Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Tanec s duchy: Rituál Jathilan jako zrcadlo společnosti Střední Jávy
Hankeová, Kateřina ; Kábová, Adriana (vedoucí práce) ; Budiman, Michaela (oponent)
Práce vychází z terénního výzkumu uskutečněného na Jávě především v komunitách soustředěných okolo rituálního tance jathilan - starodávného, exorcistického a jedinečného tranzovního tance, který operuje s binární opozicí dobrých a špatných sil. Cílem této práce je především rozšířit pole vědění o tomto rituálu a obohatit dosavadní prameny o vhled do problematiky aktérství v jathilanu a souvisejících faktorů. Rozhovory s participanty výzkumu přinášejí unikátní výpovědi, které jsou zasazeny do kontextu javánské venkovské komunity. Centrálním objektem zkoumání jsou motivace a prožitky aktérů jathilanu s důrazem na centrální motiv jathilanu - trans a kesurupan (posednutí). Velký prostor je také věnován náboženskému rozměru jatihlanu a jeho reflexi samotnými aktéry. Mimoto se práce snaží fenomén jathilan uchopit ze tří perspektiv: 1) Jako způsob, jak posilovat lokální komunitu, lidovou kulturu a regionální kulturní identitu 2) Jako projev náboženského synkretismu na Jávě 3) Jako dynamický sociální, umělecký a náboženský jev v transformativních podmínkách. Všechny tyto perspektivy jsou zkoumány optikou aktérů jathilanu, analyzovány a zasazeny do širšího kontextu.
Tradiční indonéské divadlo wayang v kontextu moderní doby
Hankeová, Kateřina ; Petrů, Tomáš (vedoucí práce) ; Pokorný, Ondřej (oponent)
Tato práce pojednává o tradičním indonéském divadle wayangu a jeho proměně v moderní době. Cílem práce je popsání této transformace a zhodnocení aktuálního stavu tohoto starobylého divadla, které zpracovává hlavně tradiční eposy, tudíž velmi staré náhledy na svět, emoce a život jako takový. Právě wayang nám poskytuje velmi cenný vhled do minulosti, ale také upozorňuje na nadčasovost lidských pocitů a tužeb. Jak lidé v moderní době, globalizujícím se světě a ve společnosti rychle se radikalizujícího postavení islámu vnímají starou a do dnešní doby přetrvávající tradici wayangu? V první části se zaměřuji na popis loutek, jejich charakterů, dalanga, repertoár divadla, průběh představení, nábožensko-kulturní kontext, rituály s divadlem spojené, hudbu doprovázející představení, i na samotnou scénu divadla. Ve druhé části se zaměřuji na shrnutí výpovědí, výsledků a na analýzu výzkumu vnímání divadla wayang tamními obyvateli. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.