autor: PhDr. Lucie Růžičková Katedra: Katedra matematiky a didaktiky matematiky, PedF UK v Praze Školitel: RNDr. Alena Kopáčková, Ph.D. ABSTRAKT Tato disertační práce se zabývá praktickým užitím podnětných úloh ve výuce matematiky. V práci je navržena metodologie zkoumání "přesnosti užití matematických úloh", která popisuje, do jaké míry je daná úloha ve výuce užita v souladu s původním záměrem učitele, případně v souladu se záměrem jejího autora. Navržená metodologie je aplikována v analýze čtyř provedených výukových experimentů, kde jsou zkoumány nejen jednotlivé matematické úlohy, ale i úlohová prostředí jako celky. Na základě zkušeností z této analýzy jsou provedeny úpravy navržené metodologie tak, aby byla využitelná ve výukové praxi i v didaktickém výzkumu. Hlavním výsledkem práce je vytvoření metodologie zkoumání přesnosti užití matematických úloh ve výuce, která je založena na porovnání popisů čtyř charakteristických složek matematické úlohy v různých fázích jejího využití ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA: výuka matematiky, matematická úloha, podnětná úloha, užití úloh
Užití podnětných úloh ve výuce matematiky
Růžičková, Lucie ; Kopáčková, Alena (vedoucí práce) ; Harminc, Matúš (oponent) ; Tichá, Marie (oponent)
Název: Užití podnětných úloh ve výuce matematiky Autor: PhDr. Lucie Růžičková Katedra: Katedra matematiky a didaktiky matematiky, PedF UK v Praze Školitel: RNDr. Alena Kopáčková, Ph.D. ABSTRAKT Tato disertační práce se zabývá praktickým užitím podnětných úloh ve výuce matematiky. V práci je navržena metodologie zkoumání "přesnosti užití matematických úloh", která popisuje, do jaké míry je daná úloha ve výuce užita v souladu s původním záměrem učitele, případně v souladu se záměrem jejího autora. Navržená metodologie je aplikována v analýze čtyř provedených výukových experimentů, kde jsou zkoumány nejen jednotlivé matematické úlohy, ale i úlohová prostředí jako celky. Na základě zkušeností z této analýzy jsou provedeny úpravy navržené metodologie tak, aby byla využitelná ve výukové praxi i v didaktickém výzkumu. Hlavním výsledkem práce je vytvoření metodologie zkoumání přesnosti užití matematických úloh ve výuce, která je založena na porovnání popisů čtyř charakteristických složek matematické úlohy v různých fázích jejího využití ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA: výuka matematiky, matematická úloha, podnětná úloha, užití úloh
Operátorové myslenie
Ruppeldtová, Janka ; Hejný, Milan (vedoucí práce) ; Hošpesová, Alena (oponent) ; Harminc, Matúš (oponent)
6. Závery V závere struène podávame zhrnutie výsledkov práce v oblasti teórie a praxe, a taktiež možné smerovanie ïal¹ieho výskummu s cieµom hlb¹ie preniknú» do problematiky operátorov ého myslenia jedincov. V duchu súèasných kon¹truktivistických teórií vyuèovania k zvý¹eniu zaangažovanosti žiakov do vlasného poznávania môže nesporne prispie» navodenie prostredia, ktorého cieµom nie je len rie¹enie slovných úloh, ale predov¹etkým formulovanie problémov samotnými žiakmi (problem posinng). Za prínos predkladanej práce považujeme: teoretické popísanie atlasu úloh s dvoma operátormi, zjemnenie klasikácie operátorov, uvedených v práci (Hejný, Stehlíková, 1999), roz¹írenie pojmu lineárny sylogizmus na kvantitatívny sylogizmus, rozpracovanie pojmu operátor operátorov, charakterizovanie konceptuálne a procesuálne zadaných úloh s operátormi, ich detailná komparácia pomocou vrstiev slovnej úlohy, vytvorenie gradovanej série úloh s cieµom budovania schémy operátorového myslenia, popísanie fenoménov rie¹iteµských procesov žiakov, z ktorých mnohé predstavujú obstakly pri budovaní schémy operátorového myslenia, voµba vhodného diagnostického nástroja na zis»ovanie úrovne operátorového myslenia studentov, komparácia žiackych a studentských riešitelských procesov z hladiska úrovne operá-torového myslenia. V priebehu práce...
Cesty učitele ke konstruktivistickým přístupům
Hanušová, Jana ; Hejný, Milan (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent) ; Harminc, Matúš (oponent)
Jak účinně bojovat proti formálním znalostem žáků v matematice? Paralelně s tímto bádáním vstupovaly do mé práce i přidružené problémy, zejména: 1. Jaké jsou klady, jaké zápory a jaká jsou úskalí konstruktivistického přístupu ve vyučování matematice? 2. Jak organizovat práci třídy, aby každý žák, bez ohledu na jeho kognitivní styl, matematickou vyspělost a pracovní rytmus, měl možnost optimálního rozvoje? 3. Jak reagovat na chybu žáka, aby se tato nestala pro žáka hrozbou, ale poučením? 4. Jakými prostředky lze motivovat kolegy učitele, aby získali pocit, že je užitečné zvýšit konstruktivistické prvky ve své pedagogické práci? Jádro předložené práce tvoří uvedené dva experimenty. Experiment, nazvaný Studenti odhalují vzorec pro povrch válce, je prezentován ve druhé kapitole. Experiment, nazvaný Otevírání světa goniometrie, je představen ve třetí kapitole. Oba experimenty jsou dokumentovány kopiemi žákovských řešení zadaných úloh, doplněny analýzami a rozbory písemných dokumentů. První kapitola obsahuje shrnutí teoretických myšlenek, které jsem ve svém výzkumu používala, v poslední kapitole je sebereflexe.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.